Aalborg-Hvalpsund Jernbane 2020
Jeg har været på tur på AHB og her følger en serie billeder.
Heller ikke denne gang er der billeder af de stationsbygninger, der er revet ned.
Hvalpsund følger senere.
Jeg har været på tur på AHB og her følger en serie billeder.
Heller ikke denne gang er der billeder af de stationsbygninger, der er revet ned.
Hvalpsund følger senere.
Jeg har været på tur på AHB og her følger en serie billeder.
Blære station set fra tidligere sporside i retning mod Svenstrup, 12. maj 1991.
Selv om nogen af stationerne er noget ombygget, så er det spændende at se, hvordan der næsten må have været flere forskellige arkitekter indenover. Det var jo ikke ualmindeligt fx at vælge lokale arkitekter eller muremestre også.
Mvh
Claus
Det er Ejnar Packness der er arkitekten bag bygningerne på Aars-Hvalpsund, som en af de allerførste opgaver han fik. Packness var kgl. bygningsinspektør.
M v h
Georg
Hvalpsund-banen er anlagt over to omgange, først til Aars og derefter forlænget til Hvalpsund.
Det er nok derfor der er forskel i arkitekturen på begge sider af Aars.
Sådanne forskelligheder ses også på andre baner, anlagt over flere gange, f. eks. Bryrup- og Horsens Vestbaner, samt Kjellerup- og Ørnhøjbanen.
mvh.
Poul.