DSB MY 1103 fra 567-B til 567-C
En læser skriver, at DSB MY 1103 på et tidspunkt inden 1968 fik skiftet motor fra 567-B til 567-C, da den ikke blev omlitreret til MV. Passer det?
af Tommy Nilsson , Ringsted, 5/11 2020, 10:17 (1542 dage siden)
En læser skriver, at DSB MY 1103 på et tidspunkt inden 1968 fik skiftet motor fra 567-B til 567-C, da den ikke blev omlitreret til MV. Passer det?
af Oversmeden, 5/11 2020, 11:24 (1542 dage siden) @ Tommy Nilsson
Svaret står i MM5 side 114.
af Jørgen Pagh Jensen, 5/11 2020, 23:08 (1542 dage siden) @ Oversmeden
Betyder det, at man er forpligtet til at have læst alle jernbanebøger, før man må spørge om noget?
af Oversmeden, 6/11 2020, 06:02 (1541 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen
Betyder det, at man er forpligtet til at have læst alle jernbanebøger, før man må spørge om noget?
Næ, jeg ved da godt at mange læser billederne i diverse bøger.
Jeg giver blot et hint om hvor svaret kan findes og så er det op til folk selv om de vil forfølge den mulighed.
af Steffen Dresler, 6/11 2020, 09:54 (1541 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen
Godformiddag
Jeg er nok en af de dårligste til at tage stilling til spørgsmålet, ”Betyder det, at man er forpligtet til at have læst alle jernbanebøger, før man må spørge om noget”? da jeg selv har mange hyldemeter af jernbanerelateret stående, ligesom jeg på min PCs forskellige drev har GB af informationer. Og alligevel må jeg ty til hjælp! Heldigvis har jeg en lille kreds af særdeles kompetente, hvor jeg kan spørge om det mest ”nørdede” når jeg selv må give op.
Uden at tage stilling til det her stillede spørgsmål og svar overhovedet må jeg dog om end ikke ofte konstatere, at mange spørgsmål – der for den enkelte er relevant, ellers ikke stillet vel? – kan findes bl.a. på denne eller relaterede sider, i de mest almindelige jernbanebøger eller på internettet generelt. Og så er der jo en indbygget søgemekanisme her på siderne.
Men der er desværre også spørgsmål, hvor man kan se at vedkommende ikke engang har gidet undersøge noget som helst, men bare slynger noget ud for muligvis at få en trådsamtale i gang, keder sig?
Modsat var der så de svar der virkelig (i datid) ……. mig af! ”I MIN BOG (titel) finder du svaret. Du kan købe bogen her eller låne den på biblioteket, med venlig hilsen XXX”. For mig lyste disse svar altid af at ”jeg skal tjene penge på bogen eller få bibliotekspenge, føj! Sådan lidt ”æv bæv, jeg ved det godt, men det koster”!
Spørgsmål er dejlige at kunne besvare eller hjælpe med, personligt lærer jeg altid et og andet fra en tråd, men som skrevet, engang imellem må man gerne lige selv gøre en indsats FØR!
Med venlig hilsen
Steffen Dresler (der igen i år lige nøjagtigt missede bibliotekspengene , I MÅ da købe mine udgivelser, ik`? )
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 6/11 2020, 12:16 (1541 dage siden) @ Steffen Dresler
Hej Steff,
man skal være fantastisk forsigtig med de der lidt indforståede svar, for selv den der stiller spørgsmål for at få en dialog igang er måske en 14 årig toginteresseret, som på sigt kunne blive en god ressource i klubberne.
Men man kan hurtigt få den jaget værk. Det er en balance.
Nu er det her jo så herreværelset, men ovre i lømmelstuen.....
af Steffen Dresler, 6/11 2020, 13:41 (1541 dage siden) @ Michael Deichmann
Hej Steff,
man skal være fantastisk forsigtig med de der lidt indforståede svar, for selv den der stiller spørgsmål for at få en dialog igang er måske en 14 årig toginteresseret, som på sigt kunne blive en god ressource i klubberne.
Men man kan hurtigt få den jaget værk. Det er en balance.
Nu er det her jo så herreværelset, men ovre i lømmelstuen.....
Kære Michael
Det er jeg slet ikke uenig i, bortset fra at en 14 årig måske er mere istand til at finde informationer på nettet, bl.a. denne vedr. litra:
https://www.jernbanearkivalier.dk/dsb-materiellister/dsb-driftsmateriellet-1-tillaeg-19...
og sammenholdt med f.eks. Jernbanen:
https://www.jernbanen.dk/motor.php?s=8&litra=MY&typenr=2
få et svar. Det mere nøjagtige tidspunkt for motorskift kan så muligvis være interessant og spørgsmålet kunne lyde hvis kun nettet bruges, ”hvornår og hvorfra”.
Ingen af de to ovennævnte link er forkerte, man skal bare ”lægge sammen og trække fra” for at se at er sket før 1969 jf. første link.
Så Oversmedens svar er jo fuldt ud forståeligt ”søg og du skal finde”. Den gode smed vil jo bare gøre opmærksomt på, at lidt selvhjælp aldrig er af vejen, i stedet for GENERELT SAGT bare sidde med åben mund og vente på at ”mor kommer” og propper maden ned i næbet!
Og m.h.t. tilgængelig litteratur/udgivelser vedr. motormateriel findes jo BB´s og Lokomotivets og ikke mindst disse sider elektronisk.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
af Morten Flindt Larsen, København K, 6/11 2020, 13:44 (1541 dage siden) @ Steffen Dresler
Hej Steff,
man skal være fantastisk forsigtig med de der lidt indforståede svar, for selv den der stiller spørgsmål for at få en dialog igang er måske en 14 årig toginteresseret, som på sigt kunne blive en god ressource i klubberne.
Men man kan hurtigt få den jaget værk. Det er en balance.
Nu er det her jo så herreværelset, men ovre i lømmelstuen.....
Kære MichaelDet er jeg slet ikke uenig i, bortset fra at en 14 årig måske er mere istand til at finde informationer på nettet, bl.a. denne vedr. litra:
https://www.jernbanearkivalier.dk/dsb-materiellister/dsb-driftsmateriellet-1-tillaeg-19...
og sammenholdt med f.eks. Jernbanen:
https://www.jernbanen.dk/motor.php?s=8&litra=MY&typenr=2
få et svar. Det mere nøjagtige tidspunkt for motorskift kan så muligvis være interessant og spørgsmålet kunne lyde hvis kun nettet bruges, ”hvornår og hvorfra”.
Ingen af de to ovennævnte link er forkerte, man skal bare ”lægge sammen og trække fra” for at se at er sket før 1969 jf. første link.
Så Oversmedens svar er jo fuldt ud forståeligt ”søg og du skal finde”. Den gode smed vil jo bare gøre opmærksomt på, at lidt selvhjælp aldrig er af vejen, i stedet for GENERELT SAGT bare sidde med åben mund og vente på at ”mor kommer” og propper maden ned i næbet!
Og m.h.t. tilgængelig litteratur/udgivelser vedr. motormateriel findes jo BB´s og Lokomotivets og ikke mindst disse sider elektronisk.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
Hejsa,
Jeg forstod godt den skjulte parallel mellem Tommy og en 14 årig.
(duk og lynhurtigt væk)
af Steffen Dresler, 6/11 2020, 14:16 (1541 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Nåå, det var nu ikke den gode webmaster jeg tvivlede på, optegnelser vedr. 1103 er jo korrekte. Den blev jo aldrig til MV og har således fået skiftet sin oprindelige motor. Spørgeren sætter jo bare den gode webmaster i tvivl om egen info!
Og med de mængder af informationer siderne indeholder kan der jo godt opstå fejl og hvis, gerne rettet.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
af Tommy Nilsson , Ringsted, 7/11 2020, 10:02 (1540 dage siden) @ Oversmeden
Svaret står i MM5 side 114.
Mon der er en venlig sjæl, der vil fortælle mig, hvad der står på side 114 i MM5?
Jeg behøver sådan set blot årstallet for motorombytningen.
af seg, 7/11 2020, 10:15 (1540 dage siden) @ Tommy Nilsson
Svaret står i MM5 side 114.
Mon der er en venlig sjæl, der vil fortælle mig, hvad der står på side 114 i MM5?
Jeg behøver sådan set blot årstallet for motorombytningen.
Der står at motor 53 E 98 sad i MY 1103 fra maj 1954 til april 1964.
Ærbødigst
Svend G.
af Oversmeden, 7/11 2020, 10:31 (1540 dage siden) @ seg
Der står at motor 53 E 98 sad i MY 1103 fra maj 1954 til april 1964.
En gang google i lømmelstuen er nu heller ikke så ringe - Lømmelstuen
af Tommy Nilsson , Ringsted, 7/11 2020, 10:41 (1540 dage siden) @ seg
Svaret står i MM5 side 114.
Mon der er en venlig sjæl, der vil fortælle mig, hvad der står på side 114 i MM5?
Jeg behøver sådan set blot årstallet for motorombytningen.
Der står at motor 53 E 98 sad i MY 1103 fra maj 1954 til april 1964.Ærbødigst
Svend G.
Jeg takker og opdaterer databasen.
af StefanFjällemark, Stenungsund, Sverige, 8/11 2020, 15:56 (1539 dage siden) @ Tommy Nilsson
Det var mig der spurgte om når man skiftede motor i MY 1103. Baggrundet er, at Heljan er udkommet med 1103 i model, og da opstod spørgsmål om, hvilken motorlyd den skulle have, DLS 1101 eller DLS 1126. Efter svar om, at motoren blev byttet 1964, så valgte jeg at putte 1126-lyd ind, så repræsenterer modellen 1964-1980. Med 1101-lyd er perioden mere begrænset ca 1957-1964, da MY'erne fik numre i fronten fra ca 1957. I må i gerne rette mig, hvis den konklusion er forkert.
af K564, 8/11 2020, 17:25 (1539 dage siden) @ StefanFjällemark
Hej
Lyden for MY 1103 lå tæt på MY 1101, da de har samme udstødning. MY 1126 er meget mere blid i lyden.
Hilsner Keld
Færgen er i havn om få minutter. Pris 270 kr.
Læs mere