Rejseplan og -tid København-Højslev St, 1914

af RolfC, 16/7 2020, 15:12 (1640 dage siden)
redigeret af RolfC, 16/7 2020, 15:32

I forbindelse med noget familiehistorie er jeg røget ned i en detalje, nemlig et familiemedlem, som rejste fra København (dvs Personbanegaarden ) til Højslev St. i 1914 (før krigen).

Det har været noget af en tur, men antagelig over Storebælt og Lillebælt plus en del skift.

Det kunne være sjovt at høre nogle bud på hvilken rejseplan og rejsetid, det har krævet.

Året efter gik turen den modsatte vej. Hvordan mon det var i lyset af krigen?

(Tak for optagelse her i forum).

Hilsner fra Rolf

Rejseplan og -tid København-Højslev St, 1914

af Uffe Olsen, 16/7 2020, 18:21 (1640 dage siden) @ RolfC

Hej Rolf

Sommeren 1914 var hovedforbindelserne således:

Tog 5 Kh 9.05-14.45 Fa
949 Fa 15.07-18.30 Lg
1036 Lg 19.05-21.06 Hø

Tog 45 Kh 20.30 - 2.12 Fa
915 Fa 2.30 - 5.39 Lg
1014 Lg 6.34- 8.10 Hø

Tog 49 Kh 0.00 - 5.28 Fa
927 Fa 6.02 - 9.35 Lg
1028 Lg 10.16 - 13.09 Hø.
Der var en senere dagforbindelse men den endte i Viborg.
Der var selvfølgelig skifte ved Storebælt, Lillebælt og i Langå.
Kh: København. Fa: Fredericia. Lg: Langå. Hø: Højslev.

Hilsen Uffe

Avatar

Rejseplan og -tid København-Højslev St, 1914

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 16/7 2020, 18:37 (1640 dage siden) @ Uffe Olsen

Hej Rolf

Sommeren 1914 var hovedforbindelserne således:

Tog 5 Kh 9.05-14.45 Fa
949 Fa 15.07-18.30 Lg
1036 Lg 19.05-21.06 Hø

Tog 45 Kh 20.30 - 2.12 Fa
915 Fa 2.30 - 5.39 Lg
1014 Lg 6.34- 8.10 Hø

Tog 49 Kh 0.00 - 5.28 Fa
927 Fa 6.02 - 9.35 Lg
1028 Lg 10.16 - 13.09 Hø.
Der var en senere dagforbindelse men den endte i Viborg.
Der var selvfølgelig skifte ved Storebælt, Lillebælt og i Langå.
Kh: København. Fa: Fredericia. Lg: Langå. Hø: Højslev.

Hilsen Uffe


Uffe kom mig i forkøbet;-).

Da jeg har lagt køreplanerne op, skal du ikke snydes for dem:

https://thomasbobergnielsen.s3.eu-central-1.amazonaws.com/www.thomasbobergnielsen.dk/Je...

https://thomasbobergnielsen.s3.eu-central-1.amazonaws.com/www.thomasbobergnielsen.dk/Je...

https://thomasbobergnielsen.s3.eu-central-1.amazonaws.com/www.thomasbobergnielsen.dk/Je...

https://thomasbobergnielsen.s3.eu-central-1.amazonaws.com/www.thomasbobergnielsen.dk/Je...

https://thomasbobergnielsen.s3.eu-central-1.amazonaws.com/www.thomasbobergnielsen.dk/Je...

https://thomasbobergnielsen.s3.eu-central-1.amazonaws.com/www.thomasbobergnielsen.dk/Je...

https://thomasbobergnielsen.s3.eu-central-1.amazonaws.com/www.thomasbobergnielsen.dk/Je...

https://thomasbobergnielsen.s3.eu-central-1.amazonaws.com/www.thomasbobergnielsen.dk/Je...
Kilde: Rejseliste for Kongeriget Danmark. København-Højslev: 1. maj 1914. Højslev-København: 1. maj. Arkiv: Det Kongelige Bibliotek Aarhus/Thomas Boberg Nielsen.

Rejseplan og -tid København-Højslev St, 1914

af Georg Schmidt, 16/7 2020, 19:34 (1639 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Og et eksempel på maskinbenyttelse.
Tog 5 København-Korsør C+K-maskine forspand.
Tog 5 Nyborg-Strib P-maskine
Tog 949 Fredericia-Aarhus R-maskine
Tog 949 Aarhus-Langå R-maskine
Tog 1036 Langå-Højslev A-maskine.
M v h
Georg

Rejseplan og -tid København-Højslev St, 1914

af Søren Agerskov, 16/7 2020, 21:26 (1639 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I noterne til strækning 42 (Fredericia-Frederikshavn), som Thomas har fundet frem, kan ses, at der er en genvej over Kalundborg. Afgang fra København H kl. 10.10 til Kalundborg, hvor der skiftes til skib til Aarhus. I Aarhus nås samme tog kl. 17.44 mod Langå. Der skal i så fald kun skiftes 3 gange (Kalundborg, Aarhus og Langå), og rejsen er formentlig billigere.

I 1914 blev ruten besejlet af DFDS (med statstilskud) med velegnede hjuldampere (H.P.PRIOR og KUREREN). Fra 1. september 1914 blev ruten overtaget af DSB, der indsatte de to ældste jernbanefærger fra Storebælt (H/F KORSØR og H/F NYBORG), der kun havde saloner under dæk, og hvor turen kunne være noget af en prøvelse i dårligt vejr. PS. Der kunne ikke overføres jernbanevogne.

MVH
Søren Agerskov

Rejseplan og -tid København-Højslev St, 1914

af RolfC, 17/7 2020, 07:38 (1639 dage siden) @ Søren Agerskov

Tak for fornem information. Det besvarer grundspørgsmålet om hvad man kunne og hvor lang tid, det tog.

Påvirkede krigsudbruddet køreplanerne? Returrejsen fra Højslev kunne måske tænkes at være mere besværlig, da den skete i 1915...

Jeg har et par andre spørgsmål om udlandsrejser, jeg tror, jeg vil lave en separat tråd til dem, eller er det bedre at poste en samlet?

Tak fra Rolf

Avatar

Rejseplan og -tid København-Højslev St, 1914

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 17/7 2020, 09:34 (1639 dage siden) @ RolfC

Jeg har et par andre spørgsmål om udlandsrejser, jeg tror, jeg vil lave en separat tråd til dem, eller er det bedre at poste en samlet?

Nyt emne = ny tråd, tak!

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak