Sikringsanlæg 1954-Ry med 4 dværgsignaler

af Henrik Karlsson, 2/7 2020, 12:58 (1654 dage siden)

Sikringsanlæg type 1954-Ry blev i den oprindelige udførelse til korte krydsningsstationer udstyret med U-signaler nær indgangssporskifterne og 2 dværgsignaler i vigesporet. Sådan findes de stadig, nogle år endnu, mellem Skanderborg og Herning.
Imidlertid fremgår det af de gamle SODB anlægsbestemmelser, at man kunne strække stationens effektive længde ved at placere U-signalerne ca 50-100 m fra indgangssporskifterne, og til gengæld have dværgsignaler i begge spor:
[image]
Så vidt jeg har kunnet opklare, bl.a. her, fandtes ordningen i Kølkær og Vildbjerg, samt muligvis også i Aulum og Skibbild. Anlæggene blev erstattet omkring 1980; et anlæg blev genbrugt i Kibæk, men her med kun 2 dværgsignaler.
Er der nogen der ved hvordan dværgsignalerne fungerede i indkørsels- og udkørselstogveje på disse stationer? En betjeningsvejledning? Et billede af et centralapparat?
Mvh Henrik Karlsson


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Hectorrail
Farum sten og gruskompagni A/S
Farum sten og gruskompagni A/S

Her er historien om de virksomheder, der blev etableret ved Vassingerød i Nordsjælland i begyndelsen af forrige århundrede: Farum teglværker, Farum kalkværk, Farum kalkbrud, Sten- og gruskompagniet mv. Læs også om den normalsporede Lillerød-Farum Banen.

Læs mere
DSB H800

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak