Elektrofører/lokomotivfører
Ærede forum..
Jeg har været så letsindig - hvilket jo slet ikke ligger til mig - at love en god ven i Flensborg, at dette forum kunne oplyse følgende:
- Hvornår indførtes ændringen hos DSB fra at have elektroførere og lokomotivførere, og til 'kun' at have lokomotivførere ?
- Hvad var forskellen på disses uddannelse, da begge begreber fandtes ?
Det var vel ikke kun at S-banen havde andre signaler end dem der kørte på 'de lange skinner', der har vel - udover en differentieret strækningsuddannelse - også været andre forskelle ?
Da S-banen blev indviet i 1934(?), var der jo ikke andre strækninger der havde køreledninger, så der kunne forskellen jo være tydelig, men nu er man jo så i gang med at elektrificere en del strækninger, langt om længe, og var det så ved de første el-strækningers ibrugtagen man ændrede stillingsbetegnelserne ? Og kan førere af S-tog - efter omskoling - i dag køre på det øvrige net ?