Kørsør

af Børge Sundahl, 10/5 2020, 16:06 (1707 dage siden)

I en periode mens Storebæltsforbindelsen blev bygget var der en Signastation ved Korsør med et sporskifte, hvor der kunne køre til "gamle" og "ny" Korsør station.

Er der nogen der ved noget om det? Evt foto?
Børge

Kørsør

af Niels-Erik Hansen, Roskilde, 10/5 2020, 16:10 (1707 dage siden) @ Børge Sundahl

Stationen hed Svenstrup, og blev betjent fra Korsør Kommandopost.

Jeg har ingen billeder, men kan tilbyde lidt trafikale tegninger i morgen!

Kørsør

af Niels Buch, 10/5 2020, 18:30 (1707 dage siden) @ Børge Sundahl

Hej Børge

Her er lidt billeder fra Svenstrup Sjælland som stationen blev opkaldt. Selve sikringsanlægget var opstillet i en bygning ved siden af den eksisterende stationsbygning. Bygningen ses her.

[image]

Inde i bygningen kunne man så se dette dejlige relæsikringsanlæg med fritfortrådede relæer.

[image]

Betjeningen foregik fra denne tavle, hvis ikke styringen var overtaget af Korsør:

[image]

Jeg har desværre ikke dato for hvornår billederne er optaget, men de er optaget mens der blev lavet test af de nye sikringsanlæg i Korsør, Nyborg og på Sprogø, hvor jeg deltog i disse og hvor der blev tid til også at besøge Svenstrup Sjælland

Hilsen
Niels

Avatar

Kørsør

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 10/5 2020, 21:25 (1707 dage siden) @ Niels Buch

[image]


Tak for kigget.

Vi skulle vel ikke være så heldige, at nogen har fotograferet sporskifterne i marken?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Kørsør

af cslundsten, 10/5 2020, 22:19 (1707 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Vi skulle vel ikke være så heldige, at nogen har fotograferet sporskifterne i marken?

Sporskifterne har jeg desværre ikke. I hvert fald ikke scannet. Men jeg har et par temmelig middelmådige negativer som viser det særlige U-signal med bogstavviser.

[image]

[image]

Ca. 1997, formentlig som Niels' fotos taget i forbindelse med afprøvning af 1990-anlægget i Korsør.

Mvh
Carsten Lundsten

Kørsør

af Jens H. Bondesen, 10/5 2020, 22:42 (1707 dage siden) @ cslundsten

Herlige billeder fra en svunden tid :-)
Svendstrup Sjælland (Sw) eksisterede som togfølgestation i perioden ca. august 1996 til august 1997. Andre har sikkert de rigtige datoer.
Det fælles U-signal med bogstavviser nåede trods adskillige forsøg aldrig at få "stop og ryk frem" endelig tillyst.
Bogstavviseren viste F (Færge) mod gammel Korsør og T (Tunnel) mod ny Korsør (så vidt jeg husker).
Da vi nedlagde anlægget kunne jeg smide en projekteret rettelse ud; den var aldrig nået at blive lavet. Om den havde med Sorf at gøre erindrer jeg ikke.
Stationen havde blot to sporskifter og en sporskæring med bevægelige tunger (som i Snoghøj), men billeder har jeg desværre ikke.

Kørsør

af cslundsten, 10/5 2020, 22:49 (1707 dage siden) @ Jens H. Bondesen

Herlige billeder fra en svunden tid :-)
Svendstrup Sjælland (Sw) eksisterede som togfølgestation i perioden ca. august 1996 til august 1997. Andre har sikkert de rigtige datoer.
Det fælles U-signal med bogstavviser nåede trods adskillige forsøg aldrig at få "stop og ryk frem" endelig tillyst.
Bogstavviseren viste F (Færge) mod gammel Korsør og T (Tunnel) mod ny Korsør (så vidt jeg husker).
Da vi nedlagde anlægget kunne jeg smide en projekteret rettelse ud; den var aldrig nået at blive lavet. Om den havde med Sorf at gøre erindrer jeg ikke.
Stationen havde blot to sporskifter og en sporskæring med bevægelige tunger (som i Snoghøj), men billeder har jeg desværre ikke.

Ved nærmere eftertanke så er der et billede af sporskæringen i den fremragende bog :-D "Introduktion til sikrings- og fjernstyringsanlæggene". Det var vist min medforfatter der leverede billedet så jeg må hellere spørge ham inden jeg kaster det ud i det frie rum.

Mvh
Carsten Lundsten

Korsør

af Niels Buch, 11/5 2020, 08:08 (1706 dage siden) @ cslundsten

Dem som måtte have Jernbanemuseets DVD (eller VHS) "Fra København H til Odense med MY 1101", kan se kørsel gennem Svenstrup Sjælland og de nævnte sporskifter, set fra førerrummet af MY 1101.

Hilsen
Niels

Kørsør

af Georg Schmidt, 10/5 2020, 22:50 (1707 dage siden) @ Jens H. Bondesen

[image]
Det nærmeste jeg kom på en udflugt 1996 hvor banen til gammel Korsør ses til højre.

[image]
Perronstemning på gamle Korsør 1996.
M v h
Georg

Kørsør

af Georg Schmidt, 13/5 2020, 09:36 (1704 dage siden) @ Georg Schmidt

Tak for billeder og forklaring vedr. tilslutning til gammel Korsør og Nyborg.
Hermed lidt mere fra gamle Korsør.
[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]
M v h
Georg

Kørsør

af Peter Sloots, 11/5 2020, 00:16 (1707 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Tak for kigget.
Vi skulle vel ikke være så heldige, at nogen har fotograferet sporskifterne i marken?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen

[image]

Avatar

Kørsør

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/5 2020, 14:27 (1706 dage siden) @ Skjold

Har været vist i her.


Bingo! Mange tak!

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Kørsør

af cslundsten, 12/5 2020, 11:32 (1705 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Vi skulle vel ikke være så heldige, at nogen har fotograferet sporskifterne i marken?

[image]

Næsten...

Mvh
Carsten Lundsten

Avatar

Korsør

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 11/5 2020, 14:33 (1706 dage siden) @ Niels-Erik Hansen

Stationen hed Svenstrup, og blev betjent fra Korsør Kommandopost.

Jeg har ingen billeder, men kan tilbyde lidt trafikale tegninger i morgen!


Modtaget fra Niels Erik Hansen:

[image]

[image]

Korsør

af Niels-Erik Hansen, Roskilde, 11/5 2020, 15:14 (1706 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg skal lige forklare mine "billeder":

- det øverste er fra en kladde til et arbejdsdokument, hvor vi på vores strækningsbillede til fjernstyringssystemet har indtegnet forgreningen til Færge og Tunnel og

- nederst den udarbejde skematiske spor- og signalplan for Svenstrup station.

Til Thomas: jeg fandt også i mine mapper, en skematisk tegning over, hvordan indføringen i Nyborg så ud.

Avatar

Nyborg

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/5 2020, 16:12 (1706 dage siden) @ Niels-Erik Hansen

Til Thomas: jeg fandt også i mine mapper, en skematisk tegning over, hvordan indføringen i Nyborg så ud


Selv om det ikke var en selvstændig forgreningsstation, kunne det være interessant at se tegningen.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Nyborg

af cslundsten, 11/5 2020, 16:32 (1706 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Selv om det ikke var en selvstændig forgreningsstation, kunne det være interessant at se tegningen.

Det var den næsten i retning til/fra færgen. Tog til/fra færgen kørte på togveje der var delt mellem 1990-anlægget og Nyborgs 1953-anlæg. Det sjove var at 1990-anlægget dengang ikke kunne håndtere en sporskæring. Og man var panisk bange for at igangsætte udvikling af sådan én. Så man lavede en fuskeløsning hvor anlægget troede at skæringen var to sporskifter spids mod spids. Med passende kobling af kontrolstrømløbet (om jeg ikke husker helt galt) fungerede det faktisk helt hæderligt.

1990-anlægget "troede" i øvrigt at gl. Nyborg var en linieblok...

Baggrunden for det hele var at man af en eller anden grund ikke havde tænkt en glidende afprøvning ind i projektet. Det var meningen at man blot en mørk nat ville skære skinnerne over og svejse dem på den nye bane. Og så var det det! Heldigvis kom man på bedre tanker og lavede en gradvis flytning af trafikken så man fik prøvet de nye anlæg ordentligt. Da der var forsinkelser på 1990-anlæggenes godkendelse turde man ikke satse på dem til de nye forgreningsstationer. Derfor blev Svenstrup et relæanlæg. Men i Nyborg var sagen noget mere speget da stationerne overlappede og så endte man med at bygge et par ekstra sporskifter ind i 1990-anlægget.

Og sikke nogle dejlige brombær der voksede langs Nyborg-forgreningen. Det må have været krydderiet af bremsestøv, asbest og dieselpartikler... :-D

Mvh
Carsten Lundsten

Nyborg - OT brombær

af Niels-Erik Hansen, Roskilde, 11/5 2020, 16:54 (1706 dage siden) @ cslundsten

Det samme kan jeg tilslutte mig om sjællandske brombær. I en sommer i 1990-erne var jeg sammen med en kollega på rundtur i og omkring det spornet, der 'lige om lidt' skulle blive styret af Vigerslevs kommende 1972-anlæg fjernstyret fra Roskilde. - Det var i den nordre ende af stationen. - Nøj, hvor de smagte, og der var mange!

Nyborg

af Niels-Erik Hansen, Roskilde, 12/5 2020, 05:54 (1705 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image]

Skematisk sporplan over noget af Nyborg station, hvor ny og gammel bane mødes.

Avatar

Nyborg - tak

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 12/5 2020, 06:20 (1705 dage siden) @ Niels-Erik Hansen

[image]

Skematisk sporplan over noget af Nyborg station, hvor ny og gammel bane mødes.


Kære Niels-Erik

Mange tak!

Bedste hilsner

Thomas

Avatar

Nyborg

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/5 2020, 14:31 (1706 dage siden) @ Børge Sundahl

I en periode mens Storebæltsforbindelsen blev bygget var der en Signastation ved Korsør med et sporskifte, hvor der kunne køre til "gamle" og "ny" Korsør station.


Hvordan var det i Nyborg? Blev der også etableret en forgreningsstation eller lå forgreningen inden for Nyborgs I-signal?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Nyborg

af Morten Flindt Larsen, København K, 11/5 2020, 14:39 (1706 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I en periode mens Storebæltsforbindelsen blev bygget var der en Signastation ved Korsør med et sporskifte, hvor der kunne køre til "gamle" og "ny" Korsør station.

Hvordan var det i Nyborg? Blev der også etableret en forgreningsstation eller lå forgreningen inden for Nyborgs I-signal?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Lå indenfor I-signalet.

Nyborg

af cslundsten, 11/5 2020, 16:37 (1706 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I en periode mens Storebæltsforbindelsen blev bygget var der en Signastation ved Korsør med et sporskifte, hvor der kunne køre til "gamle" og "ny" Korsør station.

Hvordan var det i Nyborg? Blev der også etableret en forgreningsstation eller lå forgreningen inden for Nyborgs I-signal?

Den lå i hvert fald indenfor det nye I-signal. Så vidt jeg husker blev det nye I-signal placeret et godt stykke længere ude end det gamle.

Mvh
Carsten Lundsten

Nyborg

af cslundsten, 12/5 2020, 11:29 (1705 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I en periode mens Storebæltsforbindelsen blev bygget var der en Signastation ved Korsør med et sporskifte, hvor der kunne køre til "gamle" og "ny" Korsør station.


Hvordan var det i Nyborg? Blev der også etableret en forgreningsstation eller lå forgreningen inden for Nyborgs I-signal?

Jeg har modtaget følgende fra Henrik Karlsson. Med beklagelse af den beherskede kvalitet men det er da bedre end ingenting. :-)

[image]

[image]

Mvh
Carsten Lundsten

Nyborg

af Henrik Karlsson, 12/5 2020, 20:48 (1705 dage siden) @ cslundsten

Man bemærker sporskiftesignaler med gul pil til at angive at der ikke er køreledning mod Nyborg H.
Egentlig skulle der have været en tilsvarende "gul afviger" på I-signalet, men den var heller ikke til rådighed i 1990-anlægget på det tidspunkt, så der blev givet dispensation til at anvende det normale (nye) I-signal.
/Henrik K

Nyborg

af Niels-Erik Hansen, Roskilde, 13/5 2020, 09:41 (1704 dage siden) @ cslundsten

Nyborg station er i dag afbilledet sådan i vores fjernstyringssystem:

[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak