Det er lige, hvad det hedder. Det engelske navn er en oversættelse af det norske navn af fjorden Kongsfjorden ind til Ny-Ålesund. Kulminedriften blev indstillet i 1963 efter flere alvorlige ulykker. Selskabet er statsejet og driver idag området, der er internationalt forskningscenter. Der er i Niels's indlæg længere oppe i tråden et link til en glimrende beskrivelse af stedet og om Svalbards særlige status. Formelt er det internationalt område, der i henhold til en traktat fra 1921 er under norsk overøvrighed; men alle traktatunderskrivende lande har ret til at udøve (ikke-militær) aktivitet på Svalbard. Derfor er der også en russisk kulmine ved byen Barentsburg, vistnok stadig i drift for at forsyne det lokale kraftvarmeværk. En anden kulmine er der vistnok også stadig lige udenfor Longyearbyen, der er Svalbards hovedstad.
Som jeg tidligere nævnte, er lokomotivet, siden billedet blev taget, blevet istandsat udvendigt og fremstår meget nydeligt nu. Istandsættelsen skete ved, at det blev transporteret med skib til Tromsø, derefter med lastbil til Sørumsand tæt på Oslo, hvor Aurskog-Hølandbanen havde fået kontrakten med opgaven, der blev udført i 2016.
Hans kom med det manglende efterlyste navn på selskabet og har dermed stafetten.
Her er et billede af den samlede togstamme i Ny-Ålesund. Masten i baggrunden var fortøjningsmasten for det luftskib, Ammundsen fløj over Nordpolen med i 1926; men det er en helt anden historie.
MVH
Søren