Lidt fra Frederiksværkbanen
Lidt om påsketrafikken på HFHJ i 1957.
FK= Frederiksværk.
Herunder køreplanen 1956-57.
M v h
Georg
Lidt om påsketrafikken på HFHJ i 1957.
FK= Frederiksværk.
Herunder køreplanen 1956-57.
M v h
Georg
Togene 1540, 1060, 1027, 1053 og 1563 den 16/4-57 var særtog.
Tog 1540 godstog 60 km/t. Hundested afg. 12.35 Hillerød ank. 15.30 med vognudveksling på de fleste stationer.
Tog 1060 persontog 75 km/t (soldater), Hundested afg. 15.55 Fk 16.21-17.08 Hillerød ank. 17.58. Soldaterne videre i DSB særtog 15762 Hillerød afg. 18.17 Kh ank. 19.00.
Tog 1027 persontog 75 km/t, Hillerød afg. 11.13 Fk 11.43-46 Melby 11.53-55 Hundested ank. 12.09.
Tog 1053 persontog 75 km/t, Hillerød afg. 16.13 Fk 16.45-49 Melby 16.56-57 Dyssekilde 17.00-01 Hundested 17.12.
Tog 1563 godstog 60 km/t, Hillerød afg. 18.23 Ølsted 19.03-09 Fk 19.21-19.40 Hundested ank. 20.02.
M v h
Georg
Togstammer HFHJ onsdag før påske 1957.
Togene 1524 1027, 1540 1053 og 1566 1077 var særtog.
Tog 1524 tomt tog 75 km/t Hundested afg. 8.45 Hillerød ank. 9.58
Tog 1027 persontog 75 km/t Hillerød afg. 11.13 Fk 11.43-46 Melby 11.53-55 Hundested ank. 12.09
Tog 1540 godstog 60 km/t Hundested afg. 12.35 Hillerød ank. 15.30
Tog 1053 persontog 75 km/t Hillerød afg. 16.13 Fk 16.45-49 Melby 16.56-57 Dyssekilde 17.00-01 Hundested ank. 17.12
Tog 1566 tomt tog 75 km/t Hundested afg. 18.00 Hillerød ank. 19.12
Tog 1077 Persontog 75 km/t Hillerød afg. 20.13 Fk 2045-49 Hundested 21.06
M v h
Georg
Undrer mig lidt over vogn "36" - er det monstro GDS C 36, man her lånt??
Ole-Jørn
GDS C 36 kørte på HFHJ i slut 50'erne. I 1960 stod vognen i Helsinge.
Hvis I kan holde til mere HFHJ er her trafikken skærtorsdag 1957. Loko 10 ses benyttet, så mon ikke G'eren har anstrengt sig lidt for at holde køreplanen, her tænker jeg på de 75 km/t.
Tog 1601 er posttog 75km/t med afg. Hillerød 5.30 med standsning ved samtlige stationer og ankomst Hundested 6.50. Tog 1117 persontog 75km/t Hi afg. 9.01 Fk 9.36-40 Me 9.47-50 Dy 9.53-54 ank Hu 10.05.
Køreplan 1956-57
M v h
Georg
Godaften til alle
Det er faktisk en rigtig god bemærkning m.h.t. anvendelsen af litra G og holde tiden trods ringere tilladt fremføringshastighed. Den fik mig lige til at "bladre nogle tekster igennem".
Men det forholder sig faktisk således, at litra G slet ikke var nogen dårlig erstatning for også persontogslokomotiver. Altså lokomotiver godkendt til en højere fremføringshastighed.
På Nordbanen – se for resten den ny bog fra BB, anbefalelsesværdig – skete det om end ikke ofte, at der ikke var litra O nok tilrådighed for de daglige ture. Derfor måtte lokomotivmesteren trække en godsmaskine litra G af stalden og bruge den i stedet.
Selvfølgelig var man af den opfattelse, at litra G nok ikke kunne holde en O maskine tid i og med at litra O måtte fremføres hurtigere og at turen var lagt for denne maskintype. Men det viste sig faktisk, at litra G var væsentligt hurtigere ude af stationerne og det eventuelle tabte i fremføringshastighed i forhold til litra O, blev modregnet i kortere køretid ofte med et lille plus i ankomst. Yderligere opdagede personalet, at der kunne hægtes ekstravogne på krogen i.f.b. eventuelle forstærkninger og det UDEN at det gik ud over køreplanen.
Nu ved jeg jo ikke om dette var gældende på H.F.H.J, men litra G var faktisk ikke et dårligt bytte eller for den sags skyld erstatning p.g.a. næsten samme kedelydelser, men mindre hjul = hurtigere acceleration!
Fortsat god aften
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
Se billederne af utætheder og rust: Knippelsbro mistænkt for skjulte skader
Overvågning afslører: Skandaletog har kørt med løs container over det halve Fyn
Trods flere tilsyn og skærpede regler: Løse containere skøjter stadig rundt ved Storebælt
Spørg Fagfolket: Hvorfor er gelænder og lamper jordet på togstationerne?
Politiet ransager selskab bag flystyrt: Om to uger kender vi årsagen