Ugens Triangel - Mc-træf 1960 (2 fotos)

af Niels Munch, 28/1 2013, 11:29 (4295 dage siden)
redigeret af Niels Munch, 28/1 2013, 12:10

Go' formiddag forum,

Mine forældres bekendte i Bagsværd havde i skoleferien 1960 besøg af en feriedreng fra Svendborg, som var cyklet hele vejen. Selv havde jeg netop afsluttet en cykelferie til bedsteforældrene på Sydfyn, så vi havde begge "gode ben". Og da han gerne ville se Højerup Kirke og Stevns Klint, cyklede vi på en ikke så varm dag i slutningen af juli fra Gladsaxe og derneda'.

Aftalen var, at han skulle se lidt på kirker på turen, og jeg lidt på tog. På Køge Vest var denne Triangel lige ankommet fra Ringsted; vi fik lov at køre med ud til drejeskiven og hjælpe med at vende den:

[image]
KRB M 4" (ex DSB Mc 654), Køge Vest 07.1960 (nm).

KRB og ØSJS, der i 1956 havde fået fælles ledelse, anskaffede samme år 2 Mc-vogne (654 og 655) fra DSB, da begge baner, ligeledes samme år, havde udrangeret hver en motorvogn. Og da vi efterhånden nåede Rødvig, traf vi på den anden (der var blevet vendt):

[image]
ØSJS M 2" (ex DSB Mc 655), Rødvig 07.1960 (nm).

Således blev også "de gode ben" dokumenteret for eftertiden. På turen, der i alt androg knap 160 km og én punktering, fik vi også set Strøby kirke, Store Heddinge kirke og begge kirkerne i Højerup - samt selvfølgelig Stevns Klint oppefra og nedefra, en god førstegangsoplevelse for begge knægte.


Bedste hilsener, ikke mindst til UTJ (der ikke er feriedrengen, men Mc-fan)
Niels


Flere Triangel'er kan findes *her*.

Avatar

Ugens Triangel - ØSJS M2

af Mire ⌂, København, 28/1 2013, 14:38 (4295 dage siden) @ Niels Munch

Jaa og så var der også lige ØSJS M2

hilsen Jean Henrik
[image]
ØSJS M2
[image]
ØSJS M2

Ugens Triangel - ØSJS M2

af gamle ole, 28/1 2013, 17:16 (4295 dage siden) @ Mire

har disse ikke også en lidt alternatv tagdesign?


Ole

Ugens Triangel - Mc-træf 1960 (2 fotos)

af gamle ole, 28/1 2013, 17:12 (4295 dage siden) @ Niels Munch

-iøvrigt en imponerende-og usædvanlig?- overbygning på taget i forhold til f.ex M1 og 2 på GDS som jo ikke havde denne, og vist blev uforandrede- bortset fra en taglanterne- til udrangeringen.


hilsen Ole

Ugens Triangel - Mc-træf 1960 (2 fotos)

af re20000, 28/1 2013, 22:52 (4294 dage siden) @ bl

Altså!
Nu må I passe lidt mere på med overskrifterne!
Her sad jeg og håbede på billeder af nogle tohjulere...

Nold

Ugens Triangel - Mc-træf 1960 (2 fotos)

af Niels Munch, 28/1 2013, 23:18 (4294 dage siden) @ re20000

Altså!
Nu må I passe lidt mere på med overskrifterne!
Her sad jeg og håbede på billeder af nogle tohjulere...

Ja, det kunne jo have været med min fætters Zündapp! Men hvad gør man ikke for at øge seertallet?

M.v.h.
Niels

Avatar

Ugens Triangel - Mc-træf 1960 (2 fotos)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 28/1 2013, 23:32 (4294 dage siden) @ Niels Munch

Niels og makkeren havde sat sådan nogen papstykker på cyklerne så de legede de kørte motorcykler.

Duk og væk......

Ugens Triangel - Mc-træf (+ 5 fotos)

af Niels Munch, 29/1 2013, 13:34 (4294 dage siden) @ Niels Munch

Tak for opbyggelige og konstruktive kommentarer!

Som sikkert bekendt, futtede KRB M 4" af med remisen og 2 andre Triangel'er i januar 1963; men jeg nåede et kort møde med den forinden. Det involverede også lidt 2-hjulet cykelkørsel, beskrevet nærmere *her (om KRB M 2)* - og et par billeder blev det osse til:

[image]

[image]
KRB M 4, Køge Vest 29.10.1961 (nm).

Da DSB ombyggede MF med dieselmotor til Mc", dukkede "Mo-kølerelementerne" op på taget af disse. Begge omhandlede vogne havde 3 af slagsen, men de blev siden til 2 (muligvis efter indbygningen af Leyland-motorer?):

[image]
ØSJS M 2 i Hårlev, juli 1971 (nm).

[image]
ØSJS M 2 i Hårlev, 27.08.1972 (nm).

[image]
ØSJS M 2 i Hårlev, 01.02.1976 (nm).

Eftersom Østbanen fik fyldt op med brugte skinnebusser, danske som svenske, blev M 2" forvist til arbejdskørsel og rangering. Og efter ibrugtagningen af MT 102 i Baneafdelingen var "Røveren" oftest henvist til beskeden rangering på Hårlev Station, indtil den i slutningen af 1987 blev overdraget til ØSJK.

@ Jean Henrik: Tak for supplerende fotos! Men det undrer mig en kende, at du, der i andre diskussioner har afsløret en liberal holdning til begrebet "rettigheder", vælger at tilplastre dine fotos med så store "ejermærker".


Bedste hilsener
Niels

Avatar

Ugens Triangel - Mc-træf+Fotobrug

af Mire ⌂, København, 29/1 2013, 13:57 (4294 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Mire, 29/1 2013, 14:29

Hej Niels

Jo men min holdning er man behøver ikke spørge mig mht. brug af fotos fra min
hjemmeside, brug dem og gengiv dem som de er.

Jeg har jo et "fingeraftryk" på dem - og de bruges mange steder på
Internet lige pt. viser Google at jeg har 188.000 link ("jean miré maison" )

og mht. mit bomærke på fotos sååå betyder det nok også at de ikke er så
attraktive og lige stjæle til en bog men stort set andre som feks. dine /Niels
jo bare lige kunne bruges af en eller anden - måske i Berlin eller andre
steder.
Derfor mener jeg ikke at der skal udøves "hærværk" på fotos her, for at
sikre sig - og så slemt er mit bomærke da heller ikke.

og jeg ville da gerne se at andre bare havde den samme afslappede holdning
som jeg har - der er da fotos som jeg gerne ville bruge på min hjemmeside
med navn ect. gerne uden at spørge men holdningen hos andre
er måske lidt "Jernbanehysterisk":-D :-D :-D
altså vores fotos er vores minder og små "guldstykker" men så er det vel
heller ikke værre.

Jeg håber ikke jeg får "ørene i maskinen" det ser jo ud til at være et
ømtåleligt punkt.

hilsen Jean Henrik

Ugens Triangel - Mc-træf 1960 (2 fotos)

af UTJ, 29/1 2013, 18:29 (4294 dage siden) @ Niels Munch

Tak for et større MC-show. Læg mærke til at ØSJS M 2 fik længere trinbrædder fortil, ganske som de tidligere ME-vogne M 3 og 4.

Og begge vogne (både KRB M 4 og ØSJS M 2) mistede stigen til taget og måske også gitterbeskyttelsen over motorkassen. Mon ikke det var noget med udsyn, for de fleste tidligere DSB-vogne mistede stigen til taget ved privatbanerne.

Begge vogne mistede en tagkøler efter nogle år, men selvfølgelig (kunne man næsten mene!) ikke den samme; ØSJS M 2 den midterste og KRB M 4 den bageste......

Og jo, det er herligt at kunne lave MC-ræs på modelbanen nu.

Ugens Triangel - Mc-træf 1960 (2 fotos)

af ojk37, 29/1 2013, 19:05 (4294 dage siden) @ UTJ

Lidt "pudsigt" at Præstø-vognen (ØSJS M 3) får 2 tagkølere magen til MC'ernes umiddelbart efter overtagelsen - man får den tanke at....? Jeg er meget sikker på "teorien"!
Ole-Jørn

Ugens Triangel - Mc-træf 1960 (2 fotos)

af UTJ, 29/1 2013, 19:12 (4294 dage siden) @ ojk37

Lidt "pudsigt" at Præstø-vognen ØSJS M 3) får 2 tagkølere magen til MC'ernes umiddelbart efter overtagelsen - man får den tanke at....? Jeg er meget sikker på "teorien"!
Ole-Jørn

Tidsmæssigt passer det jo - kannibalisering af to stk MC til fordel for Præstø-vognen (!).....VLTJ M 2 mistede også én køler og mon ikke det også gjaldt VaGJ's MC.


Jernbanebøger

Asaabanen 1914-1968

Asaabanen 1914-1968. Pris 180 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak