Sammenkobling af lyntog i Langaa

af Hans Peter Balle, 24/5 2020, 18:38 (1693 dage siden)

Jeg har kigget lidt på sammenkobling af lyntogene i Langaa og er interesseret i signalgivningen. Årsagen til mine spørgsmål er rent modelbanemæssigt, men jeg tænkte, at jeg sikkert har en god chance for et godt svar på dette forum.

Tidsmæssigt kigger jeg på anden halvdel af 60erne. Baseret på tjenestekøreplanen 1966-67 kan jeg se at Struer-delen af Nordjyden (tog 340) havde planmæssig ankomst i Langaa kl. 7:47. Frederikshavn-delen (tog 40) ankom så til Langaa 3 minutter senere, kl. 7:50 og de to sammenkoblede sæt fortsatte så til Århus (som tog 40) 4 minutter senere, kl. 7:54.

Fra en tidligere Togplan IX kan jeg se at begge halvdele benyttede spor 1, og det har de muligvis også gjort i 1966-67. Indkørslen for Struer-delen var vel uproblematisk, og den fik vel et almindeligt "Kør" ved dens indkørselssignal. Hvordan var det så for Frederikshavn-delen, hvor Struer-delen allerede stod og ventede i spor 1 på sammenkoblingen? Fik den "Kør" med langsom hastighed eller "Stop og ryk frem" eller noget helt tredje?

Med venlig hilsen
Hans Peter

Sammenkobling af lyntog i Langaa

af Børge Sundahl, 24/5 2020, 19:22 (1693 dage siden) @ Hans Peter Balle

Ja det kan jeg give dig en forklaring på, da jeg har været med til det fra MA'ernes start.

Sammenkoblingen foregik i begyndelsen i spor 1, da det var på det spor, der kunne gives signal Afkortet togvej, som det hed dengang.
Samme mulighed var det i spor 4, men det blev senere flyttet til spor 2, så man herefter begyndte sammenkoblingen der.

Første halvtog, det var som regel Struer-delen, blev taget ind på Afkortet togvej.
Hee
Herefter kom Frederikshavnerdelen, som også blev taget ind på afkortet togvej.

Inden sammenkoblingen blev endedørene afvasket.

Når togvejen var oplyst rangerede Frederikshavndelen frem til sammenkobling.
PU.signalerne kunne kun vise Signalet ubetjent, så det var en rangerbevægelse, der foregik, med stationsbetjenten som rangerleder.

Derefter bremseprøve, færdigmelding til kommandopposten og afgang.

Det kunne jo være en gang i mellem at Struer-delen var forsinket, så tog man Frederikshavnselen ind først
.Børge

Sammenkobling af lyntog i Langaa

af Søren Johannessen, 24/5 2020, 21:49 (1693 dage siden) @ Børge Sundahl

Den Afkortede togvej (senere "Togvej uden sikkerhedsafstand") ind i spor 1 blev signaleret med gul over grøn i I-signalet fra nord, samt kryds i hastighedsviseren. Den krævede at der var placeret et helt særligt PU-signal midt på perronen, specielt til brug for samling af lyntogene.
Så vidt jeg husker er det et krav (overvåget inden grønt i I) at dette PU-signal viser Stop, og ikke blot Forbikørsel Forbudt, netop fordi der ingen sikkerhedsafstand er efter signalet, hvor Struer-delen jo holdt.

Signalgivning "Stop og ryk frem" er en nød-signalgivning, som ikke anvendes planlagt, men kun ved fejl i anlægget. Jeg er pt lidt i tvivl om det faktisk er forbudt at anvende til andet end nødstilfælde, men det er der sikkert en af de mange dygtige trafik-folk (Børge), vi har på forum, der kan huske helt nøjagtigt hvordan er beskrevet i SR... :-)

Mvh
Søren

Sammenkobling af lyntog i Langaa

af Hans Peter Balle, 24/5 2020, 22:19 (1693 dage siden) @ Søren Johannessen

Tak til Børge, med supplering fra Søren, for det klare svar. Efterfølgende kom jeg i tanke om, at der på Jernbanekilder er en stribe gode billeder fra Langaa fra 1963 med de dengang helt nye lyntog. Et af billderne viser Struer-delen under indkørsel, og der kan man se, at hovedsignalet viser gul over grøn med et hvidt kryds i hastighedsviseren, m.a.o. Afkortet Togvej.

http://jernbanekilder.dk/catalog/Billedarkiv/r/75901/viewmode=infoview/qsr=*Langaa

Jeg havde ikke regnet med at også førstkommende halvdel blev taget ind på stationen med afkortet togvej, men det gjorde den jo så.

venlig hilsen
Hans Peter

Sammenkobling af lyntog i Langaa

af esni, Frederikssund, 24/5 2020, 22:39 (1693 dage siden) @ Hans Peter Balle

Jeg havde ikke regnet med at også førstkommende halvdel blev taget ind på stationen med afkortet togvej, men det gjorde den jo så.

Kunne det være fordi man så undgår at vise stop mod den anden halvdel?
Eller er det fordi det er essentielt at begge halvtog standser ved den PU som viser stop midt på perronen?

Sammenkobling af lyntog i Langaa

af Søren Johannessen, 24/5 2020, 23:20 (1693 dage siden) @ esni

Du har selvfølgelig helt ret, Eskild, at det er vigtigt at også førstkommende togs lkf bliver "husket på" at han skal ind og koble med anden toghalvdel, og at han derfor ikke skal køre frem til normalt standsningssted ved den PU der står ved perronenden.
Der står i øvrigt to modsatrettede PU'ere, ryg mod ryg, ved perronmidten.

Men de to modstående, afkortede togveje i f eks spor 1 i Langå, er gensidigt spærrede, d v s kan ikke indstilles samtidig.

Sammenkobling af lyntog i Langaa

af Søren Johannessen, 24/5 2020, 22:48 (1693 dage siden) @ Søren Johannessen

Jeg glemte at skrive at når det nordfra ankommende tog (Ab-toget) besætter en bestemt sporisolation i indkørselstogvejen (den afkortede), starter en tidsudmåling, og når denne udløber, falder PU-signalet tilbage fra Stop til normalstilling Forbikørsel Forbudt. Derefter er det muligt at sætte det på Signalet Annulleret, hvorefter Ab-toget kan rangere forbi det og koble med Str-toget, som Børge beskriver.

Sammenkobling af lyntog i Langaa

af Jens H. Bondesen, 25/5 2020, 05:02 (1692 dage siden) @ Søren Johannessen

Jeg glemte at skrive at når det nordfra ankommende tog (Ab-toget) besætter en bestemt sporisolation i indkørselstogvejen (den afkortede), starter en tidsudmåling, og når denne udløber, falder PU-signalet tilbage fra Stop til normalstilling Forbikørsel Forbudt. Derefter er det muligt at sætte det på Signalet Annulleret, hvorefter Ab-toget kan rangere forbi det og koble med Str-toget, som Børge beskriver.

Blot for fuldstændighedens skyld:
Tilsvarende når den fra Str ankommende togdel besætter en bestemt sporisolation, starter en tidsudmåling, vis udløb får PU-signalet ved togvejens endepunkt til at skifte fra Stop til Forbikørsel forbudt.
For først ankommende togdel skal der både være sket togvejsopløsning og tiden være udløbet, før der kan stilles indkørsel for den anden togdel.

Sammenkobling af lyntog i Langaa

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 25/5 2020, 20:14 (1692 dage siden) @ Børge Sundahl

Ja det kan jeg give dig en forklaring på, da jeg har været med til det fra MA'ernes start.

Sammenkoblingen foregik i begyndelsen i spor 1, da det var på det spor, der kunne gives signal Afkortet togvej, som det hed dengang.
Samme mulighed var det i spor 4, men det blev senere flyttet til spor 2, så man herefter begyndte sammenkoblingen der.

Første halvtog, det var som regel Struer-delen, blev taget ind på Afkortet togvej.
Hee
Herefter kom Frederikshavnerdelen, som også blev taget ind på afkortet togvej.

Inden sammenkoblingen blev endedørene afvasket.

.Børge

Hej
[image]
og der blev vasket, mange venlige hilsner Lars Møller Jensen.

Sammenkobling af lyntog i Langaa

af Niels Munch, 25/5 2020, 20:55 (1692 dage siden) @ Lars Møller Jensen

[image]DSB BS 480. To Lyntog-sæt samles i sporet mod Viborg. Motivdato: 26. maj 1963. Scannummer: DJM01-00012067.

M.v.h.
Niels

Sammenkobling af lyntog i Langaa

af Rasmus Rohde, 25/5 2020, 20:46 (1692 dage siden) @ Børge Sundahl

Hvordan var det så den anden vej, når togene skulle deles? Hvordan fik de afgang? Fik delene afgang fra det faste afgangssignal, og hvorledes skelnede man mellem de to forskellige tog?

Sammenkobling af lyntog i Langaa

af Oversmeden, 25/5 2020, 21:29 (1692 dage siden) @ Rasmus Rohde

Hvordan var det så den anden vej, når togene skulle deles? Hvordan fik de afgang? Fik delene afgang fra det faste afgangssignal, og hvorledes skelnede man mellem de to forskellige tog?

Det må have været noget nemmere da togdelene skulle hver sin vej.
Min gamle køreplan for K72 siger at:
L15 - Limfjorden ankom til Langå 12.57.
Kl. 12.59 afgik delen mod Fh.
Kl. 13.00 afgik delen mod Str.
Publikum kunne jo få at vide "forreste del til Fh, bagerste til Str" og ellers blot læse skiltene i dørens vinduer.

Det signaltekniske kan jeg ikke udtale mig om hvorledes den lille sag blev klaret.

Sammenkobling af lyntog i Langaa

af Søren Agerskov, 25/5 2020, 21:46 (1692 dage siden) @ Oversmeden

Jeg kan huske lidt fra det tilsvarende fra min barndom i Kolding, hvor de to halvdele dog afgik i samme retning.

Første halvdel fik grønt blink på PU-signalet. I de første år kom fungerende ud med spejlægget, når han skulle give afgang. Senere fik toget afgang over højttaleren. Jeg husker tydeligt ordlyden: "Togfører tog 11, fungerende her, der er afgang". Indtil 1975 blev afgangen givet til togføreren.

Anden halvdel fik fast grønt lys på PU-signalet og grønt lys i perronafgangssignalet.

Ved sammenkoblingen i Kolding i østgående retning skulle de to halvdele ankomme i rigtig rækkefølge. Jeg har prøvet at holde i Lunderskov i bageste halvdel og vente på, at forreste nåede frem. En enkelt gang har jeg dog oplevet, at toggangen var meget uregelmæssig på grund af storm, hvor Kongeåens halvdel fra Struer, der var bagest på det tidspunkt (det skiftede af og til), kørte helt til Kolding og blev taget ind i spor 3, hvor det afventede den stærkt forsinkede Sønderborgdel.

MVH
Søren Agerskov

Sammenkobling af lyntog i Langaa

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 25/5 2020, 22:16 (1692 dage siden) @ Søren Agerskov

Jeg kan huske lidt fra det tilsvarende fra min barndom i Kolding, hvor de to halvdele dog afgik i samme retning.

Første halvdel fik grønt blink på PU-signalet. I de første år kom fungerende ud med spejlægget, når han skulle give afgang. Senere fik toget afgang over højttaleren. Jeg husker tydeligt ordlyden: "Togfører tog 11, fungerende her, der er afgang". Indtil 1975 blev afgangen givet til togføreren.

Anden halvdel fik fast grønt lys på PU-signalet og grønt lys i perronafgangssignalet.

Grønt blink i PU-signalet betyder at der er frit ud af stationen, altså forbi U-signalet. Fast grønt i PU-signalet betyder, at der er frit til U-signalet, der må påregnes at vise stop. Grundet til PU-signalet viste fast grønt, var at den første halvdel af lyntoget stadig var i det første blokafsnit efter U-signalet.

Ved sammenkoblingen i Kolding i østgående retning skulle de to halvdele ankomme i rigtig rækkefølge. Jeg har prøvet at holde i Lunderskov i bageste halvdel og vente på, at forreste nåede frem. En enkelt gang har jeg dog oplevet, at toggangen var meget uregelmæssig på grund af storm, hvor Kongeåens halvdel fra Struer, der var bagest på det tidspunkt (det skiftede af og til), kørte helt til Kolding og blev taget ind i spor 3, hvor det afventede den stærkt forsinkede Sønderborgdel.

Ved sammenkobling i Kolding fik den første togdel fik en normal indkørsel og den sidste togdel en TUS-togvej, altså en togvej den endte ved PU-signalet midt på perronen i spor 2. Sammenkoblingen skete så ved signalgivning 'Annulleret' i PU-signalet. Først i 2012/13 fik Kolding en rigtig rangertogvej til brug for sammenkobling, så nu viste PU-signalet 'forsigtigtig forbikørsel tilladt' ved sammenkoblingen.

Sammenkobling af lyntog i Langaa

af Børge Sundahl, 25/5 2020, 21:59 (1692 dage siden) @ Oversmeden

Vi havde faste afgangslys i Langå, og den kunne ikke tændes, når der holdt to tog, der skulle hver sin vej, så indtil afgangsproceduren blev ændret, så måtte perronfungerende ud med spejlægget, for at give afgang til det først afgående tog, som regel var det nordpå.
Derefter kunne det faste afgangslys tændes til Struer-delen.

Flere gange var der togekspedition i spor 2, så afgangen fra spor 3 måtte vente.

Det blev noget nemmere, da man blot kunne stille et signal for udkørsel, så kunne togene bare smutte, når afgangstiden var inde

Et lille koriosum var engang at begge halvtog vendte ens. Begge halvtog var kommet hver for sig fra København, og måtte så i sagens natur også køre hver for sig retur. (der var fakultative toganmeldelser til brug i sådanne situationer)

Men der var mange historier om sammenkobling og adskillelse i begyndelsen.
Somme tider så kneb det med adskillelsen, og min gamle stationsforstander, der var en lun fætter, sagde engang til stationsbetjenten, om han nu huskede at tage en spand vand med i til fælde af, at togene ikke kunne adskille, for så kunne han bare gøre det, som når to hunde ikke kunne komme fra hinanden, nemlig at smide en spand vand på.
Nå så galt gik det ikke, men der har været nogen tilfælde, hvor togene ikke kunne skilles, så hele molevitten kørte nordpå.
(Der er måske nok en eller anden, der har et foto af et 8-vognstog bl a i Frederikshavn)
Børge

Avatar

Sammenkobling af lyntog i Langaa

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 25/5 2020, 23:02 (1692 dage siden) @ Børge Sundahl

men der har været nogen tilfælde, hvor togene ikke kunne skilles, så hele molevitten kørte nordpå.
(Der er måske nok en eller anden, der har et foto af et 8-vognstog


Helt tilfældigt fangede jeg et 8-vogns lyntog i 1977 på vej sydpå gennem Svenstrup Jylland. Scenen (scene 14) kan ses 4 minutter og 6 sekunder inde i den film, der linkes til i dette indlæg:

https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=14380

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Sammenkobling af lyntog i Langaa

af UTJ, 26/5 2020, 09:43 (1691 dage siden) @ Oversmeden

Publikum kunne jo få at vide "forreste del til Fh, bagerste til Str" og ellers blot læse skiltene i dørens vinduer.

Ja, altså bortset fra at toget på vej fra København vel vendte køreretning på Storebælt og i Århus.

Sammenkobling af lyntog i Langaa - Højtalerudkald

af Leif Jørgensen, Hedehusene, 26/5 2020, 10:32 (1691 dage siden) @ UTJ

Reglerne i DSB's Højtalerservice / Klar besked, fra 2. juni 1985, har en række standardtekster for højtalerudkald lyntog, intercitytog og andre tog. I tog 115 Limfjorden skulle der siges følgende efter afgang fra Aarhus H:

"Næste station er Langå, hvor toget deles. Vogn …, …, … og … fortsætter mod Aalborg og Frederikshavn. Vogn …, …, … og … fortsætter til Struer og standser i Bjerringbro, Viborg, Stoholm, Skive og Vinderup. Bemærk venligst, om De er i den rigtige vogn."

Rejsende i tog 123 Kongeåen kunne tilsvarende høre følgende efter afgang fra Fredericia:

"Næste station er Kolding, hvor toget deles. Vogn …, …, … og … fortsætter mod Esbjerg og Struer. Vogn …, …, … og … fortsætter mod Sønderborg. Bemærk venligst, om De er i den rigtige vogn." (gentaget på engelsk og tysk)

Og nej, der var ikke tilsvarende højtalerudkald før samling af togene. Her skulle der bare siges "Næste station er" eller lignende.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak