Avatar

Falsificering af hypotese (sidespor eller ej)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 1/11 2020, 19:29 (1546 dage siden)
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 1/11 2020, 20:01

Udsprunget af tråden om sidespor på/i Sønderborg By bliver det nu rigtig langhåret:

Jeg er af den opfattelse, at hvis der i tjenestekøreplanen står, at et ekspeditionssted er "B&S" eller "T&S" eller "B & pr. S", så er der på ekspeditionsstedet enten et privat sidespor eller et offentligt sidespor (eller begge dele).

Kan nogen - med et konkret eksempel - skyde min hypotese ned?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Falsificering af hypotese (sidespor eller ej)

af Morten Flindt Larsen, København K, 2/11 2020, 21:03 (1545 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Udsprunget af tråden om sidespor på/i Sønderborg By bliver det nu rigtig langhåret:

Jeg er af den opfattelse, at hvis der i tjenestekøreplanen står, at et ekspeditionssted er "B&S" eller "T&S" eller "B & pr. S", så er der på ekspeditionsstedet enten et privat sidespor eller et offentligt sidespor (eller begge dele).

Kan nogen - med et konkret eksempel - skyde min hypotese ned?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas,

Jeg springer med et uddybende spørgsmål. Optræder betegnelsen "B & pr. S" overhovedet i tjenestekøreplanerne? Jeg mener umiddelbart nej, for sporets ejerforholdet (privat eller offentligt) har ikke noget med trafikafviklingen at gøre. Betegnelsen "pr. S" optræder mig bekendt kun i stationsfortegnelserne, og kun når der ikke også var et offentligt læssespor på stedet. Dog var systematikken i tjenestekøreplanernes betegnelser anderledes før 1897. Jeg mener, at jeg har det hele på plads i dette "skriv" (skal downloades), som i øvrigt blev korrekturlæst af Lars Viinholt-Nielsen.

Avatar

Falsificering af hypotese (sidespor eller ej)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 2/11 2020, 21:09 (1545 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Optræder betegnelsen "B & pr. S" overhovedet i tjenestekøreplanerne?


Kære Morten

Jeg bliver dig svar skyldig. Jeg tog betegnelsen med for at få varianten med, i fald den optrådte i tjenestekøreplanerne.

Bedste hilsner

Thomas

Avatar

Falsificering af hypotese (sidespor eller ej)

af Morten Flindt Larsen, København K, 2/11 2020, 21:29 (1545 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Optræder betegnelsen "B & pr. S" overhovedet i tjenestekøreplanerne?

Kære Morten

Jeg bliver dig svar skyldig. Jeg tog betegnelsen med for at få varianten med, i fald den optrådte i tjenestekøreplanerne.

Bedste hilsner

Thomas

Kære Thomas,

Det er ganske rigtig en lidt langhåret sag. Mit skriv er udarbejdet på baggrund af års studier af tjenestekøreplanerne og stationsfortegnelserne m.m. De ændringer, der har været i de overordnede principper er alle beskrevet. Det eneste, der kun haves begrænsede oplysninger om er firmasporene, som DSB med uregelmæssige mellemrum producerede maskinskrevne lister over. Smørpakkeriet i Sønderborg kan godt have været ejer af stiksporet, men som sagt: de står ikke anført i DSB's lister, så måske i ABA-tiden. God fornøjelse med læsningen.

Godeste hilsner
Morten

Avatar

Falsificering af hypotese (sidespor eller ej)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 2/11 2020, 21:43 (1545 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

God fornøjelse med læsningen


Kære Morten

Det er en glimrende beskrivelse, og når Lars Viinholt-Nielsen har læst korrektur, aftvinger det respekt. Beskrivelsen hverken be- eller afkræfter dog min påstand:

"Hvis der i tjenestekøreplanen står, at et ekspeditionssted er "B&S" eller "T&S" eller "B & pr. S", så er der på ekspeditionsstedet enten et privat sidespor eller et offentligt sidespor (eller begge dele)."

Jeg håber, at nogen kan finde et konkret eksempel, der kan skyde min påstand ned. Jeg mener selv måske at have fundet et eksempel; men det skal der forskes noget mere i.

Bedste hilsner

Thomas

Avatar

Falsificering af hypotese (sidespor eller ej): Sønderborg By

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/2 2023, 23:35 (706 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

God fornøjelse med læsningen

Kære Morten

Det er en glimrende beskrivelse, og når Lars Viinholt-Nielsen har læst korrektur, aftvinger det respekt. Beskrivelsen hverken be- eller afkræfter dog min påstand:

"Hvis der i tjenestekøreplanen står, at et ekspeditionssted er "B&S" eller "T&S" eller "B & pr. S", så er der på ekspeditionsstedet enten et privat sidespor eller et offentligt sidespor (eller begge dele)."

Jeg håber, at nogen kan finde et konkret eksempel, der kan skyde min påstand ned. Jeg mener selv måske at have fundet et eksempel; men det skal der forskes noget mere i.

Bedste hilsner

Thomas

Jeg har nu brugt 2-3- år på at klø mig i nakken og mener at have fundet svaret:

Jeg har altid undret mig over sidesporet Sønderborg By. Banen er ibrugtaget i 1933 og sidesporet har formentlig allerede fra starten haft adgang fra begge retninger. Allerede i 1934 etableres der et privat sidespor (stikspor til det oprindelige sidesporsanlæg).

Det har, så vidt jeg kan se, aldrig været muligt at læsse eller aflæsse jernbanevogne på det oprindelige sidespor - der var simpelthen ingen læssevej og formentlig heller ingen adgangsvej. Da det private sidespor kom til i 1934, blev det helt umuligt at køre til/fra det oprindelige sidesporsanlæg med vejkøretøjer.

Det er faktisk først i dag, det er gået op for mig, at det oprindelige sidespor formentlig ikke har tjent et godsformål, men at der udelukkende er tale om et omløbsspor, idet en del tog i retningen Mommark Færge-Sønderborg kun kørte til Sønderborg By, hvorefter de returnerede til Mommark Færge - jf. banens første tjenestekøreplan i dette indlæg.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Falsificering af hypotese (sidespor eller ej): Sønderborg By

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/2 2023, 11:06 (705 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

God fornøjelse med læsningen

Kære Morten

Det er en glimrende beskrivelse, og når Lars Viinholt-Nielsen har læst korrektur, aftvinger det respekt. Beskrivelsen hverken be- eller afkræfter dog min påstand:

"Hvis der i tjenestekøreplanen står, at et ekspeditionssted er "B&S" eller "T&S" eller "B & pr. S", så er der på ekspeditionsstedet enten et privat sidespor eller et offentligt sidespor (eller begge dele)."

Jeg håber, at nogen kan finde et konkret eksempel, der kan skyde min påstand ned. Jeg mener selv måske at have fundet et eksempel; men det skal der forskes noget mere i.

Bedste hilsner

Thomas


Jeg har nu brugt 2-3- år på at klø mig i nakken og mener at have fundet svaret:

Jeg har altid undret mig over sidesporet Sønderborg By. Banen er ibrugtaget i 1933 og sidesporet har formentlig allerede fra starten haft adgang fra begge retninger. Allerede i 1934 etableres der et privat sidespor (stikspor til det oprindelige sidesporsanlæg).

Det har, så vidt jeg kan se, aldrig været muligt at læsse eller aflæsse jernbanevogne på det oprindelige sidespor - der var simpelthen ingen læssevej og formentlig heller ingen adgangsvej. Da det private sidespor kom til i 1934, blev det helt umuligt at køre til/fra det oprindelige sidesporsanlæg med vejkøretøjer.

Det er faktisk først i dag, det er gået op for mig, at det oprindelige sidespor formentlig ikke har tjent et godsformål, men at der udelukkende er tale om et omløbsspor, idet en del tog i retningen Mommark Færge-Sønderborg kun kørte til Sønderborg By, hvorefter de returnerede til Mommark Færge - jf. banens første tjenestekøreplan i dette indlæg.

At der var tale om et omløbsspor, bekræftes af årsberetningen 1932/1933, hvoraf fremgår:

"Stationerne Vollerup og Ll. Mommark er udstyret med Krydsningsspor, og Omløbsspor er tilvejebragt på Stationerne Sønderborg By og Mommark Færge".[note 873]

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak