Danske signaler, tidlige landstationer med relæsikringsanlæg

af cslundsten, 26/11 2020, 14:49 (1506 dage siden)

Efter en mangeårig pause fra mine og Henrik Karlssons signalsider er der nu endelig lidt fremdrift. Jeg har påbegyndt hvad der - forhåbentlig - bliver en serie af sider om klassiske danske signalopstillinger. Og som altid griber den slags om sig når man begynder at grave lidt i det...

Første bud på en beskrivelse gælder stationer på enkeltspor med tidlige type 1954-relæsikringsanlæg; Stationer med udkørselssignaler opstillet som signalbillede. Der blev næppe bygget mange af dem, men Tistrup er stadig tilbage. Anvendelse af PU-signaler blev mere populær, men senere blev denne type signalopstilling genoptaget i mindst 3 forskellige varianter.

Beskrivelsen af Tistrup m.fl. kan findes her.

Mvh
Carsten Lundsten

Danske signaler, tidlige landstationer med relæsikringsanlæg

af Steffen Dresler, 26/11 2020, 15:59 (1506 dage siden) @ cslundsten

Kære Carsten

PRAGTFULDT!!
Ud over signalviden og dermed SIR, muligvis også et værktøj til hjælp for at lave en POS ID af et ældre foto, når man kan se diverse signaler (eller ikke).

Bliver indgangsportalen "den sædvanlige"?

http://www.lundsten.dk/dk_signaling/sign_lex/

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Danske signaler, tidlige landstationer med relæsikringsanlæg

af cslundsten, 26/11 2020, 16:18 (1506 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Steff,

Tak for den positive modtagelse!

PRAGTFULDT!!
Ud over signalviden og dermed SIR, muligvis også et værktøj til hjælp for at lave en POS ID af et ældre foto, når man kan se diverse signaler (eller ikke).

Bliver indgangsportalen "den sædvanlige"?

http://www.lundsten.dk/dk_signaling/sign_lex/

Tæt på... Indgangsportalen til hele signalsiden er http://www.lundsten.dk/dk_signaling/dksignal_dk.html. Signal-Lex ligger også under den side.

Hidtil har signalsiderne stort set kun eksisteret i en engelsksproget version, men efterhånden som siderne bliver opdateret, eller nyt tilføjet, er det planen at det sker både på dansk og engelsk. Den hidtidige (engelsksprogede) portal http://www.lundsten.dk/dk_signaling/dksignal.html bliver opdateret parallelt.

Som alle andre lignende projekter er det et evighedsprojekt, og forventet tidshorisont er ganske fraværende. :-D

Mvh
Carsten

Danske signaler, tidlige landstationer med relæsikringsanlæg

af Lars Henning Jensen, 26/11 2020, 16:21 (1506 dage siden) @ cslundsten

Efter en mangeårig pause fra mine og Henrik Karlssons signalsider er der nu endelig lidt fremdrift. Jeg har påbegyndt hvad der - forhåbentlig - bliver en serie af sider om klassiske danske signalopstillinger. Og som altid griber den slags om sig når man begynder at grave lidt i det...

Første bud på en beskrivelse gælder stationer på enkeltspor med tidlige type 1954-relæsikringsanlæg; Stationer med udkørselssignaler opstillet som signalbillede. Der blev næppe bygget mange af dem, men Tistrup er stadig tilbage. Anvendelse af PU-signaler blev mere populær, men senere blev denne type signalopstilling genoptaget i mindst 3 forskellige varianter.

Beskrivelsen af Tistrup m.fl. kan findes her.

Mvh
Carsten Lundsten


Meget interessant - vi venter spændt på næste "afsnit"!

Men ... - mon ikke "juletræet" er forsvundet allerede i forbindelse med indførelsen af SR 1975?

Mvh
LH

Danske signaler, tidlige landstationer med relæsikringsanlæg

af Ole Lund Jensen, 26/11 2020, 17:14 (1506 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Njaaah Lars Henning...

"Juletræet" må da have eksisteret helt frem til fjernstyringen.

Med venlig hilsen

Ole Lund Jensen

Danske signaler, tidlige landstationer med relæsikringsanlæg

af Lars Henning Jensen, 26/11 2020, 18:42 (1506 dage siden) @ Ole Lund Jensen

Njaaah Lars Henning...

"Juletræet" må da have eksisteret helt frem til fjernstyringen.

Med venlig hilsen

Ole Lund Jensen


Ja, på Thybanen, på Tønderbanen og i Borris. Men næppe i Tistrup, med mindre nogen havde glemt at pille det ned mange år tidligere ...

vh
LH

Danske signaler, tidlige landstationer med relæsikringsanlæg

af Ole Lund Jensen, 26/11 2020, 20:08 (1506 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Ja for pokker, der var (og er) jo U-signaler. Jeg bøjer mig i støvet. "Juletræet" må være blevet overflødigt 6. januar 1975.

Med venlig hilsen

Ole Lund Jensen

Danske signaler, tidlige landstationer med relæsikringsanlæg

af Lars Henning Jensen, 27/11 2020, 11:03 (1505 dage siden) @ Ole Lund Jensen

Ja for pokker, der var (og er) jo U-signaler. Jeg bøjer mig i støvet. "Juletræet" må være blevet overflødigt 6. januar 1975.

Med venlig hilsen

Ole Lund Jensen


;-) Nogle gange ser man ikke skoven for bar' træer ...
God weekend - hils fruen!

Mh
LH

Danske signaler, tidlige landstationer med relæsikringsanlæg

af cslundsten, 26/11 2020, 18:26 (1506 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Meget interessant - vi venter spændt på næste "afsnit"!

Det gør jeg også... ;-)

Men ... - mon ikke "juletræet" er forsvundet allerede i forbindelse med indførelsen af SR 1975?

Nej, det er afskaffet meget senere. Det ville undre mig meget om der ikke stod et i Borris indtil det nye sikringsanlæg i 2002. Om der har været nogle, der overlevede længere, ved jeg ikke.

Mvh
Carsten Lundsten

Danske signaler, tidlige landstationer med relæsikringsanlæg

af Lars Henning Jensen, 26/11 2020, 18:37 (1506 dage siden) @ cslundsten

Meget interessant - vi venter spændt på næste "afsnit"!


Det gør jeg også... ;-)

Men ... - mon ikke "juletræet" er forsvundet allerede i forbindelse med indførelsen af SR 1975?


Nej, det er afskaffet meget senere. Det ville undre mig meget om der ikke stod et i Borris indtil det nye sikringsanlæg i 2002. Om der har været nogle, der overlevede længere, ved jeg ikke.

Mvh
Carsten Lundsten


Jo jo, vist eksisterede "juletræet" lagt senere (helt op til begyndelsen af det 21. århundrede - bl.a. i Borris ...), men efter 1975 vel ikke på stationer med U-signaler ...

vh
LH

Danske signaler, tidlige landstationer med relæsikringsanlæg

af cslundsten, 26/11 2020, 18:49 (1506 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Jo jo, vist eksisterede "juletræet" lagt senere (helt op til begyndelsen af det 21. århundrede - bl.a. i Borris ...), men efter 1975 vel ikke på stationer med U-signaler ...


Hæ, du har fat i noget. Nu slog jeg op i min original-SR og der er står ganske rigtigt at det kun anvendes på stationer uden U-signal. Så det er nok blevet fjernet omkring 1975. Men de ubetjente togveje er vel næppe blevet fjernet, så U-signalet var nu godt nok som afgangssignal?

Gad vide om Gadstrups juletræ så kun lyste i den ene retning? Den havde kun U-signaler i den ene ende... :-D

Mvh
Carsten Lundsten

Danske signaler, tidlige landstationer med relæsikringsanlæg

af Lars Henning Jensen, 26/11 2020, 19:28 (1506 dage siden) @ cslundsten

Jo jo, vist eksisterede "juletræet" lagt senere (helt op til begyndelsen af det 21. århundrede - bl.a. i Borris ...), men efter 1975 vel ikke på stationer med U-signaler ...

Hæ, du har fat i noget. Nu slog jeg op i min original-SR og der er står ganske rigtigt at det kun anvendes på stationer uden U-signal. Så det er nok blevet fjernet omkring 1975. Men de ubetjente togveje er vel næppe blevet fjernet, så U-signalet var nu godt nok som afgangssignal?

Gad vide om Gadstrups juletræ så kun lyste i den ene retning? Den havde kun U-signaler i den ene ende... :-D

Mvh
Carsten Lundsten


Et interessant spørgsmål, som vi heldigvis har "øjenvidner" her i dette forum, der nok skal kunne besvare ... :-)

vh
LH

Danske signaler, tidlige landstationer med relæsikringsanlæg

af cslundsten, 26/11 2020, 19:59 (1506 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Nå, jeg må i gang med at rette. Jeg venter nok lige og ser om der dukker andre kommentarer op. Tak for dit bidrag.

Mvh
Carsten Lundsten

Danske signaler, tidlige landstationer med relæsikringsanlæg

af Lars Henning Jensen, 27/11 2020, 11:10 (1505 dage siden) @ cslundsten

Nå, jeg må i gang med at rette. Jeg venter nok lige og ser om der dukker andre kommentarer op. Tak for dit bidrag.

Mvh
Carsten Lundsten


Ja, en lille rettelse må der til her, men lad det nu påvirke din lyst til at fortsætte projektet ;-)

Forhåbentlig hører vi snart fra Niels-Erik vedr. Gadstrup ...

God weekend!

Mh
LH

PS: Desværre mangler (og savner) vi vor gamle ven JV, der ville kunne have bidraget med rigtig megen teoretisk viden om emnet ...

Danske signaler, tidlige landstationer med relæsikringsanlæg

af Niels-Erik Hansen, Roskilde, 27/11 2020, 11:46 (1505 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Det bedste jeg husker er, at juletræet havde lys i begge sider, og det kan give god mening lidt afhængig af, om der blev standset før eller efter dette i sydgående retning. Efter min bedste overbevisning hang det ikke på stationsbygningen, men sad på en mast på perronen mellem spor 1 og 2.

Danske signaler, tidlige landstationer med relæsikringsanlæg

af cslundsten, 27/11 2020, 11:49 (1505 dage siden) @ Niels-Erik Hansen

Det bedste jeg husker er, at juletræet havde lys i begge sider, og det kan give god mening lidt afhængig af, om der blev standset før eller efter dette i sydgående retning. Efter min bedste overbevisning hang det ikke på stationsbygningen, men sad på en mast på perronen mellem spor 1 og 2.

Det halve juletræ var nu også blot ment i spøg. :-)

Mvh
Carsten Lundsten

Danske signaler, tidlige landstationer med relæsikringsanlæg

af Niels-Erik Hansen, Roskilde, 27/11 2020, 19:04 (1505 dage siden) @ cslundsten

Er "herreværelset" ikke et alvorligt forum? - Nå, men fred med din lille "spøg", der giver bare anledning til, at jeg kan ruske op i min hukommelse.

Også dengang undrede jeg mig over, men antog, at det var på grund af sidesporet til finerværket, at der var to udkørselssignaler mod Roskilde, og ingen mod Havdrup. Hvorfor forskellen, ved jeg ikke.

Og så igen en lille "røverhistorie" fra det virkelige liv i årene omkring 1976, hvor jeg afløste på landstationerne rundt omkring Roskilde: man måtte selvfølgelig ikke forlade/afslutte sit arbejde og stille stationen på "ubetjent", inden man som stationsbestyrer havde fået tilbagemelding fra nabotogfølgestationerne! Gadstrup var togfølgestation lidt om formiddagen og lidt om eftermiddagen. Havdrup og Lille Skensved var det kun om formiddagen.

Dagens sidste arbejde med togekspedition i Gadstrup var at afvikle krydsningen mellem 5159 og 5054 lidt i fem og så få posten (postvæsenets ind- og udbetalinger - og dermed kundernes mulighed for at få registeret sine indbetalinger inden klokken 16.30) med 5054 til postkontoret i Roskilde.

Jeg erfarede snart, at det var en uskreven regel, at man lod Køges stationsbestyrer tilbagemelde 5159's ankomst til Roskildes stationsbestyrer. Mit egoistiske dilemma var bare, da jeg ikke boede i Gadstrup og omegn, men på det Ydre Nørrebro, at jeg helst skulle med bussen til Roskilde ca kvart over fem. - Det gik normalt! Der var bare en gang, hvor jeg blev i tvivl: havde jeg nu fået stillet stationen på ubetjent og tændt juletræet? - Jeg måtte ydmygt, så hurtigt det var muligt dengang, ringe til stationsmester Lorentzen, på sin fridag, for lige at tjekke! - Jo, jeg havde gjort mit arbejde! - Og hvor jeg så skulle forrette tjeneste dagen efter, aner jeg ikke!

Bare et stikord, så myldrer minderne frem ....

Danske signaler, tidlige landstationer med relæsikringsanlæg

af Lars Henning Jensen, 27/11 2020, 20:36 (1505 dage siden) @ Niels-Erik Hansen


Bare et stikord, så myldrer minderne frem ....

Jamen det er jo lige netop det, der gør det så berigende at "færdes" her i dette forum:-)
(så bliv endelig ved!)

Mh
LH

Danske signaler, tidlige landstationer med relæsikringsanlæg

af cslundsten, 27/11 2020, 20:37 (1505 dage siden) @ Niels-Erik Hansen

Er "herreværelset" ikke et alvorligt forum? - Nå, men fred med din lille "spøg", der giver bare anledning til, at jeg kan ruske op i min hukommelse.

Forhåbentligt ikke alt for alvorligt... ;-)

Også dengang undrede jeg mig over, men antog, at det var på grund af sidesporet til finerværket, at der var to udkørselssignaler mod Roskilde, og ingen mod Havdrup. Hvorfor forskellen, ved jeg ikke.

Det er også korrekt. Stationen havde ikke oprindeligt U-signaler. Men man opstillede U-signaler hvis der var modgående sporskifter i udkørselsenden. Vistnok hvis sporskiftet var mere end 100m fra togets standsningssted (jeg husker ikke umiddelbart den specifikke tekst). Da man i starten af 60rne byggede sidesporet til finérværket blev U-signalerne tilføjet. Fruens Bøge station havde et lignende arrangement, men det må have været "født" med det.

Bare et stikord, så myldrer minderne frem ....

Glimrende. :-)

Mvh
Carsten Lundsten

Danske signaler, tidlige landstationer med relæsikringsanlæg

af Niels-Erik Hansen, Roskilde, 28/11 2020, 17:38 (1504 dage siden) @ cslundsten

Jeg husker, at udkørselssignalerne stod meget tæt på sporskiftet til finerværket! - Transporterne til finerværket var nogle gange ret store eksotiske træstammer, men vist aldrig på bogievogne. Vognene blev kørt af Roskildes Mh, som derefter fortsatte til Havdrup med flasker til Kroghs Flaskeimport/genbrug og så til Lille Skensved med vogne til Pektinfabrikken, og derefter retur uden stop! - Det hændte, hvis der var tid, at personalet inden afgang, når jeg var i Lille Skensved, kom indenfor for at fordrive ventetiden, inden de skulle retur. Jeg kendte jo personalet! - "Posthuset" havde ikke åbnet endnu, så vi havde tid til en lille snak! - Og så erindrer jeg slet ikke, om man var helt alene "resten af dagen", eller om der kom "nogen" for at hjælpe med posten, som så skulle afleveres med 5054 eller om det "røg" via Køge med 5159!

Roskildes Mh tog denne tur, som var færdig omkring klokken ni. Så var det en tur til Køge og tilbage, og omkring middag skulle den til Tølløse for at udveksle vogne.

Det eneste stikord her er "landstationer" i forhold til det oprindelige emne ..... så lidt 'undskyld'!

Gadstrup og omegn

af cslundsten, 28/11 2020, 23:25 (1504 dage siden) @ Niels-Erik Hansen

Jeg husker, at udkørselssignalerne stod meget tæt på sporskiftet til finerværket! - Transporterne til finerværket var nogle gange ret store eksotiske træstammer, men vist aldrig på bogievogne. Vognene blev kørt af Roskildes Mh, som derefter fortsatte til Havdrup med flasker til Kroghs Flaskeimport/genbrug og så til Lille Skensved med vogne til Pektinfabrikken, og derefter retur uden stop! - Det hændte, hvis der var tid, at personalet inden afgang, når jeg var i Lille Skensved, kom indenfor for at fordrive ventetiden, inden de skulle retur. Jeg kendte jo personalet! - "Posthuset" havde ikke åbnet endnu, så vi havde tid til en lille snak! - Og så erindrer jeg slet ikke, om man var helt alene "resten af dagen", eller om der kom "nogen" for at hjælpe med posten, som så skulle afleveres med 5054 eller om det "røg" via Køge med 5159!

Roskildes Mh tog denne tur, som var færdig omkring klokken ni. Så var det en tur til Køge og tilbage, og omkring middag skulle den til Tølløse for at udveksle vogne.

Det eneste stikord her er "landstationer" i forhold til det oprindelige emne ..... så lidt 'undskyld'!

Overskriften hermed rettet...

Senere kørtes godstoget fra Roskilde en overgang med Unimog. Jeg husker at have set den med et helt anseligt træk vogne, afventende afgang fra Gadstrup mod Roskilde. Men det var efter at sikringsanlægget blev skiftet. Lille Skensved blev betjent fra Køge.

Mvh
Carsten Lundsten

Danske signaler, tidlige landstationer med relæsikringsanlæg

af KimC, 27/11 2020, 09:01 (1505 dage siden) @ cslundsten

Meget interessant - vi venter spændt på næste "afsnit"!


Det gør jeg også... ;-)

Men ... - mon ikke "juletræet" er forsvundet allerede i forbindelse med indførelsen af SR 1975?


Nej, det er afskaffet meget senere. Det ville undre mig meget om der ikke stod et i Borris indtil det nye sikringsanlæg i 2002. Om der har været nogle, der overlevede længere, ved jeg ikke.

Mvh
Carsten Lundsten

Juletræet var også i Gråsten frem til ombygningen hvor stationen fik U signaler.

Danske signaler, tidlige landstationer med relæsikringsanlæg

af Søren Johannessen, 26/11 2020, 21:04 (1506 dage siden) @ cslundsten

Hej

Godt initiativ, Carsten, fra Henriks og din side!

Hvis jeg sådan lige skyder fra hoften, m h t stationer m. to U-signaler, der danner signalbillede, vil jeg da først tænke på de 3 såkaldte MR-strækninger, Ho-Vj, Sd-Hr og Lg-Str, d v s strækninger m. husmandsblok og forenklede anlæg, "Type Ry" (inden Ho-Vj fik 77-anlæg).
Så vidt jeg lige erindrer var to af disse med enkelt U-signal og PU-signaler, men var hele Sd-Hr ikke med 2x2 U-signaler? (+ en dækningsdværg i begge ender).

Korriger mig venligst hvis min hukommelse svigter helt :-)
Jeg har ikke lige checket noget skriftligt.

Mvh
Søren

Danske signaler, tidlige landstationer med relæsikringsanlæg

af cslundsten, 26/11 2020, 22:14 (1506 dage siden) @ Søren Johannessen

Hej Søren,

Godt initiativ, Carsten, fra Henriks og din side!

Tak! Det er jo (meget) længe siden vi startede, men nu prøver vi om der kan komme lidt fremdrift igen.

Hvis jeg sådan lige skyder fra hoften, m h t stationer m. to U-signaler, der danner signalbillede, vil jeg da først tænke på de 3 såkaldte MR-strækninger, Ho-Vj, Sd-Hr og Lg-Str, d v s strækninger m. husmandsblok og forenklede anlæg, "Type Ry" (inden Ho-Vj fik 77-anlæg).
Så vidt jeg lige erindrer var to af disse med enkelt U-signal og PU-signaler, men var hele Sd-Hr ikke med 2x2 U-signaler? (+ en dækningsdværg i begge ender).

Netop disse stationstyper er på bedding.

Lg-Str er vist alle med PU-signaler.

Sd-Hr byder på en blanding af stationer med 2x2 U-signaler (og en dværg i hver ende) og stationer med PU.

Ho-Vj bød i hvert fald på 3 eller 4 stationer som var en særlig variant af 2x2 U-signaler, hvor U-signalerne stod et stykke udenfor sporskiftet og der var Dv i hvert spor. Lige netop den variant er noget speciel, og selvom vi har fået fremskaffet en sikringsplan er der stadig en detalje ved styring af Dv-signalerne i gennemkørselssporet der står lidt åben. Det er over 40 år siden sikringsanlæggene blev udskiftet så det er nok ret utænkeligt at nogen kan huske - eller har tegninger - men efterlysning hermed bragt! Kølkær var en sådan station, så vidt jeg husker også Vildbjerg og et par stykker mere.

Begge varianter af "2x2"-stationerne og PU-stationer er planlagt beskrevet. PU-stationerne er jo noget mere ensartede når man ikke går ind på detaljerede sikringsfunktioner. Hvilket også kunne være spændende, men et eller andet sted må man jo begrænse sig.

Mvh
Carsten

Avatar

Sportavle Vildbjerg 15.12.1966-14.10.1967

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 27/11 2020, 19:42 (1505 dage siden) @ cslundsten

Ho-Vj bød i hvert fald på 3 eller 4 stationer som var en særlig variant af 2x2 U-signaler, hvor U-signalerne stod et stykke udenfor sporskiftet og der var Dv i hvert spor. Lige netop den variant er noget speciel, og selvom vi har fået fremskaffet en sikringsplan er der stadig en detalje ved styring af Dv-signalerne i gennemkørselssporet der står lidt åben. Det er over 40 år siden sikringsanlæggene blev udskiftet så det er nok ret utænkeligt at nogen kan huske - eller har tegninger - men efterlysning hermed bragt! Kølkær var en sådan station, så vidt jeg husker også Vildbjerg og et par stykker mere


Kære Carsten

Nedenstående bidrager nok ikke til at dokumentere styringen af Dv-signalerne i gennemkørselssporet. Men det giver da et overblik over, hvad sagen drejer sig om. Jeg har noteret mig, at de fremskudte signaler kun har to lanterner.

Bedste hilsner

Thomas

[image]Uddrag af sportavle Vildbjerg 15.12.1966-14.10.1967. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Avatar

Sportavle Skibbild 23.08.1967-19.04.1968

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 27/11 2020, 19:59 (1505 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ho-Vj bød i hvert fald på 3 eller 4 stationer som var en særlig variant af 2x2 U-signaler, hvor U-signalerne stod et stykke udenfor sporskiftet og der var Dv i hvert spor. Lige netop den variant er noget speciel, og selvom vi har fået fremskaffet en sikringsplan er der stadig en detalje ved styring af Dv-signalerne i gennemkørselssporet der står lidt åben. Det er over 40 år siden sikringsanlæggene blev udskiftet så det er nok ret utænkeligt at nogen kan huske - eller har tegninger - men efterlysning hermed bragt! Kølkær var en sådan station, så vidt jeg husker også Vildbjerg og et par stykker mere

Kære Carsten

Nedenstående bidrager nok ikke til at dokumentere styringen af Dv-signalerne i gennemkørselssporet. Men det giver da et overblik over, hvad sagen drejer sig om. Jeg har noteret mig, at de fremskudte signaler kun har to lanterner.

Bedste hilsner

Thomas

[image]Uddrag af sportavle Vildbjerg 15.12.1966-14.10.1967. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.


Skibbild var åbenbart endnu en:

[image]Uddrag af sportavle Skibbild 23.08.1967-19.04.1968. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Avatar

Sportavle Kølkær 19.10.1966-22.05.1967

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 27/11 2020, 20:14 (1505 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image]Uddrag af sportavle Kølkær 19.10.1966-22.05.1967. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Sportavle Vildbjerg 15.12.1966-14.10.1967

af cslundsten, 27/11 2020, 20:53 (1505 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ho-Vj bød i hvert fald på 3 eller 4 stationer som var en særlig variant af 2x2 U-signaler, hvor U-signalerne stod et stykke udenfor sporskiftet og der var Dv i hvert spor. Lige netop den variant er noget speciel, og selvom vi har fået fremskaffet en sikringsplan er der stadig en detalje ved styring af Dv-signalerne i gennemkørselssporet der står lidt åben. Det er over 40 år siden sikringsanlæggene blev udskiftet så det er nok ret utænkeligt at nogen kan huske - eller har tegninger - men efterlysning hermed bragt! Kølkær var en sådan station, så vidt jeg husker også Vildbjerg og et par stykker mere


Kære Carsten

Nedenstående bidrager nok ikke til at dokumentere styringen af Dv-signalerne i gennemkørselssporet. Men det giver da et overblik over, hvad sagen drejer sig om. Jeg har noteret mig, at de fremskudte signaler kun har to lanterner.

Tak! Vi har haft Ole E. Mogensen på sidelinien og har en sikringsplan for Skibbild(? - jeg kan selvfølgelig ikke lige finde den uden at grave i emails). Og den viser, at disse stationer, ligesom de øvrige "Ry"-anlæg, havde 3-lanterne F-signaler. Men sportavlen var forenklet og viste kun de to. En lidt pudsig besparelse, men anlæggene var jo ikke beregnet til lokalbetjening.

På sportavlen ses også betjeningsknapper til "lange tog", der satte Dv-signalet på 90° og tillod toget at trække ud til U-signalet. Og dermed kunne man tage et tog ind, og få togvejsopløsning, selvom toget var lidt længere end perronsporene. Det pudsige var så at man ikke kunne få "kør" i U-signalet medmindre toget holdt bag dværgen. Så man har været nødt til at bakke toget efter afviklet krydsning...

Det, som jeg kunne tænke mig at få opklaret, er hvorledes dværgen blev styret. Den mest nærliggende måde at styre den på svarer til 90° i et indre PU-signal, men i så fald ville man ikke kunne stille dværgen på 90° efter at toget havde stopfældet I-signalet. Det er absolut muligt at det virkede sådan, men vi har ikke set instruktionsmateriale hvor det fremgik.

Mvh
Carsten

Avatar

Sportavle Kølkær 19.10.1966-22.05.1967

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 27/11 2020, 21:55 (1505 dage siden) @ cslundsten

Det, som jeg kunne tænke mig at få opklaret, er hvorledes dværgen blev styret. Den mest nærliggende måde at styre den på svarer til 90° i et indre PU-signal, men i så fald ville man ikke kunne stille dværgen på 90° efter at toget havde stopfældet I-signalet. Det er absolut muligt at det virkede sådan, men vi har ikke set instruktionsmateriale hvor det fremgik


Kære Carsten

Jeg har i den usorterede del af mit arkiv fundet noget, der ligner en komplet tegningsamling for sikringsanlægget på Kølkær station (ca. 30 tegninger). Alle tegninger ser ud til at være fra 1966-1967. Har du et bud på hvilken tegning, der eventuelt kunne besvare dit spørgsmål?

Bedste hilsner

Thomas Boberg NIelsen

Sportavle Kølkær 19.10.1966-22.05.1967

af cslundsten, 27/11 2020, 22:17 (1505 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Carsten

Jeg har i den usorterede del af mit arkiv fundet noget, der ligner en komplet tegningsamling for sikringsanlægget på Kølkær station (ca. 30 tegninger). Alle tegninger ser ud til at være fra 1966-1967. Har du et bud på hvilken tegning, der eventuelt kunne besvare dit spørgsmål?

Du er en helt! :-D Jeg e-mailet dig.

Mvh
Carsten

Sportavle Kølkær 19.10.1966-22.05.1967

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 27/11 2020, 22:47 (1505 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det, som jeg kunne tænke mig at få opklaret, er hvorledes dværgen blev styret. Den mest nærliggende måde at styre den på svarer til 90° i et indre PU-signal, men i så fald ville man ikke kunne stille dværgen på 90° efter at toget havde stopfældet I-signalet. Det er absolut muligt at det virkede sådan, men vi har ikke set instruktionsmateriale hvor det fremgik

Kære Carsten

Jeg har i den usorterede del af mit arkiv fundet noget, der ligner en komplet tegningsamling for sikringsanlægget på Kølkær station (ca. 30 tegninger). Alle tegninger ser ud til at være fra 1966-1967. Har du et bud på hvilken tegning, der eventuelt kunne besvare dit spørgsmål?

Dem kunne jeg også godt tænke mig at se, hvis det er muligt ??

/Henrik

Avatar

Sportavle Kølkær 19.10.1966-22.05.1967

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 27/11 2020, 23:02 (1505 dage siden) @ Henrik Hansen

Jeg har i den usorterede del af mit arkiv fundet noget, der ligner en komplet tegningsamling for sikringsanlægget på Kølkær station (ca. 30 tegninger). Alle tegninger ser ud til at være fra 1966-1967. Har du et bud på hvilken tegning, der eventuelt kunne besvare dit spørgsmål?


Dem kunne jeg også godt tænke mig at se, hvis det er muligt ??


Tegningerne er ret uhåndterlige, og da jeg kun har en A4-scanner, må jeg desværre skuffe dig. Jeg har overdraget tegningerne til Carsten Lundsten til ejendom. Måske får vi udvalgte scanninger at se i forbindelse med de kommende artikler på Carstens hjemmeside.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Sportavle Kølkær 19.10.1966-22.05.1967

af cslundsten, 27/11 2020, 23:22 (1505 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Tegningerne er ret uhåndterlige, og da jeg kun har en A4-scanner, må jeg desværre skuffe dig. Jeg har overdraget tegningerne til Carsten Lundsten til ejendom. Måske får vi udvalgte scanninger at se i forbindelse med de kommende artikler på Carstens hjemmeside.


Det var egentlig ikke planen at gå i sikringstekniske detaljer på hjemmesiden. Ikke at jeg ikke har lyst, men så griber det alt for meget om sig.

På den anden side er det ved at være tid at bevare repræsentative tegningssæt af diverse karakteristiske sikringsanlæg. Og for Kølkærs vedkommende troede jeg det var alt for sent. Jeg har heller ikke selv adgang til scanne større end A4, men jeg vil forsøge at få tegningssættet scannet.

Mvh
Carsten Lundsten

Sportavle Kølkær 19.10.1966-22.05.1967

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 27/11 2020, 23:48 (1505 dage siden) @ cslundsten

Jeg har heller ikke selv adgang til scanne større end A4, men jeg vil forsøge at få tegningssættet scannet.

Hvis det kan være til nogen hjælp, så kan jeg håndterer at scanne A3 - så er det kun 2 scanninger pr. tegning.

Mvh Henrik

Sportavle Kølkær 19.10.1966-22.05.1967

af cslundsten, 28/11 2020, 00:04 (1505 dage siden) @ Henrik Hansen

Jeg har heller ikke selv adgang til scanne større end A4, men jeg vil forsøge at få tegningssættet scannet.


Hvis det kan være til nogen hjælp, så kan jeg håndterer at scanne A3 - så er det kun 2 scanninger pr. tegning.

Tak. Jeg prøver lige om ikke jeg kan finde en scanner der kan tage tegningerne ét stykke.

Mvh
Carsten Lundsten

Sportavle Kølkær 19.10.1966-22.05.1967

af Jens H. Bondesen, 28/11 2020, 00:14 (1505 dage siden) @ cslundsten

Ellers må du sige til.

Sportavle Kølkær 19.10.1966-22.05.1967

af cslundsten, 28/11 2020, 00:26 (1505 dage siden) @ Jens H. Bondesen

Ellers må du sige til.

Tak, Jens! :-)

/Carsten

Avatar

Danske signaler, tidlige landstationer med relæsikringsanlæg

af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 26/11 2020, 22:18 (1506 dage siden) @ Søren Johannessen

Hej

Godt initiativ, Carsten, fra Henriks og din side!

Hvis jeg sådan lige skyder fra hoften, m h t stationer m. to U-signaler, der danner signalbillede, vil jeg da først tænke på de 3 såkaldte MR-strækninger, Ho-Vj, Sd-Hr og Lg-Str, d v s strækninger m. husmandsblok og forenklede anlæg, "Type Ry" (inden Ho-Vj fik 77-anlæg).
Så vidt jeg lige erindrer var to af disse med enkelt U-signal og PU-signaler, men var hele Sd-Hr ikke med 2x2 U-signaler? (+ en dækningsdværg i begge ender).

Korriger mig venligst hvis min hukommelse svigter helt :-)
Jeg har ikke lige checket noget skriftligt.

Mvh
Søren

Der er PU-signaler i Funder og Ikast.

Mvh Jørgen

Danske signaler, tidlige landstationer med relæsikringsanlæg

af Søren Johannessen, 26/11 2020, 22:22 (1506 dage siden) @ Jørgen Schwartz

Har lige konsulteret Elektriske Sikringsanlæg, afsnit 19, Relæsikringsanlæg, (en af de såkaldte "Sorte bøger")og her optræder et foto af capp på Thyregod, med 2x2 U-signaler, så min tese om at de kun eksisterede på Sd-Hr holder altså ikke. Det var mere blandet.
Men sikkert er det at type Ry, eller 1954 for enkeltspor på sidebaner (i modsætning til på hovedbaner, f eks Vendsyssel), som det rettelig burde hedde (rent teknisk, ikke betjeningsmæssigt), i de tidlige udgaver, blev udført med 2x2 U-signaler, mens udgaven med U/PU senere kom til, som en forbedring af typen.
På samme side (1926) i bogen er en såkaldt skematisk tegning af et andet capp, angiveligt beliggende mellem Es og Sj, så det må vel være Tistrup? Jeg husker nu mere at Tistrup havde et mere "bastard"-agtigt anlæg, idet jeg mener at det eneste "rigtige" type Ry, udenfor MR-strækningerne, var (er) Ringkøbing. Men jeg husker måske også forkert her?

Mvh
Søren

PS jeg skal ikke kritisere jeres valg af standard-station på hjemmesiden, men i mine øjne er de to mest udbredte typer, type Ry (MR-strækningerne), og så den såkaldt forenklede, eller "Skabsanlæg", uden U-signaler (indtil linjeblokken blev påbygget), mest kendt fra Thy- og Tønderbanerne....

PPS ser lige at Carsten og jeg har skrevet om kap, men vi er vist nogenlunde enige... ;-)

Danske signaler, tidlige landstationer med relæsikringsanlæg

af cslundsten, 26/11 2020, 22:55 (1506 dage siden) @ Søren Johannessen

Har lige konsulteret Elektriske Sikringsanlæg, afsnit 19, Relæsikringsanlæg, (en af de såkaldte "Sorte bøger")og her optræder et foto af capp på Thyregod, med 2x2 U-signaler, så min tese om at de kun eksisterede på Sd-Hr holder altså ikke. Det var mere blandet.
Men sikkert er det at type Ry, eller 1954 for enkeltspor på sidebaner (i modsætning til på hovedbaner, f eks Vendsyssel), som det rettelig burde hedde (rent teknisk, ikke betjeningsmæssigt), i de tidlige udgaver, blev udført med 2x2 U-signaler, mens udgaven med U/PU senere kom til, som en forbedring af typen.
På samme side (1926) i bogen er en såkaldt skematisk tegning af et andet capp, angiveligt beliggende mellem Es og Sj, så det må vel være Tistrup? Jeg husker nu mere at Tistrup havde et mere "bastard"-agtigt anlæg, idet jeg mener at det eneste "rigtige" type Ry, udenfor MR-strækningerne, var (er) Ringkøbing. Men jeg husker måske også forkert her?

Tistrup, Thyregod og én til, som jeg ikke lige kan huske, var af denne tidlige type. Og ja, vores konklusion var også at anlægget i "Den sorte Bog" er Tistrup, men af en eller anden grund med capp-foto fra Thyregod. Tistrup er fra ca. 1956.

Men Ry-anlæg med og uden PU-signaler må have været nogenlunde samtidige. Ry/Laven/Svejbæk alle uden PU og er sikkert de første, men derefter blev det blandet. Formentlig har lokale oversigtsforhold spillet en rolle - den tanke kan man i hvert fald få. Og da turen kom til Lg-Str var det kun PU. Men som sagt så er der planlagt skriv om også disse varianter.

PS jeg skal ikke kritisere jeres valg af standard-station på hjemmesiden, men i mine øjne er de to mest udbredte typer, type Ry (MR-strækningerne), og så den såkaldt forenklede, eller "Skabsanlæg", uden U-signaler (indtil linjeblokken blev påbygget), mest kendt fra Thy- og Tønderbanerne....

Stationer uden U-signaler er også på tegnebrættet. Jeg ved ikke helt endnu hvordan kagen bliver skåret, men der er i hvert fald følgende varianter at dække:
- Arm I-signaler
- Arm I-signal med retnings-/hastighedsviser
- "Sydfynsk" vippenøgleanlæg
- Daglys I-signal med hastighedsviser (Gadstrup oprindeligt, måske har der været flere)
- 1954F-anlæggene.

Sydfynske og 54F er meget ens når vi netop ikke dykker ned i relæerne. Nogle sydfynske blev nedlagt inden 1961-ombygningen, mens andre blev ombygget. Og de ombyggede må have svaret til 1954F, bortset fra at I-signalerne sikkert har haft en lidt højere baggrundsplade. Så de to er planlagt pakket i samme beskrivelse, men om Gadstrup også skal med i samme pakke ved jeg ikke.

Hvis der kun har været det ene anlæg (Gadstrup), som oven i købet senere fik U-signaler á la Tistrup kun i den ene ende, så var det måske mere egnet som sin egen historie. Men princippet i signalopstillingen (ingen U-signal, men I-signal med hastighedsviser) blev også brugt på dobbeltsporet mod Ålborg, og vidner om at man omkring 1950 ikke anså U-signaler for vigtige hvis der ikke var modgående sporskifter i udkørselsenden, mens Tistrup m.fl. viser at man blot få år siden har skiftet holdning. Tistrup havde stadig kun 3 sporisolationer, så U-signalet må have haft ganske sent stopfald...

PPS ser lige at Carsten og jeg har skrevet om kap, men vi er vist nogenlunde enige... ;-)

Det er vi da nok. :-) Vore dokumenter har jo mest den signalmæssige synsvinkel, og det gør at kagen bliver skåret noget anderledes end hvis det var teknikken der blev beskrevet.

Mvh
Carsten

Danske signaler, tidlige landstationer med relæsikringsanlæg

af Søren Johannessen, 26/11 2020, 23:14 (1506 dage siden) @ cslundsten

Apropos Type Ry, kom jeg lige i tanker om det gamle foto fra Signalposten, hvor salig Sikringsingeniør Ole Faurhøj (ham er der nok ikke mange andre end undertegnede, der husker ?) sidder udenfor en hytte, tilhørende denne anlægstype (i Svejbæk):

https://www.signalposten.dk/download/SP_1970_2.pdf, (side 52)

og er i færd med at "føre tegningerne" i f m et ændringsarbejde. Det er svært nok for de to sikringsmontører at få plads til at arbejde med ledningerne inde i hytten (een står mens den anden sidder på gulvet), men at sidde med flere tegninger i A2-format, inde i hytten også, det er umuligt!
Ja så må ingeniøren jo fryse... :-)

Mvh
Søren

Danske signaler, tidlige landstationer med relæsikringsanlæg

af cslundsten, 26/11 2020, 23:23 (1506 dage siden) @ Søren Johannessen

Apropos Type Ry, kom jeg lige i tanker om det gamle foto fra Signalposten, hvor salig Sikringsingeniør Ole Faurhøj (ham er der nok ikke mange andre end undertegnede, der husker ?) sidder udenfor en hytte, tilhørende denne anlægstype (i Svejbæk):

https://www.signalposten.dk/download/SP_1970_2.pdf, (side 52)

og er i færd med at "føre tegningerne" i f m et ændringsarbejde. Det er svært nok for de to sikringsmontører at få plads til at arbejde med ledningerne inde i hytten (een står mens den anden sidder på gulvet), men at sidde med flere tegninger i A2-format, inde i hytten også, det er umuligt!
Ja så må ingeniøren jo fryse... :-)

Det er én af mange situationer hvor ingeniørens fremmeste formål er ikke at gå i vejen... ;-)

Jeg er aldrig stødt på Faurhøj professionelt, men hans artikler var en del af min ungdoms dannelse. Ikke mindst i sikringsanlæg til modeljernbaner. Og jeg har også ved en enkelt lejlighed set ham. Let genkendelig. :-)

Og sikke et charmerende lavt arm I-signal i artiklen. Og så endda med hastighedsviser.

Mvh
Carsten

Danske signaler, tidlige landstationer med relæsikringsanlæg

af Kai Bayer, 26/11 2020, 22:25 (1506 dage siden) @ Søren Johannessen

Interessant indlæg om signaler!

Her kommer lidt fra den virkelige Tistrup station. Optaget den 6/1 1973, hvor der i hvert fald var et "juletræ" på stationen. Jeg har noteret, at lyntoget var på vej sydpå.

I dag er der kun 2 perroner tilbage plus det kedelige venteskur. (Sommeren 2018).

[image]

[image]

[image]

[image]

Danske signaler, tidlige landstationer med relæsikringsanlæg

af cslundsten, 26/11 2020, 23:02 (1506 dage siden) @ Kai Bayer

Her kommer lidt fra den virkelige Tistrup station. Optaget den 6/1 1973, hvor der i hvert fald var et "juletræ" på stationen. Jeg har noteret, at lyntoget var på vej sydpå.

Tak for kigget. Ja, det var noget mere charmerende dengang..!

Mvh
Carsten Lundsten

Danske signaler, spørgsmål om engelsk terminologi

af esni, Frederikssund, 27/11 2020, 18:42 (1505 dage siden) @ cslundsten

På din side bruger du i den engelske tekst begreberne 'Entry Signals ' og 'Exit Signals'

Er det det samme som 'Home Signals' og 'Starter Signals'?

Danske signaler, spørgsmål om engelsk terminologi

af cslundsten, 27/11 2020, 20:34 (1505 dage siden) @ esni

På din side bruger du i den engelske tekst begreberne 'Entry Signals ' og 'Exit Signals'

Er det det samme som 'Home Signals' og 'Starter Signals'?

Mere eller mindre, men vi valgte at anvende en terminologi tættere på originalen. I den engelske form er "Home" og "Starting" signaler normalt knyttet til en bestemt signalpost, ikke til en station jf. det danske begreb.

Mvh
Carsten Lundsten

Danske signaler, spørgsmål om engelsk terminologi

af Lars Henning Jensen, 27/11 2020, 20:40 (1505 dage siden) @ cslundsten

På din side bruger du i den engelske tekst begreberne 'Entry Signals ' og 'Exit Signals'

Er det det samme som 'Home Signals' og 'Starter Signals'?


Mere eller mindre, men vi valgte at anvende en terminologi tættere på originalen. I den engelske form er "Home" og "Starting" signaler normalt knyttet til en bestemt signalpost, ikke til en station jf. det danske begreb.

Mvh
Carsten Lundsten


I England har man jo ikke den samme stringente opdeling i stationer og fri bane som her i landet ...
(Med ERTMS nærmer vi os hinanden - uanset Brexit ;-))

/LH

Danske signaler, tidlige landstationer med relæsikringsanlæg

af cslundsten, 6/12 2020, 16:57 (1496 dage siden) @ cslundsten

Det blev en lidt større opdatering. Det var ikke kun "juletræets" afskaffelse den var gal med. Men nu er en ny version klar, og jeg er helt sikker på at den i det mindste er mere rigtig end den første... ;-)
http://www.lundsten.dk/dk_signaling/eks_tr/eks_tr_dk.html

Mvh
Carsten Lundsten

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak