Jernbanen på Alrø

af Peter Andersen, Hedehusene, 4/7 2020, 09:23 (1652 dage siden) @ Ole Gold

Her er så lidt oplysninger om den rigtige jernbane på Alrø.
Den lå i den stik modsatte ende af øen, nemlig sydvestspidsen ved Hjarnøsund.
Her anløb skibene fra Horsens Dampbaadsselskab, og i perioder ligeledes skibene fra Horsens til Samsø.


Vandbygningsdir. Afl. 28/1/1975-234 (SA edb-nr. 8004617851)

Alrø bro

1898: Ansøgning fra Alrø Sogneråd om tilladelse til at opføre en anlægsbro.

Udklip fra Horsens Folkeblad 27-3-1940: Alrø dampskibsbro ødelagt af isen. Billeder viser spor.

Broen beskadiget af stormfloden 9-11-1945. Det fremgår her, at broen er ca. 190 m lang, hvoraf ca. 20 m er brohoved af træ, mens resten er stenmole. Broen istandsat.
I vinteren 1954/55 forsvandt broen ved isgangen, og kommunen ønskede ikke at reparere den, da Alrø var blevet forbundet med fastlandet ved en vejdæmning, og man fjernede derefter pælerester mm.

- - - -

2-1-1922 - HORSENS AVIS/SKANDERBORG AMTSTIDENDE
Notits: Oversvømmelserne. ....
På Alrø havde man slemt højvande. Vandet gik op over dampskibsbroen, hvor havet har bortrevet tipvognssporet. ....


Der faktisk også et billede af den på postkort: ALRØ BRO

Og så har der desuden ved Horsens fjord været spor ved anlægspladserne Hjarnø, Endelave, Snaptun og Boller.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder
Københavns Frihavns-Aktieselskab
Københavns Frihavns-Aktieselskab

Historien om Københavns Frihavn med fokus på det rullende materiel fra 2-koblede damplokomotiver over Triangel traktorer til tidligere DSB MH rangerlokomotiver. I artiklen er der endvidere links til mange billeder af materiellet.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak