Mh

af Jens Benny Grandahl Andersen, 14/6 2020, 14:36 (1672 dage siden)

Jeg er ny her og håber at I kan hjælpe.
Er der nogen der kan hjælpe med oplysninger om hvornår (årstal) det midterste hjul på litra Mh får fjernet flangen?
Det skete efter at vangerne ved akselkasserne begyndte at reven og blev forstærket. Det hjalp ikke og derefter fjernede man flangerne på det midterste hjul.
På forhånd tak
Jens Benny Grandahl Andersen

Mh

af Niels Munch, 15/6 2020, 09:47 (1671 dage siden) @ Jens Benny Grandahl Andersen

Hej,

I bogen "Motormateriellet fra Frichs og Scandia 1932-1978" (MM7 - bane bøger 2009, ISBN 97887-91434-23-5) kan man bl.a. læse, at DSB i august 1961 havde problemer med slid på rangersporene på Østerport st. forårsaget af de danske MH, og i marts 1962 beregnede M-afd., at lokomotiverne kun kunne passerer kurveradier større end 120 m uanset, at Frichs i kontrakten havde angivet 80 m.

Herefter indførte man smallere hjulflanger på midterakslen, og "på et senere tidspunkt blev flangen på midterhjulet helt fjernet på en del af lokomotiverne".

Nærmere kommer jeg ikke med det forhåndenværende kildemateriale, måske andre gør?


M.v.h.
Niels

Mh

af Søren Agerskov, 15/6 2020, 09:55 (1671 dage siden) @ Niels Munch

Det her bliver efter hukommelsen:
Der havde været flere afsporinger med MH i snævre kurver bl.a. på havnen i Esbjerg, hvor en portør blev dræbt. Derefter blev flangerne på midterste aksel fjernet. Jeg mener, at det var sidst i 70'erne.

MVH
Søren Agerskov

Mh

af Jens H. Bondesen, 16/6 2020, 02:13 (1670 dage siden) @ Søren Agerskov

Det her bliver efter hukommelsen:
Der havde været flere afsporinger med MH i snævre kurver bl.a. på havnen i Esbjerg, hvor en portør blev dræbt. Derefter blev flangerne på midterste aksel fjernet. Jeg mener, at det var sidst i 70'erne.

MVH
Søren Agerskov

Flangerne var allerede væk, da jeg kom i lære i 1977, og da var det ikke noget nyt. Jeg har muligvis hørt om det allerede omkring 1972, men er noget usikker på det.

Omkring 1979 begyndte man at stramme op på tolerancerne i akselportene, hvilket jeg dog ikke mindes hjalp på afsporingsfrekvensen. I hvert fald overtog MT efterfølgende meget af færgerangeringen på bl.a. Storebælt.

Sagen med revnerne omkring akselportene er også ældre end 1977 og blev måske aldrig rigtig løst? Bl.a. 301 og 302 stod i lange tider på diplorier, fordi man ikke vidste hvad man skulle stille op med dem.

Mh

af NielsJ_Esbjerg, Esbjerg, 16/6 2020, 08:00 (1670 dage siden) @ Henrik Høeg

Ja, det frygtelige uheld på Esbjerg Havn, var et stort samtale-emne i mange år efter.

Da MH'en væltede, stod der en portør udvendigt på MH'en, lige under vinduet, og snakkede med rangerføreren.
Han blev mast under MH'en, da den væltede over på den side hvor han hang. Han var helt begravet under MH'en. Og selvfølgelig død på stedet.
Den ene af de andre portører tilstede, blev senere min læremester, og han havde mareridt over ulykken i mange år efter. Det var meget traumatisk for de implicerede.

Mh

af Jens Benny Grandahl Andersen, 16/6 2020, 15:48 (1670 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels
Tak fordi du tog dig tid og gav mig et svar tilbage. Dejligt med lidt hjælp til hukommelsen. Det er lidt svært og holde rede på årstal.

Jens Benny Grandahl Andersen

Mh

af Jens Benny Grandahl Andersen, 16/6 2020, 15:58 (1670 dage siden) @ Jens H. Bondesen

Hej Jens
Tak fordi du tog dig tid og gav mig et svar tilbage. det var en stor hjælp som du skal have tak for.

Jens Benny Grandahl Andersen

Mh

af Oversmeden, 16/6 2020, 16:53 (1670 dage siden) @ Jens Benny Grandahl Andersen

Kære Jens Benny,

Du skulle - helt tilfældigvis - ikke have været værkstedsleder af Mh værkstedet på Centralværkstedet i København?
Dine initialer er lidt for sammenfaldne med en værkstedsleder derinde.

Jernbanebøger

Lokomotivet Årsskrift 2023

Lokomotivet Årsskrift 2023. Pris 460 kr.

Læs mere

Danske privatbaner

Læs historien om:
Strukton Rail Danmark A/S
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak