Tog til Berlin.
Tog til Berlin via Gedser. 1970.
af Alf, 17/9 2020, 09:21 (1577 dage siden)
Tog til Berlin via Gedser. 1970.
af Uffebp., Randers, 17/9 2020, 10:17 (1577 dage siden) @ Alf
Og Nürnberg oktober 2018
af henho, Ringkøbing, 17/9 2020, 16:54 (1577 dage siden) @ Uffebp.
Goddag i herreværelset
En interessant detalje er, at signalet længst til venstre må være en gammel bayersk variant
Blev den variant strøet rundt med mild hånd i DR (og før det i DRG ?)
Ha' en rar aften
af Eyolf , Slemmestad, Norge, 28/9 2020, 23:19 (1565 dage siden) @ Uffebp.
Når man ser de to ved siden av hverandre, slår det en hvor mye mer elegant det østtyske toget er enn det vesttyske! Det er rent ut vakkert!
af Niklas Bygdestam, 29/9 2020, 13:59 (1565 dage siden) @ Eyolf
Når man ser de to ved siden av hverandre, slår det en hvor mye mer elegant det østtyske toget er enn det vesttyske! Det er rent ut vakkert!
Dessa tog var det närmaste ett TEE-tåg som man haft i det dåvarande Östeuropa. I princip var det två saker som gjorde det omöjligt med TEE i öst, det ena var att det fanns krav på snabb gränskontroll och det gick inte att ha i öst, det andra var att TEE enbart hade 1 klass. Detta var politiskt omöjligt i det socialistiska öst. Men dessa fick ändå TEE-design. Tågen gick vanligtvis i tåget Vindobona från Berlin till Wien via Prag. I princip skulle det likna trafiken för TEE.
Sverige fick tyvärr inget TEE heller. Men detta var väl det närmaste TEE som funnits i Sverige.
af Steffen Dresler, 29/9 2020, 14:32 (1565 dage siden) @ Eyolf
Når man ser de to ved siden av hverandre, slår det en hvor mye mer elegant det østtyske toget er enn det vesttyske! Det er rent ut vakkert!
Kære Eyolf
Smag og behag er jo forskellig, men jeg synes nu nok at af sammenligne DR sættet med VT 602 er lidt uretfærdig. Husk på, at 602 var den gasturbine drevne udgave af 601´ern, hvorfor de store luftindtag på snuden. De pyntede ikke, men gav en god kørselsøkonomi.
601 (som DSB litra MA) var langt mere elegant. Men igen smag og behag
Herunder originaludgaven VT 11.5 i juli 1967 på Köln Hbf. til sammenligning, noget kønnere!
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
af Eyolf , Slemmestad, Norge, 30/9 2020, 20:53 (1563 dage siden) @ Steffen Dresler
Hei, Steffen! Jo, jeg er klar over at type 602 er en spesielt uskjønn variant av TEE-togene. Men hvis du klikker deg inn her (en oppsamlingsside med veteran- og museumstog fra ulike steder rundt om i Tyskland utenfor de store muséene), vil du se et bilde av 601 ved siden av et bilde av DRs type 175 (eller 675 som den het da min kamerat Thomas Justus tok bildet i 1994. Han var med i den gjengen som restaurerte disse togene på 1990-tallet). Jeg holder fremdeles en knapp på at det østtyske toget er langt vakrere enn det vesttyske.
Og for den saks skyld hadde jeg også en 601 so sammenlikningsgrunnlag fra mitt besøk i Nürnberg i november 2018, nemlig den andre enden av samme tog som 602-vognen sto i:
af Georg Schmidt, 30/9 2020, 21:31 (1563 dage siden) @ Eyolf
Her lidt billeder 601/2 m v.
IC 190 Sachsenross i Hannover marts 1975. Kombineret gasturbine-diesel.
602 003-6 2200 PS.
Restaurantvogn 901 407-7
Den er nu mere elegant også mere end MA.
Altona september 1976.
Berlin Ostbahnhof 1976.
183 252 på Berlin Ostbahnhof 9/2 1976.
Billederne fra Altona skyldes A B Sillesen.
M v h
Georg
af Steffen Dresler, 30/9 2020, 22:30 (1563 dage siden) @ Eyolf
Godaften Eyolf
Igen smag og behag og ja, gasturbine udgaven er afskyelig at se på sammenlignet med den mere rene i linjerne DR udgave.
Tror det er vane, har været vandt til at se DB udgaven, hvilket sikkert også spiller noget ind i min bedømmelse af de to typer.
Fortsat god aften og tak for billederne.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
af Eyolf , Slemmestad, Norge, 1/10 2020, 19:12 (1563 dage siden) @ Steffen Dresler
Det er alltid hyggelig, Steffen, når bildene mine kan være til glede for flere enn meg selv.
Mvh. Eyolf
af Niels Munch, 17/9 2020, 11:58 (1577 dage siden) @ Alf
Hej Alf,
Tak for foto. Jeg fik aldrig selv fotograferet "Neptun", men har disse i min samling:
DJK/OHJ nr. 5 og DR VT 18.16 i Orehoved (foto: SvJ, ukendt dato).
DR 175 015/315/415/016 i Berlin, 26.09.2016 (OTS).
Data for DR 175 015-7:
Hersteller: VEB Waggonbau Görlitz
Baujahr: 1968
Fabriknummer: 020400/A8/68
Lebenslauf:
DR VT18.16.08a
→'70 DR 175 015-7
+02.05.89
('93 abg. Berlin-Wriezener Bf.)
('03,'06 ist der Zug 175 015/315/415/016 Vereinsunterkunft in Berlin-Lichtenberg)
→'?? DB-Museum
→07.14 Arbeitsgemeinschaft Osthavelländische Kreisbahnen eV /L
Kilde: http://www.beitraege.lokomotive.de/datenbank/d_datenbank.html .
I dette link findes bl.a. en tegning af toget: http://transpressnz.blogspot.com/2014/01/vt-1816-entering-ferries-at-warnemunde.html .
M.v.h.
Niels
af Oversmeden, 17/9 2020, 13:01 (1577 dage siden) @ Niels Munch
DR 175 015/315/415/016 i Berlin, 26.09.2016 (OTS).
Er det ikke Berlin Lichtenberg?
Syntes den stod nogenlunde samme sted for at par år siden da jeg var i Berlin og dengang så den også noget træt ud.
af Niels Munch, 17/9 2020, 13:19 (1577 dage siden) @ Oversmeden
Er det ikke Berlin Lichtenberg?
Syntes den stod nogenlunde samme sted for at par år siden da jeg var i Berlin og dengang så den også noget træt ud.
Jo, det er Berlin-Lichtenberg. Det andet foto (ved SvJ) af VT18.16.02 er taget mellem 1965, hvor togsættet er bygget, og 01.06.1970, hvor typen blev omlitreret til Baureihe 175.
M.v.h.
Niels
af Eyolf , Slemmestad, Norge, 28/9 2020, 23:26 (1565 dage siden) @ Oversmeden
Trist å se hvordan 175.015 har forfalt på det drøye året som var gått siden jeg var i Lichtenberg juni 2015! Da så den slik ut:
175.016 så derimot svært så sliten ut, men jeg hadde inntrykk av at det gamle miljøet fra 1990-tallet fremdeles var aktivt og skulle sette hele settet i stand igjen. Vet noen hvordan det har gått siden?
af Niklas Bygdestam, 29/9 2020, 10:03 (1565 dage siden) @ Alf
Tog til Berlin via Gedser. 1970.
Dessa tåg gick även i Sverige under samma tid. De gick till Malmö. DR hade planer att köra med dessa ända till Stockholm. Problemet var bara att de skulle bli lite för korta för den trafiken.
Vackra tåg var det i alla fall
af Niels Munch, 29/9 2020, 10:34 (1565 dage siden) @ Niklas Bygdestam
Dessa tåg gick även i Sverige under samma tid. De gick till Malmö. DR hade planer att köra med dessa ända till Stockholm. Problemet var bara att de skulle bli lite för korta för den trafiken.
Vackra tåg var det i alla fall
Berlin-Sassnitz-Malmö. Blå porten, Trelleborg. Deutsche Reischsbahn, DR "Berlinaren" VT 18.16.05 rullar av färjan. Premiärturen för DRs motorvagnståg "Berlinaren" som en period gick mellan Berlin och Malmö via färjan Sassnitz-Trelleborg. Motorvagnståget ersattes efterhand av vanliga vagnar. Fotografering 1968. Fotograf okänd. Digitaltmuseum.se - JvmKBDB14050.
Se "Berlinaren" på DigitaltMuseum.
M.v.h.
Niels
af XAL Olesen, 27/10 2020, 23:50 (1536 dage siden) @ Niels Munch
Som det ses på nedenstående link er der nogle der gerne vil have SVT 18/BR 175 til at køre igen for egen kraft. Meget prisværdigt - men nok også dyrt:
https://www.ice-treff.de/index.php?mode=thread&id=622921#p622921
Mvh
XAL Olesen
I oktober 1944 udførte danske sabotører en vellykket sabotageaktion mod Maskindepotet på Københavns Godsbanegård, hvor en række lokomotiver blev sat ud af spillet. Lars Christensen fortæller her om den dramatiske nat.
Læs mere