Fra Warszawa til København, ankomst foråret 1912 med tog!

af Steffen Dresler, 18/7 2020, 18:30 (1638 dage siden) @ RolfC

Kære Rolf

Din ”rejsende” er ankommet den banegård vi kender i dag som, Københavns Hovedbanegård.
Den gamle 2. Banegård ved det nuværende Palads teater lukkede 30. november 1911 og den ny åbnede 1. december 1911.

Hvis du ikke kender denne bog er der måske lidt at hente omkring problematikken med ”øst-jøderne” som de lidet flatterende blev kaldt af de herboende medlemmer af mosaisk trossamfund:

http://www.historie-online.dk/boger/anmeldelser-5-5/diverse-84/russiske-joeder-i-koeben...

De ansås nemlig som en trussel mod deres eksistens = læs allerede vundet troværdighed og accepterede levevis blandt andre danskere. Det gjaldt til en vis grad også i midten af 1960´erne med muligheden for at polske jøder kunne udrejse og komme til Israel. Til stor irritation forblev mange i Danmark, men det er en anden historie.

Jeg har set lidt på natforbindelsen fra Berlin og til København, der blev ”kørt” af det internationale sovevognsselskab (CIWL).
Fra 1911 køreplanen ses D 15-74 afgå fra Berlin kl. 2315 og ankomme via Gedser til København kl. 0942. Der har også været et dagløb – tror jeg – men det ligger uden for mine kompetencer.

Håber det gav lidt!

Med venlig hilsen
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype

Den 15. maj 1943 skrev Maskinchefen ved DSB - Civilingeniør Hedegaard Christensen - denne artikel om statsbanernes nye motorvogn litra MK til bladet Ingeniøren. Det første togsæt af litra Mk-FK blev leveret fra Frichs og Scandia samme år.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak