Avatar

Martin Peyraths billeder - part three

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 1/7 2012, 23:42 (4529 dage siden)

Tak for svar vedr. billeder i 2. omgang - her kommer 3. omgang.

[image]
Billede 1
Ukendt specialvogn i 1978.

[image]
Billede 2
DSB Traktor 113 i 1978.

[image]
Billede 3
DSB Traktor 134 i 1979

[image]
Billede 4
DSB Traktor 52 i 1978.

[image]
Billede 5
Ukendt vogn i 1978.

Martin Peyraths billeder - part three

af UTJ, 1/7 2012, 23:45 (4529 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]

Billede 5
Ukendt vogn i 1978.

HVJ C 501

Martin Peyraths billeder - part three

af Claus M, 1/7 2012, 23:59 (4529 dage siden) @ Tommy Nilsson

Billede 4 er taget i Brønderslev.

Mvh. Claus Madsen

Martin Peyraths billeder - part three

af Georg Schmidt, 2/7 2012, 00:37 (4529 dage siden) @ Tommy Nilsson

Billede 3 Skjern og billede 5 Aarhus Ø.
Mvh
Georg

Martin Peyraths billeder - part three

af HansA, 2/7 2012, 00:45 (4529 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej

Billede 2 er fra Holbæk

Hans

Martin Peyraths billeder - part three (1)

af UTJ, 2/7 2012, 09:41 (4529 dage siden) @ Tommy Nilsson

Tak for svar vedr. billeder i 2. omgang - her kommer 3. omgang.

[image]

Billede 1
Ukendt specialvogn i 1978.

Man kan ikke helt udelukke denne. Vognen er utvivlsomt oprindelig en AD, model 1898-1901. Men et detailscan i stor størrelse af den sparsomme tekst på vognsiden kunne måske hjælpe.

Avatar

Martin Peyraths billeder - part three (1)

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 2/7 2012, 22:33 (4528 dage siden) @ UTJ

[image]

Billede 1
Ukendt specialvogn i 1978.


Man kan ikke helt udelukke denne. Vognen er utvivlsomt oprindelig en AD, model 1898-1901. Men et detailscan i stor størrelse af den sparsomme tekst på vognsiden kunne måske hjælpe.

Jeg har fundet negativet frem igen og scannet det i 3200 dpi men tror desværre ikke, det gør nogen forskel. Billedet på negativstrimlen umiddelbart før dette billede er fra Kirkeby, så mon ikke dette billede er fra Svendborgbanen?
Specialvogn 568 som du linker til, var ikke med i DSB´s fortegnelse over specialvogne fra 1967 men i fortegnelsen fra 1983 dukker den pludselig op igen.

[image]

Martin Peyraths billeder - part three (1)

af UTJ, 3/7 2012, 06:58 (4528 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]

Billede 1
Ukendt specialvogn i 1978.


Man kan ikke helt udelukke denne. Vognen er utvivlsomt oprindelig en AD, model 1898-1901. Men et detailscan i stor størrelse af den sparsomme tekst på vognsiden kunne måske hjælpe.


Jeg har fundet negativet frem igen og scannet det i 3200 dpi men tror desværre ikke, det gør nogen forskel. Billedet på negativstrimlen umiddelbart før dette billede er fra Kirkeby, så mon ikke dette billede er fra Svendborgbanen?
Specialvogn 568 som du linker til, var ikke med i DSB´s fortegnelse over specialvogne fra 1967 men i fortegnelsen fra 1983 dukker den pludselig op igen.

[image]

Det er nok på Fyn, for samme vogn optræder på JGC-billede i Nyborg (er der mon nogle der har en bedre udgave). Og jeg må sige at jeg er ganske sikker på at det er en tidl AD-vogn med 5,2 m akselafstand og 10,63 over puffere.

[image]

Billedet er fra det i for sig ganske udmærkede JGC billedhefte "Strejftog 1" fra 1986 og udgivet af Lokomotivet (side 48). Men mon ikke et scan af dette billede i høj opløsning kunne give svaret på at det jo nok er 568........;-)

Avatar

Martin Peyraths billeder - part three (1)

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 3/7 2012, 14:55 (4527 dage siden) @ UTJ

Det er nok på Fyn, for samme vogn optræder på JGC-billede i Nyborg (er der mon nogle der har en bedre udgave). Og jeg må sige at jeg er ganske sikker på at det er en tidl AD-vogn med 5,2 m akselafstand og 10,63 over puffere.

Jeg har søgt databasen igennem efter specialvogne med ovennævnte mål:
Specialvogn 520. Værkstedsvogn for Signaltjenesten. Hjemsted Svendborg. Udr. 1978.
Specialvogn 780. Værkstedsvogn for Vognopsynet. Hjemsted Herning. Udr. 1980.

Specialvogn 568 som du først foreslog, har i øvrigt en akselafstand på 5 m. Er et bedre bud ikke, at det drejer sig om Specialvogn 520?

Martin Peyraths billeder - part three (1)

af UTJ, 3/7 2012, 19:14 (4527 dage siden) @ Tommy Nilsson

Det er nok på Fyn, for samme vogn optræder på JGC-billede i Nyborg (er der mon nogle der har en bedre udgave). Og jeg må sige at jeg er ganske sikker på at det er en tidl AD-vogn med 5,2 m akselafstand og 10,63 over puffere.


Jeg har søgt databasen igennem efter specialvogne med ovennævnte mål:
Specialvogn 520. Værkstedsvogn for Signaltjenesten. Hjemsted Svendborg. Udr. 1978.
Specialvogn 780. Værkstedsvogn for Vognopsynet. Hjemsted Herning. Udr. 1980.

Specialvogn 568 som du først foreslog, har i øvrigt en akselafstand på 5 m. Er et bedre bud ikke, at det drejer sig om Specialvogn 520?

Hvis 568 er bygget i 1899 og er en tidligere AD-vogn har den vel 5,2 m akselafstand uanset hvad fortegnelsen siger.

780 er et rigtigt dårligt bud, for det er en kasse med lige vognsider og dermed med et helt andet udseende. Kassen nedenunder vognen og de kraftige fjedre tyder på at vognen har haft noget en fortid med "noget tungt" i sin "grå karriere".

520 kan det være hvis vognen i Nyborg også er 520. Men hvad er der galt med 568?

Vi kan nok med stor sandsynlighed udelukke at vognen har en fortid hos DSB/S......

Martin Peyraths billeder - part three (1)

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 3/7 2012, 19:42 (4527 dage siden) @ UTJ

Hvis 568 er bygget i 1899 og er en tidligere AD-vogn har den vel 5,2 m akselafstand uanset hvad fortegnelsen siger.

Jeg har bygget en model i 1:45 af en AD bygget 1898, tegningen ses på http://www.modelbaneteknik.dk/model/vogn/vgbg_ad.gif og er en rekonstruktion baseret på flere samtidige tegninger (forklaring se påskriften). Akselafstand er 5,2 m.

Vi kan nok med stor sandsynlighed udelukke at vognen har en fortid hos DSB/S......

Vogne fra DSB/S var 70 mm bredere, havde en anderledes krumning af vognsiderne (mere lige) og var knap så høje. Ud fra billedet ligner det mere en vogn fra 1898 eller senere.

Avatar

Martin Peyraths billeder - part three (1)

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 3/7 2012, 22:48 (4527 dage siden) @ UTJ

Jeg har søgt databasen igennem efter specialvogne med ovennævnte mål:
Specialvogn 520. Værkstedsvogn for Signaltjenesten. Hjemsted Svendborg. Udr. 1978.
Specialvogn 780. Værkstedsvogn for Vognopsynet. Hjemsted Herning. Udr. 1980.

Specialvogn 568 som du først foreslog, har i øvrigt en akselafstand på 5 m. Er et bedre bud ikke, at det drejer sig om Specialvogn 520?


Hvis 568 er bygget i 1899 og er en tidligere AD-vogn har den vel 5,2 m akselafstand uanset hvad fortegnelsen siger.

520 kan det være hvis vognen i Nyborg også er 520. Men hvad er der galt med 568?

Vi kan nok med stor sandsynlighed udelukke at vognen har en fortid hos DSB/S......

Børge Sundahl har fremsendt nedenstående billede af Specialvogn 568 optaget i Nyborg den 1/8 1977. Jeg synes ikke, den ligner vores ukendte vogn og det ser også ud som om den står på et afbrudt spor.

Specialvogn 520 er født som DSB/JF AF 147 i 1887 med en akselafstand på 5 meter (ifølge DRM 1898).

Specialvogn 568 er født som DSB AD 330 i 1899 med en akselafstand på 5,2 meter (ifølge DRM 1898).

[image]

Martin Peyraths billeder - part three (1)

af UTJ, 5/7 2012, 11:26 (4526 dage siden) @ Tommy Nilsson

Så må vi have JGC's billede fra Nyborg frem i lyset i bedre scanning, for vognen i Nyborg på JGC's billede og vognen på Peyraths billede er så godt som sikkert den samme.

Men ligefrem sige at 568 ikke ligner er nok så meget sagt, da den er stort set identisk med vognen på Peyraths billede. Dog er håndbremsen på Peyraths billede ikke placeret samme sted som på 568.......

Martin Peyraths billeder - part three (1)

af Ole M. Nielsen ⌂, 3/7 2012, 16:28 (4527 dage siden) @ UTJ

Det er nok på Fyn, for samme vogn optræder på JGC-billede i Nyborg (er der mon nogle der har en bedre udgave). Og jeg må sige at jeg er ganske sikker på at det er en tidl AD-vogn med 5,2 m akselafstand og 10,63 over puffere.

[image]

Billedet er fra det i for sig ganske udmærkede JGC billedhefte "Strejftog 1" fra 1986 og udgivet af Lokomotivet (side 48). Men mon ikke et scan af dette billede i høj opløsning kunne give svaret på at det jo nok er 568........;-)

Vognen på JGC's billede er Specialvogn 313, og jeg tror ikke det er den Peyrath har fotograferet.

Martin Peyraths billeder - part three (1)

af UTJ, 3/7 2012, 19:01 (4527 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Vognen på JGC's billede er Specialvogn 313, og jeg tror ikke det er den Peyrath har fotograferet.

Vi må nok have JGC's billede i en bedre kvalitet frem, for der er ingen tvivl om at det er den samme vogn som er fotograferet i Nyborg og som Peyrath senere har fotograferet. Men 313 kan godt være forkert.

Prøv at iagttage tagventiler og afblændingen af vinduer - det stemmer helt overens.

Martin Peyraths billeder - part three (1)

af Ole M. Nielsen ⌂, 6/7 2012, 16:50 (4524 dage siden) @ UTJ

Jeg har nu "gransket" og er kommet frem til følgende :

1)
JGC's billede fra Nyborg viser med 100% sikkerhed Specialvogn 313
(jeg har negativet).


2)
Vognen på Peyrath's billede er IKKE Specialvogn 313 fordi

- den har to håndbøjler i feltet over håndbremsen.

- 313 har påskrifterne midt på vognen (de kan selvfølgelig ændres og flyttes ved
revision, men tror ikke det er tilfældet).

- på JGC's billede af Specialvogn 313 kan det ses at den har en slags "tagrender"
over dørene. De er ikke på Peyrath's billede.

UTJ har ret i at vindues-inddelingen er identisk på de to vogne.


3)
Vognen på Peyrath's billede er IKKE Specialvogn 568 fordi

- vindues-inddelingen ikke passer på den vognside hvor håndbremsen er anbragt.


Derimod tror jeg Peyrath's billede viser Specialvogn 520.

Jeg har fra Børge Sundahl et billede af Specialvogn 520 optaget i Stenstrup i 1976.
Denne (520) holder på nøjagtig samme sted som Peyrath's vogn. Sundahl's billede er godt nok optaget fra den modsatte side, men det "bomværk" af gamle telefonmaster man kan se for enden af vognen på Peyrath's billede går igen på Sundahl's billede af 520.
Jeg har ikke snakket med Børge om at vise hans billede af 520 så det undlader jeg indtil videre.

Martin Peyraths billeder - part three (1)

af Børge Sundahl, 6/7 2012, 20:12 (4524 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Hej Ole

Vis du bare billedet

M v h Børge

Martin Peyraths billeder - part three (1)

af Ole M. Nielsen ⌂, 6/7 2012, 20:49 (4524 dage siden) @ Børge Sundahl

Hej Ole

Vis du bare billedet

M v h Børge

Det gør jeg så.

[image]
Specialvogn 520, Stenstrup 1976, arkiv Børge Sundahl.

DSB MY1130
Asynkronlokomotiver
Asynkronlokomotiver

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.

Læs mere
Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak