KFA Damplok. - viden søges+2 foto
Bravo Filip!
Nå, som sædvanlig rejser det jo så liiiiiige et par spørgsmål eller ti, nemlig bl.a. hvilket tidspunkt er damperne optaget på?
Der er vel ikke tvivl om (og dog?) at hvis informationerne om KFA lokomotiverne hos WB står til trone, må billederne hér, være optaget omkring eller før 1933. Altså det med den ene Hs II lignende maskine. Men hvad for en fætter er den anden. Der synes så stor forskel på cylindre, førerhus og opbygninger på kedlen mv., bl.a. tilsyneladende en flytning af dampdomen fremad mod skorstenen. HVIS en Hs II har den da undergået en større forandring eller var det Hartmann lokomotivet (KFA 3), der så sådan ud?
Billederne fra Lygten (KSB remiseområdet ved Tagensvej) viser helt klart en af de overtagne ex. DSB små P. Hvis det er ”tallet” 6 der ses, er der jo ingen tvivl om det er KSB 6, men den ”tvinge” der sidder på cylinderen generer mig, for på et billede optaget af nr. 6 i SEP 1938 er den væk på højre side af cylinderen, men monteret på den venstre. Og så skulle det jo være KSB nr. 5, ikke sandt? Men alt er jo muligt. Imod taler bufferplanken, der har fået et tryk, det har bufferplanken af nr. 6 nemlig også!
Det andet lokomotiv, HVIS optaget i tiden omkring 1933 kan så kun være et af lokomotiverne KSB 7 til 10, hvoraf nr. 7 og 8 blev udrangerede i 1934, da B&W dieslerne kom til.
De fan… privatbaner, de giver da kun opgaver . Men dejlige billeder.
Med venlig hilsen
Steffen