Gotha 1991

af HansA, 14/8 2020, 22:28 (1567 dage siden)

Godaften i forummet!
I april 1991 besøgte jeg sporvejen i Gotha i Thüringen (tidl. DDR), og her er et par billeder fra turen. Jeg vil ikke gå nærmere ind i sporvejenes spændende historie, men henvise til de bøger, jeg har nævnt nederst.
Allerede i 1894 åbende den første elektriske sporvejslinie i Gotha. Sporvidden er meterspor, og nettet bestod på tidspunktet for mit besøg af bylinierne 1 (Hauptbahnhof-Waltershauser Strasse) og 3 (Hauptbahnhof-Ostbahnhof) samt den 21,7 km. lange oplandslinie 4, Thüringerwaldbahn, Hauptbahnhof-Tabarz med ’sidelinie’ Gleisdreieck-Waltershausen Bahnhof. Thüringerwaldbahn åbnedes så sent som i 1929. Siden mit besøg er der ikke nedlagt nogen linier, derimod er der åbnet en lille forlængelse af linie 1 til Krankenhaus. Da jeg besøgte Gotha, havde man stadig udelukkende ’DDR’-materiel i drift, men kort efter fik man brugte Düwag-vogne fra Mannheim, hvorefter de sidste 2-akslede vogne kunne tages ud af drift.


[image]
Jeg ankom med toget tidligt om morgenen en dag i begyndelsen af april 1991, og mit første billede er dette, lige udenfor Gotha Hauptbahnhof. Det var en kølig morgen, så der er fyret op på banegården. Når jeg ser billedet, kan jeg fornemme hørmen af brunkulsrøg. Motorvogn 36 (CKD 1967) og bivogn 71 (Gotha 1967) på linie 2 er klar til afgang mod Ostbahnhof.
Først kørte jeg en tur med linie 2:

[image]
Her er motorvogn 37 (CKD 1967) med en uidentificeret bivogn ved linie 2s endestation Ostbahnhof


[image]
Linie 2 er delvis enkeltsporet, og her krydser et par vogntog i Reuterstrasse. Til venstre ledvogn 203 (Gotha/LEW 1965)
[image]

Her er motorvogn 36 med bivogn 71 på vej mod Ostbahnhof


[image]
og her er ledvogn 203 på Nelkenberg, på vej mod Hauptbahnhof.


[image]
Ledvognene 207 (Gotha/LEW 1967) og 203 i Bahnhofstrasse


[image]
Tilbage ved Hauptbahnhof holder ledvogn 207 på linie 1 og Tatra-vogn 304 (CKD 1981, type KT4D) på linie 4. Jeg tog med linie 4 mod Tabarz.


[image]
Linie 4s endestation i Tabarz med ledvogn 210 (Gottha/LEW 1967)


[image]
Vogn 304 på vej til Tabarz, ved Wahlvinkel


[image]
Ledvogn 211 (Gotha/LEW 1967) med to-akslet bivogn på vej fra Tabarz til Gotha Hbf, ved Wahlvinkel


[image]
Waltershausen Gleisdreieck med Tatra-vogn 302 (CKD 1981) som linie 4 til Waltershausen Bahnhof og ledvogn 212 (Gotha/LEW 1967) med uidentificeret bivogn som linie 4 til Gotha Hbf.


[image]
Vogn 302 på ’sideliniens’ endestation Waltershausen Bahnhof.


[image]
Mellem Gleisdreieck og Waltershausen Bahnhof er linie 4 en rigtig Dorfstrassenbahn.


[image]
To vogntog på linie 4 mødes i Gleisdreieck. Vogntoget til venstre skal til Gotha, vognen til højre til Tabarz.

[image]
Tatravogn 306 (CKD 1982) ved remisen.

[image]
Så er vi tilbage ved Hauptbahnhof. Ledvogn 209 (Gotha/LEW 1967) på linie 1 og Tatravogn 305 (CKD 1982) som ekstravogn på linie 4.

Kilder:
Strassenbahnatlas Deutschland 1992. Arbeitsgemeinschaft Blickpunkt Strassenbahn e.V.
Gerhard Bauer, Norbert Kuschinski: Die Strassenbahnen in Ostdeutschland. Band 2: Sachsen-Anhalt, Thüringen. Schweers+Wall 1994. ISBN 3-921679-80-x
Bernd Blickendorf: Die Thüringerwaldbahn. Transpress 1986
Robert Schwandl: Tram Atlas Deutschland 2019. ISBN 978-3-936573-2

v.h.
HansA

Gotha 1991

af Niels Munch, 14/8 2020, 23:18 (1567 dage siden) @ HansA

Kære HansA,

Tak for en forrygende Gotha-serie, som rummer en tydelig DDR-flair. Og, som du skriver, så er det lige før, man kan mærke den sure røg fra husenes brunkulsfyrede varmeanlæg rive i næsen .....

Bedste hilsener
Niels

Gotha 1994

af HansA, 15/8 2020, 08:38 (1566 dage siden) @ Niels Munch

Kære Niels
Tak for kommentaren! Det inspirerede mig til at finde et par billeder mere frem fra et senere besøg.
D. 7. maj 1994 var jeg igen en tur i Gotha, denne gang lidt kortere tid. Det var i forbindelse med fejringen af sporvejens 100-års jubilæum, og Thüringerwaldbahns 65-års fødselsdag. I dagens anledning var forskellige interessante, historiske vogne ude at køre. Som det kan ses på billederne, var man nu gået over til en ny bemaling; blå og gul.

[image]
Foran banegården ventede et par historiske vogntog på at transportere gæsterne til remisen i Waltershauser Strasse, hvor der var åbent hus. Til venstre det historiske Thüringer Waldbahn-tog, motorvogn 56 (Gotha/AEG 1929), bivogn 82 (Gotha 1928) og pakvogn 101 (Bothmann 1928). Til højre holder motorvogn 43 (Gotha/LEW 1956) med en uidentificeret bivogn. Vogn 43 er en prototype på de talrige Gotha-vogne type T57.


[image]
Thüringer Waldbahn-toget ved banegården.


[image]
Materielopstilling foran remisen. Fra venstre: Ledvogn 318 (Düwag/BBC 1960, ex. Mannheim 318), ledvogn 302 (CKD 1981, type KT4D), ledvogn 202 (Gotha/LEW 1965, type G4-61), toakslet motorvogn 39 (Gotha/LEW 1955, type ET55). Yderst til højre ser man lidt af arbejdsvogn 40 (Gotha/LEW 1955, type ET55, om bygget til kurvesmørevogn i 1991).


[image]
Ledvogn 320 (Düwag/BBC 1960, ex. Mannheim 320).


[image]
Godsvogn 102 (Bothmann 1928)


[image]
Motorvogn 47 (Gotha/LEW 1963, type T57)


[image]
Ledvognene 208 (Gotha/LEW 1967, type G4-61) og 412 (Düwag/BBC 1963, ex. Mannheim 412)


[image]
Den historiske motorvogn 29 fra Gera (MAN/AEG 1905) deltog også i festlighederne. I forhold til mit tidligere besøg i 1991 var sporet moderniseret mange steder, og de fleste stoppesteder var også blevet mere moderne, som det ses her.

Kilder:
Bernd Blickendorf: Jubiläumsschrift 100 Jahre Strassenbahn Gotha - 65 Jahre Thüringerwaldbahn. Justus Perthes Verlag 1994. ISBN 3-623-00986-5

v.h.
HansA

Gotha 1994

af Niels, Aarhus, 15/8 2020, 08:52 (1566 dage siden) @ HansA

Hej HansA

Tak for endnu en herlig beretning fra Gotha - det kræver da vist et besøg, en dag når tiden tillader det.

Og så har man set det med - godsvogn med afviserblink og stoplys ;-)


[image]
Godsvogn 102 (Bothmann 1928)

Venlige hilsner

Niels H

Gotha 1994 - godsvogn med baglygter

af Niels, Aarhus, 15/8 2020, 09:39 (1566 dage siden) @ Niels


Og så har man set det med - godsvogn med afviserblink og stoplys ;-)


[image]
Godsvogn 102 (Bothmann 1928)

Det ser unægtelig lidt hjemmestrikket ud, og en af mine gode venner, som har forstand på biler af ældre dato, mener da også at kunne se, at der er tale om baglygter til en VW Bobbel 1200 fra slutningen af 60'erne og starten af 70'erne.
Det skal jeg ikke gøre mig klog på, men der er jo flere af forummets deltagere, som har demonstreret indgående kendskab til veteranbiler, så mon ikke nogle af dem kan af- eller bekræfte min gode vens teori.

Venlige hilsner

Niels H

Gotha 1994 - godsvogn med baglygter

af MES, 15/8 2020, 12:14 (1566 dage siden) @ Niels

Jeg tror baglygterne er af samme type som på de toakslede vogne (se Hans’ billeder øverst) og disse er fra Trabant’er. Husk også på at VW var fra den “forkerte” side af jerntæppet.
Vores REKO/Gotha-vogntog fra Rostock på Sporvejsmuseet har lige ledes Trabant-baglygter.

Mvh Morten

Gotha 1994 - godsvogn med baglygter

af Togsøn, 15/8 2020, 18:08 (1566 dage siden) @ MES

Hej Venner.

Baglygten er ikke fra Trabant men fra storebror Wartburg 311. Denne model af Wartburg som er produceret mellem 1956-1965, blev solgt i Danmark som Wartburg 1000.

Forøvrigt er lygterne på RSAG 924 / 797 Vognene på Skjoldnæsholm også samme type lygte fra Wartburg / Barkas !

Baglygten blev også brugt på Barkas B-1000 (Minibus) som jeg er den lykkelige ejer af.

Lygterne var produceret af Fabrikken: VEB Kombinat Fahrzeugelektrik Ruhla.

Brugen af ens dele var normalt i DDR, Front lygterne på både personbiler og lastbiler var ofte ens, osse set på perroncar, alle havde samme forlygte model, som også ses på RSAG 797.

Venlig hilsen

Erling.

Gotha 1994 - godsvogn med baglygter

af Niels, Aarhus, 15/8 2020, 19:24 (1566 dage siden) @ Togsøn

Hej Venner.

Baglygten er ikke fra Trabant men fra storebror Wartburg 311. Denne model af Wartburg som er produceret mellem 1956-1965, blev solgt i Danmark som Wartburg 1000.

Forøvrigt er lygterne på RSAG 924 / 797 Vognene på Skjoldnæsholm også samme type lygte fra Wartburg / Barkas !

Baglygten blev også brugt på Barkas B-1000 (Minibus) som jeg er den lykkelige ejer af.

Lygterne var produceret af Fabrikken: VEB Kombinat Fahrzeugelektrik Ruhla.

Brugen af ens dele var normalt i DDR, Front lygterne på både personbiler og lastbiler var ofte ens, osse set på perroncar, alle havde samme forlygte model, som også ses på RSAG 797.

Hej Togsøn

Herligt med al den specialviden, der findes i dette forum.
Jeg har just forelagt min gode ven dine oplysninger, og han bøjer sig ydmygt i støvet og anerkender blankt, at nogen ved mere end han gør:-D
Tak for indsatsen.

Venlige hilsner

Niels H.

Gotha 1994

af Niels Munch, 15/8 2020, 10:10 (1566 dage siden) @ Niels

Ja, herlige billeder!

Afviserblink og stoplys findes også på jernbanemateriel, som befarer sporvejsstrækninger. Kravet findes i BOStrab (Verordnung über den Bau und Betrieb der Straßenbahnen) og kan ses realiseret på det RegioSprinter hhv. RegioShuttle materiel, der kører i gaderne i Zwickau, samt på Harzer Schmalspurbahnens motorvogne, som kører i gaden i Nordhausen.

M.v.h.
Niels

Gotha 1994

af K564, 16/8 2020, 19:43 (1565 dage siden) @ HansA

Godaften HansA

Herligt med nogle foto af det, som ikke kommer igen. Ekstra sjovt, når man selv har været forbi engang. Jeg skulle skifte tog i Gotha, hvor der lige var tid til en tur uden for banegården. Her et par foto fra dette ophold.

[image]
303-305, Hauptbahnhof Gotha 2006.07.13 (KH)

[image]
315, Hauptbahnhof Gotha 2006.07.13 (KH)

[image]
318, Hauptbahnhof Gotha 2006.07.13 (KH)

Hilsner Keld

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak