Sikringsanlæg 1954-Ry med 4 dværgsignaler
Sikringsanlæg type 1954-Ry blev i den oprindelige udførelse til korte krydsningsstationer udstyret med U-signaler nær indgangssporskifterne og 2 dværgsignaler i vigesporet. Sådan findes de stadig, nogle år endnu, mellem Skanderborg og Herning.
Imidlertid fremgår det af de gamle SODB anlægsbestemmelser, at man kunne strække stationens effektive længde ved at placere U-signalerne ca 50-100 m fra indgangssporskifterne, og til gengæld have dværgsignaler i begge spor:
Så vidt jeg har kunnet opklare, bl.a. her, fandtes ordningen i Kølkær og Vildbjerg, samt muligvis også i Aulum og Skibbild. Anlæggene blev erstattet omkring 1980; et anlæg blev genbrugt i Kibæk, men her med kun 2 dværgsignaler.
Er der nogen der ved hvordan dværgsignalerne fungerede i indkørsels- og udkørselstogveje på disse stationer? En betjeningsvejledning? Et billede af et centralapparat?
Mvh Henrik Karlsson