E 978 - Forspandslokomotiv eller?
Kære alle
Vedr. kørslen med HM Kong Frederiks den IX kiste fra Kh og til Ro
Uddrag af Sikkerhedsreglementet af 15.5.1935 § 22.
”Er begge Lokomotiverne Persontogslokomotiver, skal som Regel Togets ordinære Lokomotiv køre forrest”.
Altså, ved forspandskørsel (og der er MANGA regler) og samme litra damplokomotiver, er det normalt det oprindelige Toglokomotiv der kører forrest, mens Forspandslokomotivet køre op til stammen. Derfor var E 978 Togmaskine (og forrest), mens Forspandsmaskinen E 994 kørte op til stammen.
Hvad der så i virkeligheden skete var, at dagen før sprængtes et damprør på E 978, der så blev nødrepareret.
På selve dagen FØR kørslen til Roskilde, sprængtes damprøret igen og man valgte (det var jo gamle rigtige lokomotivfolk) at køre som planlagt med E 987 forrest som togmaskine. Men den trak ikke, dampede kun og forspandsmaskinen E 994 gjorde så hele arbejdet. Jeg skal ikke her komme ind på teknikaliteter (er ikke dygtig nok) m.h.t. bremseventil i Forspandsstilling m.v., men det var GODT lokomotivmandsskab!Med venlig hilsen
Steffen Dresler
NB: R 963 var under alle omstændigheder tilkaldt som reserve, men det blev ikke nødvendigt.
Den regel har altid undret mig - men der er sikkert grunde osv.
Til gengæld så bemærker jeg i Georg Schmidts link on DJK udflugt at han skriver at en Ekspres fra Århus mod Fredericia med E-maskine i højtiderne fik hjælp af ewn K-maskine ned til Horsens.
Efter reglerne skulle denne løbe imellem E-maskinen og stammen, men konteksten og de nyere billeder antyder at den gik forrest, så man hurtigt kunne nedformere trækkraften og komme videre.