Schweiziske stikprøver 1988 (5 fotos, 1 skitse)
Her i disse stressende præsidentvalgtider virker lidt nørklen med gamle togbilleder beroligende, og det deler jeg gerne med forum. Thi familieferien til Vorarlberg i Østrig 1988, der ikke var tilrettelagt som togferie, beredte os lidt Schweiz-oplevelser, idet et par smutture over grænsen ved Feldkirch "tilfældigvis" berørte banerne i den schweiziske kanton Appenzell.
Kantonen Appenzell består af de 2 delkantoner Innerrhoden (katolsk, hovedby Appenzell) og Ausserrhoden (reformeret, hovedby Herisau). Og apropos valg: Kantonale anliggender, der kræver folkeafstemning, bliver stadig i Innerrhoden afgjort ved håndsoprækning af de stemmeberettigede, der fysisk er mødt op på torvet i Appenzell. Det var også i Innerrhoden, at kvinder i 1990 fik stemmeret; det havde de fået i det øvrige Schweiz allerede 1971 (!).
Hjemmefra havde jeg læst en smule om de metersporede Appenzeller Bahn, AB (strækningen Gossau-Herisau-Appenzell-Wasserauen) og St. Gallen-Gais-Appenzell (SGA) banen med sidestrækningen Gais-Altstätten. Første stop i Schweiz blev Altstätten Stadt:
SGA tandhjulsmotorvogn ABDeh 4/4 nr. 8 klar til afgang mod Gais, Altstätten Stadt 23.07.1988 (nm).
Den 7,65 km lange sidebane er fortsat tandhjulsstrækning (max. 160 ‰). Motorvognen er én af 3, ABDeh 4/4 nr. 6 - 8, leveret i 1953, og de ældre vogne er "traditionsvogne", der i dag i restaureret stand passes af Verein Appenzeller Bahnen.
SGA ABDeh 4/4 nr. 8 ankommer i Gais, 23.07.1988 (nm).
I Gais er der tilslutning til SGA-tog mod Appenzell hhv. St. Gallen:
SGA Pendelzug i Gais, 23.07.1988 (nm).
Pendeltoget, leveret i 1981, består forrest af styrevognen ABt nr. 114 og bagerst mortorvognen BDeh 4/4 nr. 14. Underlitra "h" afslører tandhjulsdrev, idet der dengang stadig var et stykke tandstangspor ved St. Gallen. Denne pendeltogtype er siden indsat på Altstätten-banen efter udrangeringen af SGA ABDeh 4/4 nr. 6 - 8. Mellemvognen er "blot" en ordinær leichtstahl personvogn forsynet med styreledning, højttaler, stopadvisering, fjernbetjente døre og harmonika. Derfor måske lidt "stilforvirring".
SGA og AB havde haft fælles direktion siden 1970, men blev egentlig fusioneret pr. 01.01.1988 til "Appenzeller Bahnen" (AB), så vi futtede til Appenzell, hvor der hverken var togtid eller folkeafstemning, og derfra videre til AB-endestationen i turistområdet Wasserauen, hvor de bl.a. har god is.
På tilbagevejen nåede vi næsten en krydsning:
AB ABe 4/4 nr. 44 med pendeltog i Weissbad mod Wasserauen, 23.07.1988 (nm).
Pendeltoget med motorvogn ABe 4/4 nr. 44 er fra 1949 og består desuden af personvogn AB B 8 og post- og pakstyrevognen AB DZt 65. Dette togsæt kom sammen med et søster-pendeltog i 1995 til Barcelona, hvor de i en periode kørte hos Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya som Serie 8000 på Línia Llobregat-Anoia.
Nede ad bakken forsvinder mod Appenzell et AB pendeltog BDe 4/4 II leveret 1986, samme år som banens 100-års jubilæum. Pendeltoget er bygget over samme læst som SGA-pendeltoget, men uden tandhjulsmekanik, da AB er ren adhæsionsbane.
AB Pendelzug BDe 4/4 II nr. 31-33 og ABt nr. 131-133 bygget af SIG/FFA/BBC 1986.
Jeg vil runde denne lille tur af med endnu et besøg i hyggelige Altstätten Stadt, hvor toget indtil 1975 fortsatte ad sporvejens spor gennem byen de 1,6 km til Altstätten SBB. Her kørte SGA indtil 1973 i flæng med bysporvognene fra Rheintalische Verkehrsbetriebe (RhV), der da blev nedlagt.
SGA ABDeh 4/4 nr. 8 med 1. kl. personvogn (!) tilkoblet, Altstätten Stadt 25.07.1988 (nm).
Efter Altstätten og ca. 40 km var vi så tilbage i Bludenz [A]. I det hele taget kan en ekspedition til disse egne, hvor man hele tiden venter at møde en blå Milka-ko, anbefales, også i dag, selv om jernbanemateriellet siden 1988 er betragteligt fornyet, og SGA-hovedstrækningen nu er ren adhæsionsbane.
Der kan komme flere schweiziske stikprøver, hvis I synes.
Bedste hilsener
Niels