Et par billeder fra VLTJ
Motorremisen Lemvig M 5 ankommer med godstog 30/8 1972.
Havnebanen Lemvig 30/8 1972.
M v h
Georg
af Georg Schmidt, 12/8 2020, 22:10 (1627 dage siden)
Motorremisen Lemvig M 5 ankommer med godstog 30/8 1972.
Havnebanen Lemvig 30/8 1972.
M v h
Georg
af Georg Schmidt, 15/8 2020, 01:14 (1625 dage siden) @ Georg Schmidt
Lidt mere morgenstemning fra banegården i Lemvig den 30/8 1972 samt et par fotoudsnit.
Vognrækken: C 2, Ep 58, C 3 (ex Cp 3214), L 67, L 69, Ep 57, Sp 12, Sb 2, Sp 11, Sp 13, Plov 2.
VLTJ 16.
M 5, der kom som tog 15 fra Vemb kl. 9.25 med godsvognene har nu placeret dem i spor 3, og er nu klar i spor 2 til den videre tur med tog 15 til Thyborøn kl. 10.10.
M v h
Georg
af Steen Nielsen , 5600 Faaborg, 15/8 2020, 01:36 (1625 dage siden) @ Georg Schmidt
wow - Georg - det er lækkerier fra "øverste hylde"
Du ved sikkert nok at ; VLTJ ML12 + VLTJ M6 + VLTJ M5 + VLTJ F40 + VLTJ D20 idag befinder sig nede på
Sydfyn
af Kai Bayer, 16/8 2020, 14:10 (1623 dage siden) @ Steen Nielsen
Tak Georg. Du fanger den der specielle jernbanestemning så flot - min bonusdatter er en meget dygtig psykolog, og ikke interesseret i jernbaner, men vi diskuterer jævnligt, hvad det er der gør, at jeg + alle I andre - i den grad kan nyde både at kigge på tog og jernbaner, men også at nyde billeder af stationer / stationsmiljø i "gamle dage". Hun har ingen forklaring på det
Her kommer et par af mine fotos fra Lemvig. Jeg har beklageligvis ikke 100% styr på datoer. Nogle er fra 27/7 1971 og andre er fra 19/10 1972.
Og lidt fra Vemb:
af Skott, Skanderborg, 16/8 2020, 15:02 (1623 dage siden) @ Kai Bayer
Tak Georg. Du fanger den der specielle jernbanestemning så flot - min bonusdatter er en meget dygtig psykolog, og ikke interesseret i jernbaner, men vi diskuterer jævnligt, hvad det er der gør, at jeg + alle I andre - i den grad kan nyde både at kigge på tog og jernbaner, men også at nyde billeder af stationer / stationsmiljø i "gamle dage". Hun har ingen forklaring på det
Hæ hæ - Nej min hustru har det vist lidt på samme måde, som din bonusdatter
Her kommer et par af mine fotos fra Lemvig. Jeg har beklageligvis ikke 100% styr på datoer. Nogle er fra 27/7 1971 og andre er fra 19/10 1972.
Og lidt fra Vemb:
Hvilken D-maskine ser vi her til højre?
Tak for de fine billeder!
af Preben Skals, 16/8 2020, 22:40 (1623 dage siden) @ Kai Bayer
Da Lemvigbanen først fik svenske skinnebusser i 1973, må billederne fra Vemb være fra tidligst 1973.
Mon ikke også billederne fra Lemvig er fra 1973, da Skandia skinnebusserne ser ud til at være hensat.
mvh Preben
af Krabsen, 17/8 2020, 11:30 (1622 dage siden) @ Preben Skals
Da Lemvigbanen først fik svenske skinnebusser i 1973, må billederne fra Vemb være fra tidligst 1973.
Mon ikke også billederne fra Lemvig er fra 1973, da Skandia skinnebusserne ser ud til at være hensat.
Ser ud til at de holder samme sted på Georg Schmidt's billeder fra august 1972?
af Lars Henning Jensen, 17/8 2020, 12:13 (1622 dage siden) @ Krabsen
Da Lemvigbanen først fik svenske skinnebusser i 1973, må billederne fra Vemb være fra tidligst 1973.
Mon ikke også billederne fra Lemvig er fra 1973, da Skandia skinnebusserne ser ud til at være hensat.
Ser ud til at de holder samme sted på Georg Schmidt's billeder fra august 1972?
Det kan vel være Sm9, Sp9, en Sb og en ukendt Sp???
/LH
af Poul Andersen, 17/8 2020, 18:02 (1622 dage siden) @ Lars Henning Jensen
Da Lemvigbanen først fik svenske skinnebusser i 1973, må billederne fra Vemb være fra tidligst 1973.
Mon ikke også billederne fra Lemvig er fra 1973, da Skandia skinnebusserne ser ud til at være hensat.
Ser ud til at de holder samme sted på Georg Schmidt's billeder fra august 1972?
Det kan vel være Sm9, Sp9, en Sb og en ukendt Sp???
/LH
Næppe Sm 9 der blev udrangeret i 1970 og ophugget i 1972, men snarere tre Sp og ën Sp, af de fra Aaborg Privatbaner indkøbte skinnebusser.
VLTJ købte jo rigeligt ind fra Aalborg i 1969 til suppleant for de tre ex TKVJ Sm og de udrangeringsmodne Sm + Sp fra OKMJ/OMB og SNNB,
hvor sidstnævnte forsvandt fra driften i 1970.
mvh.
Poul.
af KimC, 18/8 2020, 08:47 (1621 dage siden) @ Georg Schmidt
Lidt mere morgenstemning fra banegården i Lemvig den 30/8 1972 samt et par fotoudsnit.
Vognrækken: C 2, Ep 58, C 3 (ex Cp 3214), L 67, L 69, Ep 57, Sp 12, Sb 2, Sp 11, Sp 13, Plov 2.
VLTJ 16.
M 5, der kom som tog 15 fra Vemb kl. 9.25 med godsvognene har nu placeret dem i spor 3, og er nu klar i spor 2 til den videre tur med tog 15 til Thyborøn kl. 10.10.
M v h
Georg
"Afgangssignalerne" som ses på nogen af billederne var reelt en slags togvejssignaler. U signalerne man ser i baggrunden var og er stadig U signaler mod Vemb og Thyborøn. Men hvis der sattes udkørsel mod Thyborøn fra spor 1 så blev U signalet mod Thyborøn grønt, og "Afgangssignalet" i spor 1. Man brugte det man havde eller kunne få aflagt fra DSB, og personalet kendte meningen med det.
af K564, 18/8 2020, 15:34 (1621 dage siden) @ KimC
"Afgangssignalerne" som ses på nogen af billederne var reelt en slags togvejssignaler. U signalerne man ser i baggrunden var og er stadig U signaler mod Vemb og Thyborøn. Men hvis der sattes udkørsel mod Thyborøn fra spor 1 så blev U signalet mod Thyborøn grønt, og "Afgangssignalet" i spor 1. Man brugte det man havde eller kunne få aflagt fra DSB, og personalet kendte meningen med det.
Hej
Ja, VLTJ´s signaler var lidt specielle. I Harboøre havde man vist skåret baggrundspladen over på et DSB I-signal, og brugt den ene halvdel i den ene ende af stationen, og den anden halvdel i den anden. Her et par foto, som viser indkørselssignalerne i begge ender af stationen.
VLTJ Ym 14-Ys 14 og YBM D 16 i Harboøre juli 1991 (KH)
VLTJ Ys 14-Ym 14 i Harboøre juli 1991 (KH)
Hilsner Keld
af Poul Andersen, 18/8 2020, 16:02 (1621 dage siden) @ K564
"Afgangssignalerne" som ses på nogen af billederne var reelt en slags togvejssignaler. U signalerne man ser i baggrunden var og er stadig U signaler mod Vemb og Thyborøn. Men hvis der sattes udkørsel mod Thyborøn fra spor 1 så blev U signalet mod Thyborøn grønt, og "Afgangssignalet" i spor 1. Man brugte det man havde eller kunne få aflagt fra DSB, og personalet kendte meningen med det.
Hej
Ja, VLTJ´s signaler var lidt specielle. I Harboøre havde man vist skåret baggrundspladen over på et DSB I-signal, og brugt den ene halvdel i den ene ende af stationen, og den anden halvdel i den anden. Her et par foto, som viser indkørselssignalerne i begge ender af stationen.
VLTJ Ym 14-Ys 14 og YBM D 16 i Harboøre juli 1991 (KH)
VLTJ Ys 14-Ym 14 i Harboøre juli 1991 (KH)Hilsner Keld
Det var ikke I-signaler, men en slags dækningssignal der oplyste om stillingen på det manuelt betjente elektriske sporskifte, der blev anvendt ved togkrydsning.
Grønt Lys = sporskiftet retstillet til gennemkørselssporet.
Rødt lys = sporskiftet stillet til vigespor.
Lemvigbanens driftsform hvor nævnte type signaler blev anvendt på krydsningsstationerne, var radiodirigeret trafikafvikling.
mvh.
Poul.
af K564, 18/8 2020, 19:16 (1621 dage siden) @ Poul Andersen
Hej Poul
Tak for rettelsen. Nu har jeg i næsten 30 år troet, at Plum havde styr på VLTJ´s sikringsanlæg. Det passede med min lærdom fra DSB. Men signalerne er genbrug.
Hilsner Keld
af Poul Andersen, 18/8 2020, 21:38 (1621 dage siden) @ K564
Hej Poul
Tak for rettelsen. Nu har jeg i næsten 30 år troet, at Plum havde styr på VLTJ´s sikringsanlæg. Det passede med min lærdom fra DSB. Men signalerne er genbrug.
Hilsner Keld
Hej Keld.
Sidenhen fik VLTJ rigtige sikringsanlæg, men kun med I-signaler og fjernstyring uden linieblok, suppleret med radiomeldinger (ankomstmelding, afgangstilladelse og forladtmelding),efter samme regelset som i mange år blev anvendt på flere af privatbanerne.
Senere er disse anlæg udvidet med U-signaler og systemblok.
Mvh.
Poul.
af KimC, 19/8 2020, 21:37 (1620 dage siden) @ K564
Ja, VLTJ´s signaler var lidt specielle. I Harboøre havde man vist skåret baggrundspladen over på
I Fåre (mener jeg det var) havde man I signaler hvor lanternerne var placeret som på et F signal med 3 lanterner, men med rund baggrundsplade.De var genbrug fra en eller anden bro hvor den slags signaler brugtes som gennemsejlingssignal for skibstrafikken, her dog med røde glas i alle lanterner.
Og ved et af trinbrætterne har man manglet et signal til dublering af perronsignalet. Der havde man skåret toppen af et gammelt sekskantet kontrolsignal og sat en gul lanterne i.
Røland station havde engang ingen signaler, det eneste der var af "signal" var et orange rotorblink ovenpå et relæskab. Dette var normalt slukket, jeg har aldrig luret hvad dette signal anvendtes til, men det var tændt når der rangeredes til Cheminova
af Georg Schmidt, 19/8 2020, 09:13 (1620 dage siden) @ Georg Schmidt
Lokalbord i Lemvig samt lidt køreplan.
M v h
Georg
af Georg Schmidt, 20/9 2020, 10:24 (1588 dage siden) @ Georg Schmidt
Lidt fra KLK udflugten 7-8/4 1973.
M 4 ankommer med arbejdstog C til Balleby 7/4 1973, oprangering C2-EP 58
M 4 med arbejdstog D i Klinkby 7/4 1973.
Må være mellem Vrist og Strande.
Harboøre 8/4 1973. oprangering: Nr 6 EP 58-C2-Gkms 139 9 133-9.
M v h
Georg