Hvilken bane?
I 1988 besøgte jeg denne tovbane. Hvad hedder henholdsvis dalstationen og bjergstationen?
M.v.h.
Keld Zumbach
af zumbach, Malling, 15/7 2020, 15:14 (1641 dage siden)
I 1988 besøgte jeg denne tovbane. Hvad hedder henholdsvis dalstationen og bjergstationen?
M.v.h.
Keld Zumbach
af Niels Munch, 15/7 2020, 18:28 (1641 dage siden) @ zumbach
Røde jernbanevogne ved stationen; schweizisk smalspor?
M.v.h.
Niels
af zumbach, Malling, 15/7 2020, 21:20 (1640 dage siden) @ Niels Munch
Hej Niels
Du er på rette spor! Vi er i Schweitz.
Her et par tip.
Tovbanen blev bygget i 1891.
Dalstationen ligger i 796 m højde.
Banens længde: 1444 m.
Højdeforskel mellem bund og top: 691 m
Maximal stigning: 60,6%
Køretid: 11 min.
Ca. halvvejs mod bjergstationen i 1996.
M.v.h.
Keld Zumbach
af Niels Munch, 15/7 2020, 21:43 (1640 dage siden) @ zumbach
Tak - blev den nedlagt og erstattet i 2006 af en svævebane i samme forløb?
M.v.h.
Niels
af Niels Munch, 16/7 2020, 07:03 (1640 dage siden) @ zumbach
..... og oppe ved bjergstationen er der omstigning til en metersporet, elektrisk adhæsionsbane?
M.v.h.
Niels
af Leif Jørgensen, Hedehusene, 16/7 2020, 14:02 (1640 dage siden) @ Niels Munch
Og er det Mürrenbahn bestående af dels kabelbane, nu svævebane, fra dalstationen Lauterbrunnen til bjergstationen Grütschalp og metersporet derfra til Mürren?
Med venlige hilsner
Leif Jørgensen
af zumbach, Malling, 16/7 2020, 15:18 (1640 dage siden) @ Niels Munch
Banen fra Lauterbrunnen til Mürren består af 2 dele. Svævebanen (tidligere tovbane) fra Lauterbrunnen til Grütschalp og jernbanen fra Grütschalp til Mürren.
Et eftersyn af tovbanen afslørede at fundamentet til banen på grund af en sprængt vandledning var begyndt at skride, med stor fare for en katastrofe. Man besluttede derfor at lukke banen i slutningen af april 2006.
Til erstatning opførte man en ”enkeltsporet” svævebane på 4 gittermaster. Da den nedlagte tovbane havde en lille vogn påhæftet til gods til og fra banens endestation, blev den nye svævebane også forsynet med et underhængt lad til gods.
Tovbanen fra Grütschalp mod Lauterbrunnen, 1996
BDe 11, Mürren, 1996
I anledning af skift fra tovbane til svævebane, Lauterbrunnen, 2007
På dette link ”BLM Bergbahn Lauterbrunnen – Mürren” kan du tage en tur med svævebanen fra Lauterbrunnen til Grütschalp, og se gods blive ekspederet fra toget fra Mürren til Svævebanen i Grütschalp.
M.v.h.
Keld Zumbach
af Niels Munch, 16/7 2020, 16:34 (1640 dage siden) @ zumbach
Hej Keld,
Hvis du har flere billeder fra området, må du meget gerne vise dem. Lauterbrunnen er et rent smørhul, som udover Bergbahn Lauterbrunnen–Mürren (BLM) er endestation for dels Berner-Oberland Bahnen, dels Wengernalpbahn, hvorfra der via Kleine Scheidegg er forbindelse til Jungfraubahn.
Herligt, at du har foto af BLM BDe 2/4 nr. 11 fra 1913. Jeg kvitterer med et par af den nyere BDe 4/4 fra 1967:
BLM BDe 4/4 nr. 21 med sin "godsvogn" ved Mürren, september 2008 (begge fotos: JB-P, arkiv: nm).
PS: Til BLM er der i 2019 hos Stadler bestilt 3 togsæt Be 4/8 til levering i 2023.
Bedste hilsener
Niels
af zumbach, Malling, 18/7 2020, 11:47 (1638 dage siden) @ Niels Munch
hej Niels
Jeg lægger ud med billeder fra Mürren.
Mürren, BLM BDe 4.4 i morgentåge 1988. Billedet er ligesom Niels billede taget fra et sted, hvorfra der ellers er et fantastisk ”Alpenblick” til Eiger, Mönch og Jungfrau.
BLM BDe 2.4 11 i Mürren, 1996, (2)
BLM BDe 2.4 11 i Mürren, 1996, (2)
Blik mod Mürren, set fra nord, 1993,
Blik fra Mürren, set mod nord, 1993,
Flere billeder følger.
M.v.h.
Keld Zumbach
af Niels Munch, 20/7 2020, 08:13 (1636 dage siden) @ zumbach
Hej Keld,
Mange tak, fortsæt endelig! Vi er da nogle herinde, der har en svaghed for schweizisk smalspor.
Bedste hilsener
Niels
af zumbach, Malling, 19/7 2020, 21:18 (1636 dage siden) @ zumbach
Fra Wilderswill til Schünige Platte, 1988
SPB He 2.2 15, bygget 1910, Wilderswill . Fra 1996 Denkmallok i Münchenstein, Basel, 1996
SPB He 2.2 19, bygget 1911, Wilderswill, 1996
SPB He 2.2 20, bygget 1911, Schünige Platte, 1988
SPB He 2.2 62, bygget 1912 (ombygget 1989), Wilderswill, 1996
Flere billeder følger
M.v.h.
Keld Zumbach
af K564, 20/7 2020, 15:28 (1636 dage siden) @ zumbach
Hej Keld
Herligt med flere billeder, fra en der holder af smalsporbaner. Det giver idéer til nye besøg.
Hilsner Keld
af zumbach, Malling, 21/7 2020, 18:58 (1635 dage siden) @ zumbach
Wengenalpbahn, WAB, som udgår fra Lauterbrunnen åbnede 20. juni 1893. Banen løber rundt om bjergmassivet Wengernalp, via Kleine Scheideck til Grindelwald. Den første strækning mellem Lauterbrunnen og Wengen viste sig kort efter åbningen at være for stejl. Den havde en stigning på optil 25%, så allerede i 1910 byggede man en ny strækning med maks. 18% stigning. Det gamle spor var i drift med godstrafik indtil 2007. På grund af fare for bjergskred fjernede man i 2009 alle installationer fra sporarealet og fyldte grus på.
Berner-Oberland er fyldt med svævebaner, og i Grindelwald er der mulighed for en tur med svævebane til First. Når man kommer tilbage til Grindelwald kan man gå eller tage toget til Grindelwald Grund og herfra tage en anden svævebane op til Mänlischen. Herfra går en tredje svævebane ned til Wengen, hvorfra man kan vælge at vandre eller tage toget tilbage til Lauterbrunnen.
Lauterbrunnen, herfra udgår toget mod Grindelwald via Kleine Scheideck. Til højre ses Staubbachfall lige over de røde godsvogne, 1988
Hele strækningen Lauterbrunnen - Grindelwald er tandhjulsbane. Her et sporskifte med tandstang på Lauterbrunnen station, 1996,
To tog med ældre materiel krydser mellem Wengen og Kleine Scheideck, 1988,
Her mellem Wengen og Kleine Scheideck kommer toget tæt på nordsiden af Eiger, 1993, ,
Da motorvognene altid vender mod dalsiden, skal man i Kleine Scheideck skifte tog for at komme videre til Grindelwald. Kleine Scheideck, 1993,
Fra Grindelwald til First tager det ca. 25 min. nonstop med Svævebane. Grindelwald-First, 1993,
Svævebanen mellem Grindelwald Grund og Mähnlichen er i 2019 blevet moderniseret. Svævetid nonstop ca. 19 min. 1988, (2)
Vandrestien fra Wengen til Lauterbrunnen krydser den gamle strækning, som blev fjernet i 2009, 1988,
Tilbage i Lauterbrunnens nordlige ende, hvor der er udgang til BLM, 1996,
Flere billeder følger
M.v.h.
Keld Zumbach
af Niels Munch, 21/7 2020, 23:35 (1634 dage siden) @ zumbach
Hej Keld,
Atter tak for billeder!
Wengernalpbahn (WAB) har sporvidden 800 mm - ligesom Schünige Platte Bahn. Da sidstnævnte kun kører om sommeren, har man under vintertider udlånt vogne til vintertrafikken på Wengernalpbahn.
JB-P var på Wengernalpbahn i september 2008:
WAB BDhe 4/4 108 Bf Wengen 09.2008 (JB-P).
WAB BDhe 4/4 121 Bf Wengen 09.2008 (JB-P).
Bedste hilsener
Niels
af Niels Munch, 4/3 2022, 14:42 (1044 dage siden) @ zumbach
Stadler Rail AG i Bussnang har netop leveret det første af 3 elektro-diesel tandhjulslokomotiver, He(m) 4/4 nr. 41, til WAB for anvendelse til infrastrukturarbejder, kørsel med sneslynge samt med gods:
Railway Gazette Int. 26 February 2022:
"Wengernalpbahn locomotive delivered
Wengernalpbahn WAB He(m) 4/4 '41' locomotive (Stadler/WAB).
SWITZERLAND: Wengernalpbahn has taken delivery of the first of three He(m) 4/4 narrow-gauge electro-diesel locomotives that it ordered from Stadler Bussnang in October 2019 at a cost of SFr13·5m for use on the Wengen Shuttle service."
Læs mere her: https://www.railwaygazette.com/traction-and-rolling-stock/wengernalpbahn-locomotive-del... .
Fordrer sign-in, men registrering er gratis.
WAB He(m) 4/4 nr. 41 (Stadler).
M.v.h.
Niels
af zumbach, Malling, 23/7 2020, 18:45 (1633 dage siden) @ zumbach
På den nordlige side af Brienzersee ligger byen Brienz. Herfra udgår Brienz-Rothorn-Bahn fra stationen, som ligger 566 m over havet. Efter 7,6 km ender banen i Rothorn Kulm, som ligger 2244 m over havet.
BRB 6 (kulfyret), bygget 1933, 1996
BRB 12, (oliefyret), bygget 1992, 1996
BRB 14, (oliefyret), bygget 1996, 2007
BRB 11, bygget 1987, 1996
PÅ vej til Rothorn
Fra toppen af Rothorn er der udsigt til Eiger, Mönch og Jungfrau samt udsigt over Brienzersee, 2007
Tak fordi I tog med på turen til Berner Oberland. Prøv det selv. Det er alle pengene værd.
M.v.h.
Keld Zumbach
af Hans T. Møller, 23/7 2020, 19:23 (1632 dage siden) @ zumbach
Kære Keld
Det er mig - og sikkert andre her i forum - som takker!
Små hyggelige, skinnede velholdte tog i storslåede landskaber, hvad kan man snart forlange mere? Som nævnt i naboforum har jeg selv kun besøgt Brienz-Rothorn-banen engang for længe siden. Men nu sidder jeg og får lyst til en tur til Schweiz igen.
Bedste hilsner
af XAL Olesen, 23/7 2020, 22:38 (1632 dage siden) @ Hans T. Møller
Men nu sidder jeg og får lyst til en tur til Schweiz igen.
Hvis du gerne vil afsted er der til og med 10% rabat på Interrail Global Pass til of med den 31/7 2020:
https://www.interrail.eu/en/interrail-passes/global-pass/?ghjk&utm_medium=email&...
Kan anbefales. Tager selv afsted på 15 dage på 1 klasse hhv. 5 dage i Schweiz og 10 dage i Tyskland til kr. 3.750,00. Der er dog ikke rabat på brienz-rothorn-bahn med Interrail. Det er der på flere andre bjergbaner der ikke accepterer Interrail som fuld betaling (bl.a. RhB og MGB).
Se billederne af utætheder og rust: Knippelsbro mistænkt for skjulte skader
Overvågning afslører: Skandaletog har kørt med løs container over det halve Fyn
Trods flere tilsyn og skærpede regler: Løse containere skøjter stadig rundt ved Storebælt
Spørg Fagfolket: Hvorfor er gelænder og lamper jordet på togstationerne?
Politiet ransager selskab bag flystyrt: Om to uger kender vi årsagen