Avatar

Dobbeltspor Holstebro-Struer

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 2/2 2013, 22:33 (4341 dage siden)

Emnet er "lovgivning, der aldrig er blevet implementeret". Et eksempel på dette emne kunne f.eks. være Folketingets beslutning om at elektrificere jernbanenettet - en lov som aldrig blev gennemført som planlagt.

Der er åbenbart på jernbaneområdet vedtaget en række love, som aldrig er blevet gennemført.

Baggrunden for min "interesse" for emnet er, at jeg i "Danske Statsbaner årsberetning for tiden 1. april 1957 til 31. marts 1958" stødte på følgende:

"Følgende anlægsarbejder har været stillet i bero:
Ombygning af Klampenborg station.
2. spor Kalundborg-Værslev.
2. spor Orehoved-Nykøbing Fl.
Ombygning af Skanderborg station.
2. spor Holstebro-Struer
Frederikshavn stations flytning."

Her taler vi altså ikke bare om love, som er vedtaget, men aldrig gennemført (dem er der jo "tonsvis" af), men om love som er vedtaget og hvor arbejdet (øjensynligt?) er blevet påbegyndt.

De tre nævnte 2. sporanlæg er aldrig blevet færdiggjort. Mit spørgsmål er: Kom man nogensinde rigtig i gang? Er der ude i landskabet tegn på, at man "har haft spaden i jorden"? Og haves der billeder?

Når anlægsarbejderne er anført i årsberetningen, som de er, skulle man tro, at der har været foretaget som minimum bare et eller andet stykke arbejde i marken på et eller andet tidspunkt.

Når jeg kun har nævnt Holstebro-Struer i overskriften, skyldes det udelukkende pladshensyn. De to andre 2. sporsprojekter er jo også interessante og i hvert fald Orehoved-Nykøbing Fl. bliver jo nu gennemført.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Dobbeltspor Holstebro-Struer

af T. Rithmester @, Struer, 2/2 2013, 23:11 (4340 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Der er åbenbart på jernbaneområdet vedtaget en række love, som aldrig er blevet gennemført.

2. spor Holstebro-Struer

Her taler vi altså ikke bare om love, som er vedtaget, men aldrig gennemført (dem er der jo "tonsvis" af), men om love som er vedtaget og hvor arbejdet (øjensynligt?) er blevet påbegyndt.

De tre nævnte 2. sporanlæg er aldrig blevet færdiggjort. Mit spørgsmål er: Kom man nogensinde rigtig i gang? Er der ude i landskabet tegn på, at man "har haft spaden i jorden"? Og haves der billeder?

Jeg mener broerne mellem Struer og Holstebro er forberedt for dobbeltspor.
[image]
Kilde: http://www.jiv.dk/struer/
Ovenstående billede synes jeg godt kan underbygge den opfattelse.
Hvilken af broerne der er tale om i ovenstående, er i øvrigt ukendt.

Avatar

Dobbeltspor Holstebro-Struer

af ove, Struer, 2/2 2013, 23:53 (4340 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Sidste år var jeg lidt involveret i Skak-Olufsen jr.s vindmølleprojekt ved Kvistrup gennem mit tidligere arbejde. Da vi skulle under banen Struer-Holstebro undrede det mig at der var så stort friareal men Skak-Olufsen sr. forklarede mig at Tyskerne havde ønsket at få banen dobbeltsporet. Tinglysningen var blevet lavet men så var alt glemt siden. I 80erne fik Skak-Olufsen sr. på et møde med borgmestrene fra Struer og Holstebro denne tinglysning ophævet, troede han, det blev i hvert fald skrevet i mødereferater, ikke desto mindre var arealet stadig opført som ejet af DSB da jeg søgte oplysninger i 2012.

Kringlet må man sige. :-D


Skak-Olufsen sr. var helt sikker på at det var Tyskerne der ville have strækningen dobbeltsporet.

Dobbeltspor Holstebro-Struer

af jiko, Struer, 3/2 2013, 01:39 (4340 dage siden) @ ove

De fleste ældre broer både på Langåbanen og Vejlebanen er forberedt til dobbeltspor. Nogen steder mellem Herning og Brande samt omkring Thyregod - Give kan man faktisk fornemme hvordan der er gjort plads til et ekstra spor. Man kan bl.a. se det på hegnspælene.

Det ville nu ikke være så tosset med dobbeltspor Struer - Holstebro.

Mener engang jeg har læst noget om at der også var planer fremme om en slags dobbeltspor fra Struer til Humlum. Da der i tidernes morgen var planer om en jernbane fra Lemvig til Struer. Da DSB ikke ville have at den nye bane skulle bruge Thybanens spor fra Humlum til Struer. Men som bekendt blev denne bane heller aldrig til noget.

Avatar

Dobbeltspor Holstebro-Struer

af ove, Struer, 3/2 2013, 15:36 (4340 dage siden) @ jiko

De fleste ældre broer både på Langåbanen og Vejlebanen er forberedt til dobbeltspor. Nogen steder mellem Herning og Brande samt omkring Thyregod - Give kan man faktisk fornemme hvordan der er gjort plads til et ekstra spor. Man kan bl.a. se det på hegnspælene.

Det ville nu ikke være så tosset med dobbeltspor Struer - Holstebro.

Mener engang jeg har læst noget om at der også var planer fremme om en slags dobbeltspor fra Struer til Humlum. Da der i tidernes morgen var planer om en jernbane fra Lemvig til Struer. Da DSB ikke ville have at den nye bane skulle bruge Thybanens spor fra Humlum til Struer. Men som bekendt blev denne bane heller aldrig til noget.

Det er rigtigt, det kan man læse om i bogen om VLTJ. Brobuerne ind over havnen er lavet i den forbindelse men projektet blev opgivet. Synd faktisk, det ville have været en flot strækning.

Dobbeltspor Holstebro-Struer

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 3/2 2013, 12:17 (4340 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Når anlægsarbejderne er anført i årsberetningen, som de er, skulle man tro, at der har været foretaget som minimum bare et eller andet stykke arbejde i marken på et eller andet tidspunkt.

Undervurder nu ikke det forudgående projekteringsarbejde som er en del af ethvert anlægsprojekt.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak