Gæt en jernbane

af Søren Agerskov, 13/7 2020, 09:38 (1643 dage siden)

Vi skal et godt stykke væk fra de hjemlige strande, men hvor?

Ingen er i tvivl om, at det har noget med jernbane at gøre. Derfor skal der siges noget om stedet og selskabet med et kongeligt navn. Billedet er taget i 2013. Siden har lokomotivet gennemgået en udvendig istandsættelse.
[image]

God rejse
Søren Agerskov

Gæt en jernbane

af Niels Munch, 13/7 2020, 11:27 (1643 dage siden) @ Søren Agerskov

[image]


Kære Søren,

Det ligner et Borsig-lokomotiv.

M.v.h.
Niels

Gæt en jernbane (lokomotivet)

af Niels Munch, 13/7 2020, 21:59 (1643 dage siden) @ Niels Munch

Lokomotivets data jf. "Merte's Lieferlisten":

Borsig D 7095/1909 Bn2t 900 mm
17.08.1909 Donnersmarckhütte, Zabrze, für Salangsverket [N] "2"
1917 King's Bay Kull Kompani A/S, Ny Ålesund, für Spitzbergen-Aalesund [N] "2"
19xx Denkmal, Spitzbergen [N]

Bent Hansen, IBK forskning, har her skrevet om banerne på Svalbard: http://bentsbane.dk/svalbard-vi-industribaner/ .

Se desuden denne side: http://www.internationalsteam.co.uk/trains/norway03.htm .


M.v.h.
Niels

Gæt en jernbane

af Carsten, Valby, 13/7 2020, 12:23 (1643 dage siden) @ Søren Agerskov

Det er på en ø og lokomotivet har været brugt ved et mineanlæg ved et sund opkaldt efter en af mine livretter.

Mvh

Carsten

Gæt en jernbane

af Bent Larsen, 13/7 2020, 12:42 (1643 dage siden) @ Søren Agerskov

Hej
Svalbard ?
Vh
Bent Larsen

Gæt en jernbane

af Niels Munch, 13/7 2020, 13:32 (1643 dage siden) @ Søren Agerskov

Jeg får associationer til min tid på Cypern i forrige årtusinde, hvor vi "raflede isbjørne" i messen.

[image]

Så det er nok en bjergrig ø-bane.

Gæt en jernbane

af Søren Agerskov, 13/7 2020, 15:34 (1643 dage siden) @ Niels Munch

Tak for bidragene. De er alle sammen rigtige hver på deres måde.

Til Niels. Det er rigtigt, at det er et Borsig-lokomotiv, og er en bjergrig ø-bane, selvom banen ganske vist bliver nede i nærheden af havoverfladen. Den var kun 2,2 kilometer lang.
Til Carsten. Det er rigtigt, at det er et mineselskab. Jeg elsker også selv en røget udgave af sundets førstestavelse.:-)
Til Bent: Det er rigtigt, at det er Svalbard, hvor der bor ca. 3.000 mennesker og vistnok også ca. 3.000 isbjørne.

Vi mangler dog stadig svar på et par efterspurgte oplysninger:
Hvad hed mineselskabet, der drev banen?
Hvad hedder det sund, der er tale om? Navnet består af to ord.

Her kommer et andet billede fra stedet med relation til Niels's raflemesse:
[image]
Selvom det ser pudsigt ud, at faren for at møde isbjørn er stor på den anden side af snoren, er der mening med galskaben. Snoren er spændt ud mellem de to yderste huse i byens hovedgade. Og isbjørne tør ikke gå ind mellem to huse på grund af indskrænket flugtmulighed.

MVH
Søren Agerskov

Gæt en jernbane

af Ronold, Høvik, Norge, 13/7 2020, 16:19 (1643 dage siden) @ Søren Agerskov

Dette må være jernbanen i Ny-Ålesund på Svalbard.
Mvh Knut

Gæt en jernbane

af Bent Larsen, 13/7 2020, 17:04 (1643 dage siden) @ Søren Agerskov

Hej
På TV 2 Med kurs mod nord var de på besøg i det gamle mineanlæg og det var Rusland der drev minen. Er det sådan, eller var det ikke på Svalbard ?
Vh
Bent Larsen

Gæt en jernbane

af Ronold, Høvik, Norge, 13/7 2020, 17:49 (1643 dage siden) @ Bent Larsen

Rusland har minedrift i Barentsburg. Minen i Ny-Ålesund er forlængst nedlagt.
Ny-Ålesund har i øvrigt verdens nordligste postkontor.
Mvh Knut

Gæt en jernbane

af Søren Agerskov, 13/7 2020, 19:46 (1643 dage siden) @ Ronold

Postkontoret kommer her:
[image]

Jernbanen har også titlen som verdens nordligste jernbane. Sporvidden er/var 891 mm.
Ronold har dermed også sat det specifikke navn på stedet, nemlig Ny Ålesund. Formelt mangler vi stadig navnet på selskabet, der stod bag minedriften. Navnet er kongeligt og indeholder også betegnelsen på det produkt, der blev udvundet.

MVH
Søren Agerskov

Gæt en jernbane

af Hans T. Møller, 13/7 2020, 21:11 (1643 dage siden) @ Søren Agerskov

Hej Søren

Navnet er formentlig: "Kings Bay Kull Company" (googling-resultat).

Det var så Verdens nordligste jernbane. Verdens sydligste har vi besøgt i nabo-forum

Bedste hilsner

Gæt en jernbane - løst

af Søren Agerskov, 13/7 2020, 22:26 (1643 dage siden) @ Hans T. Møller

Det er lige, hvad det hedder. Det engelske navn er en oversættelse af det norske navn af fjorden Kongsfjorden ind til Ny-Ålesund. Kulminedriften blev indstillet i 1963 efter flere alvorlige ulykker. Selskabet er statsejet og driver idag området, der er internationalt forskningscenter. Der er i Niels's indlæg længere oppe i tråden et link til en glimrende beskrivelse af stedet og om Svalbards særlige status. Formelt er det internationalt område, der i henhold til en traktat fra 1921 er under norsk overøvrighed; men alle traktatunderskrivende lande har ret til at udøve (ikke-militær) aktivitet på Svalbard. Derfor er der også en russisk kulmine ved byen Barentsburg, vistnok stadig i drift for at forsyne det lokale kraftvarmeværk. En anden kulmine er der vistnok også stadig lige udenfor Longyearbyen, der er Svalbards hovedstad.

Som jeg tidligere nævnte, er lokomotivet, siden billedet blev taget, blevet istandsat udvendigt og fremstår meget nydeligt nu. Istandsættelsen skete ved, at det blev transporteret med skib til Tromsø, derefter med lastbil til Sørumsand tæt på Oslo, hvor Aurskog-Hølandbanen havde fået kontrakten med opgaven, der blev udført i 2016.

Hans kom med det manglende efterlyste navn på selskabet og har dermed stafetten.

Her er et billede af den samlede togstamme i Ny-Ålesund. Masten i baggrunden var fortøjningsmasten for det luftskib, Ammundsen fløj over Nordpolen med i 1926; men det er en helt anden historie.
MVH
Søren
[image]

Gæt en jernbane - en sidebemærkning

af Steffen Dresler, 13/7 2020, 22:34 (1643 dage siden) @ Søren Agerskov

Sådan en lille sidebemærkning til stedet Svalbard.

I efteråret 1991 blev jeg tilknyttet et norsk inspektionshold som hjælper og fik i den forbindelse en kollega, der lige var kommet fra Svalbard og vi brugte jo så noget af rejse- eller ventetiden til at tale om oplevelser.
Som også skrevet havde Sovjetunionen tilladelse til at grave efter kul på Svalbard og der var faktisk en relativ stor selvforsynende befolkning totalt afskåret fra ”resten af verdenen”. De levede faktisk under - set med vore øjne - kummerlige forhold. Alt der skulle bruges blev ”skibet” til øen.
Da Sovjetunionen kollapsede blev områdets nu russiske befolkning pludselig til ”det glemte folk”. Al kontakt og kommunikation stoppede med nu Rusland og befolkningen begyndte faktisk at lide. Men da øerne jo er norske kom hjælpen til de russiske indbyggere faktisk fra et uventet sted, nemlig Norge. Der er forskellen på hvad civilisation er.
Hvordan det er nu ved jeg ikke, men i begyndelsen af 1990´erne var det ”det glemte folk” i bogstaveligste forstand. Nok overhovedet ikke bemærket andre steder.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Gæt en jernbane - en sidebemærkning

af re20000, 13/7 2020, 23:52 (1643 dage siden) @ Steffen Dresler

Sådan en lille sidebemærkning til stedet Svalbard.

I efteråret 1991 blev jeg tilknyttet et norsk inspektionshold som hjælper og fik i den forbindelse en kollega, der lige var kommet fra Svalbard og vi brugte jo så noget af rejse- eller ventetiden til at tale om oplevelser.
Som også skrevet havde Sovjetunionen tilladelse til at grave efter kul på Svalbard og der var faktisk en relativ stor selvforsynende befolkning totalt afskåret fra ”resten af verdenen”. De levede faktisk under - set med vore øjne - kummerlige forhold. Alt der skulle bruges blev ”skibet” til øen.
Da Sovjetunionen kollapsede blev områdets nu russiske befolkning pludselig til ”det glemte folk”. Al kontakt og kommunikation stoppede med nu Rusland og befolkningen begyndte faktisk at lide. Men da øerne jo er norske kom hjælpen til de russiske indbyggere faktisk fra et uventet sted, nemlig Norge. Der er forskellen på hvad civilisation er.
Hvordan det er nu ved jeg ikke, men i begyndelsen af 1990´erne var det ”det glemte folk” i bogstaveligste forstand. Nok overhovedet ikke bemærket andre steder.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Ja det er jo egentlig pudsigt nok at imod alle fordomme holdt kommunisterne liv i befolkningen deroppe og da de så "blev frie" med kapitalistisk (oligarkisk!) økonomi og demokrati måtte de sejle deres egen sø da der ikke var penge eller stemmer i at hjælpe dem.. Nogen gange er det svært at sætte etiketter på systemer og putte folk i kasser.

Nold

Gæt en jernbane

af Ronold, Høvik, Norge, 14/7 2020, 09:45 (1642 dage siden) @ Søren Agerskov

Hej,
sporvidden i Ny-Ålesund var 900 mm, ikke 891 mm. Jeg har selv kontrolmålt ved besøg i 1997.
Mvh Knut

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak