MZ-motor i MY 1149?

af tjesp02, 11/8 2020, 11:33 (1614 dage siden) @ Tommy Nilsson

MY 1149 kørte fast ved Fiskebæk i december 1978, hvor motoren blev frostsprængt. Der blev installeret en MZ reservemotor med roots blæser 1979-80

Kilde: Torben Andersen; DSB Litra MY Type 567.

MZ-motor i MY 1149?

af Oversmeden, 11/8 2020, 20:29 (1613 dage siden) @ Tommy Nilsson

"En del" My og Mx har kørt rundt rundt med 645 motorer (som i motorer hvor stativet er bygget efter 645 tegninger).
Andre fik "bare" sat 645 enheder i det gamle 567 stativ - den udvendige diameter på foringen er den samme, så den del går fint.
Hele fidusen er at følge serienumrene på den enkle dieselmotor. EMDs opbygning af serienummeret er enkel idet de 2 første cifre angiver årstallet for produktion og bogstavet angiver måneden.
Så er der lige fælden med bogstavet "I" som ikke bruges.
Sidst, men ikke mindst, så producerede EMD 567 motorer efter at 645 motoren gik i produktion.
Dog var 567 ikke den regulære model efter januar 1966 og den blev prissat derefter (fra begyndelsen af 1966 var prisen på en 16-567E - som EMD kaldte dem - $48.200). Sandsynligvis steg prisen senere, men så langt rækker oplysningerne ikke.

I hvor mange år EMD havde 567 som en art "special produktion" er jeg ikke klart over, men der vil være nogle grænsetilfælde med motorer fra ca. januar 1966 til slutningen af 60'erne.
Helt galt gik det for NSB, som købte sine sidste Di3 med 567E motorer. Hvorfor NSB ikke benyttede lejligheden til at købe 645 og samtidig begynde at sætte 645 stumper i Di3 (lidt a la hvad DSB gjorde); det har jeg aldrig fattet.
Selv DSB havde en motor, som var et grænsetilfælde - nemlig den i 1114. Serienummeret var 67 M3 1037 og "M3" er lidt speciel, da normalen for et stativ af 645 typen til turboladning vil være "bogstav1" (eks. A1, B1 etc. etc).
De tidlige 567 var opbygningen af serienummeret årstal-bogstav-tal (eks 53 C 99). Det ændre sig fra midten af 1964 uden at jeg kender årsagen hertil. Faktisk kan det ses lige mellem 1151 og 1152 - pludselig dukker der et tal op sammen med bogstavet for måneden.
Ergo, maskinen i 1114 ender i afdelingen for grænsetilfælde.

Jeg ved at DSB købte mindst 4 reserve 16-645E motorer. 3 af dem endte så i My og ikke i hverken Mz eller Me.
Så ja, der har været byttet godt rundt og mange motorer i spil.

Og så bare lige for at gøre forvirringen komplet, så kørte 1042 rundt med en motor, som var noget hjemmebygget. Stativet var 645, men med 567 enheder isat!

MZ-motor i MY 1149?

af Poul Andersen, 12/8 2020, 07:26 (1613 dage siden) @ Oversmeden

MY 1158 har også motor med et 645 stativ.

Mvh.
Poul.

MZ-motor i MY 1149?

af Oversmeden, 12/8 2020, 08:23 (1613 dage siden) @ Poul Andersen

MY 1158 har også motor med et 645 stativ.

Som skrevet "en del" My og Mx fik 645 motorer og 1158 er bare en af dem (omend den nye 645 motor blev ilagt relativt sent - mener det var omkring årsskiftet 1992/93 - men mine notater er lidt lagt væk nu og chefen ser gerne noget arbejde).

Avatar

MZ-motor i MY 1149?

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 15/8 2020, 12:37 (1610 dage siden) @ Tommy Nilsson

Tak for svar. Jeg opdaterer databasen med følgende:

MY 1149: 645E GM-dieselmotor ilagt 1979

MY 1158: 645E GM-dieselmotor ilagt 198x.

MZ-motor i MY 1149?

af Oversmeden, 15/8 2020, 15:24 (1610 dage siden) @ Tommy Nilsson

MY 1158: 645E GM-dieselmotor ilagt 198x.

Det var nu i december 1992.....

Avatar

MZ-motor i MY 1149?

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 15/8 2020, 16:56 (1610 dage siden) @ Oversmeden

MY 1158: 645E GM-dieselmotor ilagt 198x.

Det var nu i december 1992.....


Tak, jeg opdaterer. Har du kendskab til andre end 1149 og 1158?

Avatar

EMD 645E i MX 1012?

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 6/9 2020, 12:53 (1588 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]
Kan nogen bekræfte, at STAB TMX 1012 nu er udstyret med en EMD 645E dieselmotor?

Avatar

EMD 645E i MX 1012?

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 7/9 2020, 19:45 (1586 dage siden) @ bengt

[image]
Kan nogen bekræfte, at STAB TMX 1012 nu er udstyret med en EMD 645E dieselmotor?


[image]

Tak - Men hvordan skal det forstås? 1024 er nævnt 2 gange i noten: både med 567D1 og 12-645E.

MZ-motor i MY 1149?

af Oversmeden, 20/10 2024, 11:03 (83 dage siden) @ Oversmeden

Lidt mere om EMDs serienumere på dieselmotorer....for tingene skiftede lidt gennem tiden.

Inden januar 1950 var det nemt - motorerne havde fortløbende serienumre uanset cylinderantal eller type (567, 567A etc).
I januar 1950 begynder et nyt nummersystem, som kombinere tal og bogstaver.
Tallet starter med 10.001 og A = januar, B = februar osv (dog springes I over).
Eksempel: en motor med serienummer M50-12334 betyder:
Bygget i december ("M") 1950 ("50") som den 2334te motor siden januar 1950 (12334-10001+1 = 2334).

Det ændres i februar 1951 til et system, hvor måned og årstal beholdes, men serienummeret vil hentyde til den enkle måned, hvor den første motor hver måned begynder med no. 1.
Eksempel: 53 C 99.
Denne motor er produceret i marts (C) 1953 (53) som nummer 99 denne måned.

Dette system udbygges i 1964.
Eksempel: 64 F1 1120
hvor
64 = årstal for produktion.
F = juni
1 = type (1 = ny, 2 = R&R, 3 = UTEX)
1 = produktionssted (1 = LaGrange).
120 = produktionsnummer den måned.

Dermed kan det også fastslås at motor 67 M4 1037, som på et tidspunkt endte i 1114 må været købt af DSB som en UTEX.
Og hvad er så UTEX?
Det var et system, som EMD introducerede, hvor en brugt del kunne sendes til EMD for vedligehold/reparation, men hvor kunden ikke skulle vente på at lige præcis "hans egen" stump blev færdig. I stedet blev der sendt tilsvarende fra UTEX puljen. Når EMD var færdig med at pille-rode-rage-etc, så blev den modtagene stump lagt på hylden hos EMD til senere brug.
Dog kan jeg ikke se om DSB sendte en skadet dieselmotor over atlanten eller blot købte en renoveret motor (lidt billigere end ellers).
Neden ses forsiden til hæfte hvori de forskellige UTEX nummere vises.
[image]
UTEX omfattede følende dele:
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak