Avatar

DSB litra BDz

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 5/10 2020, 10:35 (1559 dage siden)

I databasen står der om DSB BD 013: "Omlitreret 1987 til BDz".
Nu har redaktionen modtaget nedenstående billede, der angiveligt viser vognen med litra BD i 1992.
Hvorfor blev BD 013 omlitreret til BDz og var det kun en skrivebordsomlitrering?

[image]

DSB litra BDz

af Flemming Jakielski, Rødovre, 5/10 2020, 10:55 (1559 dage siden) @ Tommy Nilsson

I databasen står der om DSB BD 013: "Omlitreret 1987 til BDz".
Nu har redaktionen modtaget nedenstående billede, der angiveligt viser vognen med litra BD i 1992.
Hvorfor blev BD 013 omlitreret til BDz og var det kun en skrivebordsomlitrering?


Underlitra "z" på nyere personvogne betød på dette tidspunkt at vognen var udstyret med en statisk ladeensretter. Kendes kun i få tilfælde. F.eks i Bns-z 537, der blev brugt som styrevogn i reservelyntog for MA tog.

Flemming J

Avatar

DSB litra BDz

af Morten Flindt Larsen, København K, 5/10 2020, 16:37 (1558 dage siden) @ Flemming Jakielski

I databasen står der om DSB BD 013: "Omlitreret 1987 til BDz".
Nu har redaktionen modtaget nedenstående billede, der angiveligt viser vognen med litra BD i 1992.
Hvorfor blev BD 013 omlitreret til BDz og var det kun en skrivebordsomlitrering?

Underlitra "z" på nyere personvogne betød på dette tidspunkt at vognen var udstyret med en statisk ladeensretter. Kendes kun i få tilfælde. F.eks i Bns-z 537, der blev brugt som styrevogn i reservelyntog for MA tog.

Flemming J

Fra 1990 havde man IC3-materiel at gøre godt med, så mon ikke at z-materiellet da stille og roligt er blevet normaliseret ved en fjernelse af z'et fra påskrifterne. Vognene har givetvis båret et synligt z, så de var genkendelige for personalet udenfor skrivebordskravlegårdene.

Avatar

DSB litra BDz

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 8/10 2020, 10:42 (1556 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

I databasen står der om DSB BD 013: "Omlitreret 1987 til BDz".
Nu har redaktionen modtaget nedenstående billede, der angiveligt viser vognen med litra BD i 1992.
Hvorfor blev BD 013 omlitreret til BDz og var det kun en skrivebordsomlitrering?

Underlitra "z" på nyere personvogne betød på dette tidspunkt at vognen var udstyret med en statisk ladeensretter. Kendes kun i få tilfælde. F.eks i Bns-z 537, der blev brugt som styrevogn i reservelyntog for MA tog.

Flemming J


Fra 1990 havde man IC3-materiel at gøre godt med, så mon ikke at z-materiellet da stille og roligt er blevet normaliseret ved en fjernelse af z'et fra påskrifterne. Vognene har givetvis båret et synligt z, så de var genkendelige for personalet udenfor skrivebordskravlegårdene.


Tak for info - Jeg arkiverer billedet som BD 013.

DSB C715
De jydske Skærvefabrikker
De jydske Skærvefabrikker

De jydske Skærvefabrikker var en af Jyllands største producenter af sten og grus til især Statsbanernes mange anlægsarbejder i 1930´erne. Ved Balle på Djursland blev der etableret sidespor til Ebeltoftbanen, og opført adskillige skærveværker med tilhørende smalsporsbaner.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak