Avatar

KFA Damplok. - viden søges+2 foto

af Mire ⌂, København, 28/1 2013, 13:17 (4346 dage siden)
redigeret af Mire, 28/1 2013, 13:38

Jeg har i et svensk fotoarkiv fundet 2 fotos af damplok. fra KFA - er der
andre der lidt mere om damplok hos KFA ???

Det ser ud til at være noget HS maskine fra DSB.

hilsen Jean Henrik

[image]
Foto 1: KFA 1 (DSB 378-422) DSB nr.?
[image]
Foto 2: KFA nr. ? / DSB serie / Nr.?

Avatar

KFA Damplok. - +yderligere 2 foto

af Mire ⌂, København, 28/1 2013, 13:42 (4346 dage siden) @ Mire

der var lige 2 fotos mere - jeg regner med at der er tale om KFA.

Hilsen Jean Henrik

[image]
Foto 3: Bemærk der står et 6´tal måske tidligere P126 solgt til/som HHB 3
[image]
Foto 4: DSB Serie / Nr ???

KFA Damplok. - +yderligere 2 foto

af Filip Gram, 28/1 2013, 13:53 (4346 dage siden) @ Mire

Mon ikke der er tale om KSB 6, tidligere (og senere) DSB P 125? Det passer godt med at det er den der levende længst af dem alle og billede 4 er ligeledes en KSB-maskine (7-10), så hvis der er en sammenhæng mellem de to billeder, er de nok begge optaget på Nøl. Hvilken af de fire Henschel-makskiner tør jeg ikke gætte på, men jeg ser ingen forbindelse til KFA.

Avatar

KFA Damplok. - +yderligere 2 foto

af Mire ⌂, København, 28/1 2013, 14:03 (4346 dage siden) @ Filip Gram

Hej Filip

dvs. at foto 3 og 4 ikke har noget med KFA og gøre - nu kender jeg ikke
alle disse forkortelser - Nøl - hvad hvor er det.
På det oprindelige foto som jeg har skåret ned / af P-maskinen er en bygning
med navnet " GRUS NØ..."
Det er lidt underligt at fotos fra KSB kan være i et svensk arkiv.

hilsen Jean Henrik

KFA Damplok. - +yderligere 2 foto

af Filip Gram, 28/1 2013, 14:12 (4346 dage siden) @ Mire

dvs. at foto 3 og 4 ikke har noget med KFA og gøre

Jeg kan i hvert fald ikke se forbindelsen, andet end at der geografisk ikke er længere mellem stederne, end at de kan være taget på samme cykeltur...

- nu kender jeg ikke alle disse forkortelser - Nøl - hvad hvor er det.

Nøl er Nørrebro Lygten, altså den lokale station ved Nørrebro for Slangerupbanen.

På det oprindelige foto som jeg har skåret ned / af P-maskinen er en bygning
med navnet " GRUS NØ..."

Kunne være Nørrebro, men jeg kender ikke til et sådan firma.

Det er lidt underligt at fotos fra KSB kan være i et svensk arkiv.

Ja, men vel ikke mere underligt end at KFA er det? Og skulle billederne være taget på samme udflugt, så er der i hvertfald en sammenhæng mellem de fire billeder.

Hilsen
Filip

KFA Damplok. - viden søges+2 foto

af Filip Gram, 28/1 2013, 13:42 (4346 dage siden) @ Mire

Ifølge den ikke altid lige pålidelige "Danmarks damplokomotiver" er der tale om tre maskiner af samme type som DSB's, nemlig KFA 1, 2 og 3, henholdvis Neilson 4754/1894, Neilson 4857/1895 og Hartmann 2309/1897. Alle blev, ifølge samme kilde, udrangeret i 1933.

KFA Damplok. - viden søges+2 foto

af Steffen Dresler, 28/1 2013, 16:26 (4346 dage siden) @ Filip Gram

Bravo Filip!

Nå, som sædvanlig rejser det jo så liiiiiige et par spørgsmål eller ti, nemlig bl.a. hvilket tidspunkt er damperne optaget på?
Der er vel ikke tvivl om (og dog?) at hvis informationerne om KFA lokomotiverne hos WB står til trone, må billederne hér, være optaget omkring eller før 1933. Altså det med den ene Hs II lignende maskine. Men hvad for en fætter er den anden. Der synes så stor forskel på cylindre, førerhus og opbygninger på kedlen mv., bl.a. tilsyneladende en flytning af dampdomen fremad mod skorstenen. HVIS en Hs II har den da undergået en større forandring eller var det Hartmann lokomotivet (KFA 3), der så sådan ud?
Billederne fra Lygten (KSB remiseområdet ved Tagensvej) viser helt klart en af de overtagne ex. DSB små P. Hvis det er ”tallet” 6 der ses, er der jo ingen tvivl om det er KSB 6, men den ”tvinge” der sidder på cylinderen generer mig, for på et billede optaget af nr. 6 i SEP 1938 er den væk på højre side af cylinderen, men monteret på den venstre. Og så skulle det jo være KSB nr. 5, ikke sandt? Men alt er jo muligt. Imod taler bufferplanken, der har fået et tryk, det har bufferplanken af nr. 6 nemlig også!
Det andet lokomotiv, HVIS optaget i tiden omkring 1933 kan så kun være et af lokomotiverne KSB 7 til 10, hvoraf nr. 7 og 8 blev udrangerede i 1934, da B&W dieslerne kom til.
De fan… privatbaner, de giver da kun opgaver:-) . Men dejlige billeder.

Med venlig hilsen

Steffen

KFA Damplok. - viden søges+2 foto

af Thyge, Rønnede, 28/1 2013, 17:48 (4346 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej!
Er hjemme for en kort bemærkning!
Det er Nr 6! idet det er en Hohenzollern maskine, jævnfør fabrikspladen
der er rund og sidder på førerhuset! Nr 5 var en Esslingen maskine, og
havde en firkantet fabriksplade anbragt på domen!
Selvfølgelig de kan være byttet om! men P125= nr6 har stadig den
originale plade!:-P
Det andet KSB loko mener jeg at kunne skelne et 8 tal på!
men da man tilbyder et billede med højere opløsning, kan det nok
fastslås af den vej!
Mvh
Thyge

KFA Damplok. - Nr. 4

af Niels Munch, 28/1 2013, 17:03 (4346 dage siden) @ Mire

Hej Jean Henrik,

Billederne må vist stamme fra Sveriges Järnvägsmuseums Samlingar.

Dette:

[image]
"Köbenhavns Frihavn, lok 4" - Bildnummer: Jvm.KBIA04294: Fotograf: H. Bech

..... er jf. billeddataene taget af H. Bech, som står for de fleste af samlingens fotos optaget i Köpenhamn omkring 2. verdenskrig.

Det viste lok er definitivt ingen Hs-maskine. Men det er fra KFA (jf. skorstensbåndet, og er angivet i billeddata som "lok 4". En gennemsøgning af Jens Merte's CD med "Lieferlisten" giver dette hit:

O&K Berlin F.Nr. 8320/1920 Bt 1435 mm, neu Freihafen AG, Kopenhagen

Hvornår dette lok blev udrangeret, er der sikkert andre, der ved.

Bedste hilsener
Niels

Avatar

KFA Damplok. - viden søges

af Mire ⌂, København, 28/1 2013, 17:07 (4346 dage siden) @ Niels Munch

Ja det er fra Sveriges Järnvägsmuseums Samlingar. og Lok.1 / KFA er fra 1921 iflg Arkivet.

hilsen Jean Henrik

KFA Damplok. - Nr. 4

af Steen Heick, 28/1 2013, 19:27 (4346 dage siden) @ Niels Munch

Hej

På Niels foto (eller foto 2) kan man i venstre side se tårnet på hjørneejendommen Strandboulevarden/Holsteinsgade. Billedet taget på Gittervej i Frihavnen.

Hilsen Steen


Indsend billeder

Danske privatbaner

Læs historien om:
Hørve - Værslev Jernbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak