Hvorfor ser man aldrig ....
..... fotos fra dette fotogene jernbanested, og hvor hulen er det? Der ses et trådtræk til venstre, så det må være ved en station, men hvor?
(Sven Rodevang/Danmarks Jernbanemuseum)
..... fotos fra dette fotogene jernbanested, og hvor hulen er det? Der ses et trådtræk til venstre, så det må være ved en station, men hvor?
(Sven Rodevang/Danmarks Jernbanemuseum)
..... fotos fra dette fotogene jernbanested, og hvor hulen er det? Der ses et trådtræk til venstre, så det må være ved en station, men hvor?
(Sven Rodevang/Danmarks Jernbanemuseum)
Kære Morten
Megaflot billede, som jeg heller ikke mindes at have set før. Billedet er - så vidt jeg kan se - fra Tolne.
Bedste hilsner
Thomas
..... fotos fra dette fotogene jernbanested, og hvor hulen er det? Der ses et trådtræk til venstre, så det må være ved en station, men hvor?
(Sven Rodevang/Danmarks Jernbanemuseum)
Kære Morten
Megaflot billede, som jeg heller ikke mindes at have set før. Billedet er - så vidt jeg kan se - fra Tolne.
Bedste hilsner
Thomas
Kære Thomas,
Åååååh ja, naturligvis. Det tænkte jeg ikke på, for Sven Rodevang var ikke synderligt aktiv i Nordjylland. Men nu ved jeg, hvor jeg skal søge nogle af de omkringliggende negativnumre. Tak for din identifikation. Herligt!
Kære Thomas,
Jeg holder - ligesom Morten - med dig; det er den karakteristiske overføring for Tolnevej:
Tolne 1956. Ophav: Sylvest Jensen. KB Luftfotosamling - Id:B00406_002.tif. Klik på billedet for stor udgave.
Broen ses midt i billedet med støttemur m.v. Der er sågar et damptog på vej ud af stationen .....
Bedste hilsener
Niels
Lidt mere Tolne.
M v h
Georg
Kære Niels
Endnu et spændende luftfoto fra Det Kgl. Biblioteks Sylvest Jensen-samling. Og det viser også noget andet spændende end den omhandlede bro og støttemur: Hvis man zoomer ind ser man et tog netop afgået mod vest, og hvis jeg ikke tager meget fejl, er trækkraften sørme en T-maskine. For det er da vist ikke kun en K- eller D-maskine, og jeg synes jeg ser noget, der ligner en tagrytter på førerhustaget. Eller tager jeg fejl?
Med venlig hilsen
Ole Lund Jensen
Lidt mere Tolne.
(...)
M v h
Georg
Tak Georg,
Selv har jeg gæstet Tolne 1-2 gange for snart mange år siden, men jeg lagde aldrig mærke til det gode motiv, som viadukten, støttemuren, gennemskæringen og træerne udgør/udgjorde. Jeg må have været for opmærksom på at fotografere stationsbygning og læssespor, og lyset var måske heller ikke så godt, da jeg var der, som på Rodevangs foto. Så let er det åbenbart at snyde sig selv for et "eksotisk" motiv.
Dejligt at gense en af perlerne i Vendsyssel, især i disse for vort land alvorlige tider.
Kære Ole,
Også min tanke; den synes ikke at have "skorsten nok" til en D-maskine. Vi må have vor ven udi fjernkending, Steff, til at vurdere sagen.
Bedste hilsener
Niels
Jeg tror du har ganske ret Ole.
Når vi zoomer ind ser det sådan ud
Men der er et yderligere foto http://www5.kb.dk/danmarksetfraluften/images/luftfo/2011/maj/luftfoto/object1756538
som vist ikke efterlader megen tvivl
Førerhusets tagrytter og enkelt dom og sandkasse på kedelryggen indikerer at det må være T 297. Fotos er sommeroptagelser, og dateres 1956, hvilket dog ikke ser ud til at kunne passe med angivelserne her https://www.jernbanen.dk/damp_solo.php?s=1&lokid=989.
mvh
Anders
Go´eftermiddag
Den er svær, mit bedste bud på Asgers forstørrelse er en T, synes jeg kan skimte to forhøjelser på kedelryggen efter skorstenen samt skorstenen - som også bemærket - ikke høj nok for en D. Til gengæld driller førerhustaget lidt. Men ser man udelukkende på der MULIGVIS kun er to forhøjelser på kedelryggen passer T nr. 297.
Alle tre T (297-299) hens. hhv. 30-04-56, 10-03-1956 og 18-10-56.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
NB: Det kunne jo være morsomt hvis en flittig læser fra omkring Århusområdet havde en km-bog muligvis kunne supplere?
Enig med Anders, T 297. Passer også med tagrytteren.
Hvis sommerbilledet er sent forår/TIDLIG sommer stemmer tidspunkterne jo.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
Enig med Anders, T 297. Passer også med tagrytteren.
Hvis sommerbilledet er sent forår/TIDLIG sommer stemmer tidspunkterne jo.Med venlig hilsen
Steffen Dresler
Mange af træerne har ikke meget løv.
Er I sikre på det er T 297? Det ser stærkt ud til det er tog 976 på billedet. Det er med at få maskinløbene til at passe, idet 297 slutter inden sommeren 1956. 299 var den sidste der kørte deroppe og sluttede i oktober 1956 og 298 sluttede i marts 1956.
Sommer 1955 som også var sidste sommer med P i Nordpilen tog 960.
Vinterkpl 1955-56.
Fra kilometerbog 1954-58.
Udsnit.
M v h
Georg
Er I sikre på det er T 297? Det ser stærkt ud til det er tog 976 på billedet. Det er med at få maskinløbene til at passe, idet 297 slutter inden sommeren 1956. 299 var den sidste der kørte deroppe og sluttede i oktober 1956 og 298 sluttede i marts 1956.
(...)
M v h
Georg
T 297 var den eneste T-maskine med tagrytter i hele førerhustagets længde. Jeg ved ikke med de andre, men jeg er sikker på, at det er 297.
Ups, der kom et par afdelinger P-mask for meget med. Herunder som sommer 1955 skal se ud. Det er det med at kliippe og klistre.
M v h
Georg
Kære alle
Herunder en tegning af de tre T´er, her ved leveringen. T 299 fik senere ilagt kedel magen til 298, altså med tre opbygninger på kedelryggen. Det man dog HER skal bemærke i forhold til de viste fotos, er tagets udformning.
- T 297 har fuld tagrytter i tagets længde.
- T 298 har halv tagrytter i tagets længde og
- T 299 ingen tagrytter, men "tøndetag" med udluftningsklap.
Man kan med fordel, hvis man ønsker, så godt som det nu historisk har været muligt, læse hele historien om T-maskinerne i Danmark i "Det´en tysker", Forlaget Banebøger 2018. Bl.a. at de 3 BR 38 IKKE blev overtaget af DSB, men KØBT!! Men det er jo en ganske anden historie.
Med venlig hilsen og trods alt uskab god weekend og pas på jer selv og jeres,
Steffen Dresler
NB: M.h.t. dateringen af billedet står der jo intet om tidspunktet andet end året 1956. Bemærk den absolut manglende vegetation i haverne hvilket må indikere at det er tidligt forår.
I maskinløbet for T-maskinerne er det værd at bemærke, at der ud over kørslen mellem Ab og Fh også i løb 1 indgik en tur til År/Ar i løbet af natten og retur til Ab om morgenen.
Med venlig hilsen
Ole Lund Jensen
Tiden omkring 1956-57 var en tid med mange rettelser i dampplanerne i forbindelse med levering af MY. Hvis billedet er tidligt forår 1956 kan der måske have været nedbrud på den normale trækkraft for 976 fra Frederikshavn som var en MO med kedel.
I nogle perioder af sommeren 1956 blev T-løbet kørt af Frederikshavns R-maskine 949, hvilket kunne ses i kørebogen for mdt Århus (personale og afgående loko). Sidste gang 299 ses noteret i tog 3955 er den 23/8 1956, men den følgende kørebog manglede så T'eren har formentlig fortsat lidt tid endnu.
Legendariske H 790 der gennem snart 10 år havde taget den daglige tur til Århus med godstoget var tæt på slutningen af denne periode. H 790 sidste gang noteret i tog 2003 var den 12/8 1956 (13/8 var det E 972 der kørte toget). I løbet af august kom 790 til Århus som reserve "måtte kun fremføre lette tog" stod der i maskinbogen. 790 gik i Cvk i oktober for derefter at blive fast loko for slibetoget.
Det er lidt småt, men håber planerne kan læses.
Sidste km for T 299.
Udsnit
M v h
Georg
Kære Thomas,
Jeg holder - ligesom Morten - med dig; det er den karakteristiske overføring for Tolnevej:
Tolne 1956. Ophav: Sylvest Jensen. KB Luftfotosamling - Id:B00406_002.tif. Klik på billedet for stor udgave.
Broen ses midt i billedet med støttemur m.v. Der er sågar et damptog på vej ud af stationen .....
Bedste hilsener
Niels
Hej Niels,
Nogle negativnumre længere henne i samlingen ligger nedenstående foto, som jeg mener må være taget lidt længe ude ad banelinjen mod Frederikshavn, efter afslutningen af støttemuren. Trådtrækket til indkørselssignalet, telegraftrådene og bevoksningen synes at stemme, når man ser det nede ved sporoverfladen.
Se billederne af utætheder og rust: Knippelsbro mistænkt for skjulte skader
Overvågning afslører: Skandaletog har kørt med løs container over det halve Fyn
Trods flere tilsyn og skærpede regler: Løse containere skøjter stadig rundt ved Storebælt
Spørg Fagfolket: Hvorfor er gelænder og lamper jordet på togstationerne?
Politiet ransager selskab bag flystyrt: Om to uger kender vi årsagen