Dobbeltspor Holstebro-Struer
Emnet er "lovgivning, der aldrig er blevet implementeret". Et eksempel på dette emne kunne f.eks. være Folketingets beslutning om at elektrificere jernbanenettet - en lov som aldrig blev gennemført som planlagt.
Der er åbenbart på jernbaneområdet vedtaget en række love, som aldrig er blevet gennemført.
Baggrunden for min "interesse" for emnet er, at jeg i "Danske Statsbaner årsberetning for tiden 1. april 1957 til 31. marts 1958" stødte på følgende:
"Følgende anlægsarbejder har været stillet i bero:
Ombygning af Klampenborg station.
2. spor Kalundborg-Værslev.
2. spor Orehoved-Nykøbing Fl.
Ombygning af Skanderborg station.
2. spor Holstebro-Struer
Frederikshavn stations flytning."
Her taler vi altså ikke bare om love, som er vedtaget, men aldrig gennemført (dem er der jo "tonsvis" af), men om love som er vedtaget og hvor arbejdet (øjensynligt?) er blevet påbegyndt.
De tre nævnte 2. sporanlæg er aldrig blevet færdiggjort. Mit spørgsmål er: Kom man nogensinde rigtig i gang? Er der ude i landskabet tegn på, at man "har haft spaden i jorden"? Og haves der billeder?
Når anlægsarbejderne er anført i årsberetningen, som de er, skulle man tro, at der har været foretaget som minimum bare et eller andet stykke arbejde i marken på et eller andet tidspunkt.
Når jeg kun har nævnt Holstebro-Struer i overskriften, skyldes det udelukkende pladshensyn. De to andre 2. sporsprojekter er jo også interessante og i hvert fald Orehoved-Nykøbing Fl. bliver jo nu gennemført.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen