Kære Jesper udi det Bornholmske
De første litra N nr. 97 – 102 havde kun en vægtstangs håndbremse ved leveringen. Men fra 1884/85 fik nr. 97 – 102 vakuumudstyr for bremsning af tog. Et meget usikkert notat skriver, at de MULIGVIS fik monteret dampbremse omkring århundredeskiftet.
I 1886 bestilte det nu omdøbte DSB-JF fra DSB, yderligere seks lokomotiver, men denne gang fra Esslingen. De fik numrene 180 til 185. De var godt to tons tungere end lokomotiverne fra 1877. Foruden vægtstangsbremsen, havde de alle vakuumejektor, førerbremseventil og ledning.
Den private jernbane ”Kalvehavebanen” (KB) anskaffede i 1897 tre tilsvarende lokomotiver, ligeledes fra Esslingen. Dem overtog DSB i 1898 med nr. 186 – 188. De havde "vakuumbremse" ved leveringen (men om dette også gjaldt selve maskinen er uvist).
I DRM 1879 og 1882 er der intet nævnt vedr. bremser.
I DRM 1884 skriftlig bemærkning af Busse under teksten at:
”Lokomotiverne indrettede til Vacuumbremsning af Tog”. Om det så betyder Ejektor og vakuumledning, men stadig ikke direkte bremse fremgår ikke.
Tillæg til DRM af 1. april 1884 bemærkes:
Litra N. ”Samtlige disse Lokomotiver ere indrettede til Vacuumbremsning af Tog”.
I DRM 1. April 1887 anført: ”Lokomotiver ere indrettede til Vacuumbremsning af Tog”.
I et notat er bemærket at pr. 31.3.1887 havde alle Toglokomotiver Vakuumbremse eller Ejektor og Vakuumledning” (Generelt, ikke specifikt et litra).
Så mit umiddelbare bud vil være, at de første litra N (nr. 97 – 102) kun havde vægtstangsbremse, men fra 1884/85 fik de ejektor og ledning. Nr. 180 – 185 havde vægtstangsbremse OG ejektor og vakuumledning. Nr. 186 – 188 havde vakuumbremse ved leveringen. Og igen betyder det ejektor og vakuumledning eller fuld vakuumbremse kan jeg ikke afgøre.
Desværre noget usikkert hvad jeg har fundet frem til. Men jeg tyder, at de til sidst havde ejektor og ledning for afbremsning af togstammen, men STADIG vægtstangsbremse på maskinen. Men jeg vil da gerne modbevises med henvisning til kilde.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
NB: Det der gør det svært er sprogbruget, hvor det ofte er svært (for mig) at afgøre om det er ”toget” eller ”toget med maskine” der menes!