Flygtningetog Kolding 1947
Der blev mest brugt H- eller R-maskiner til flygtningetogene og forspand til de største.
Jeg har en beretning fra toglederen fra nattevagten 2-3/2 1947 vedrørende flygtningetog 6976 Kolding-Padborg.
Toget var på 119 aksler (95 personvognsaksler og 24 godsvognsaksler)
Togvægten var på 939 tons.
Toget befordrede 1994 flygtninge og havde 2033 pladser.
Trækkraft var H 793 og R 939 begge fra depotet i Fredericia.
Planen var afgang Kolding 23.00 med vandtagning i Lunderskov 23.40 og ankomst Padborg 2.05.
Det kom til at gå lidt anderledes.
Først manglede man ved afgangen fra Kolding togføreren som ankom i forsinket tog 956. Derefter var man nødt til at afvente tilbagemelding for Esbjergtog 398, så der blev først afgang 23.56.
Allerede i Lunderskov var den gal, da H-maskinen måtte i depot for fyrrensning og derved tabte man 130 minutter. Det gik ikke for godt dernedad hvor man både i Bajstrup og Fårhus måtte holde for at samle damp.
Tog 6976 ankom til Padborg 7.17 med 312 min. forsinkelse.
Toget blev overleveret til fremmede baner kl. 9.34 den 3/2 mod beregnet aflevering kl. 3.00.
M v h
Georg