Drejeskiver i Varde

af Ole Lund Jensen, 3/5 2020, 17:08 (1714 dage siden)

Jeg sad for nogen tid siden og bladede i TEKNISKE ANLÆG og HJÆLPEMIDLER på stationerne og maskindepoterne fra 1955 og opdagede, at der dengang var en 18,3 m drejeskive i Varde. Det hørte ikke lige til min paratviden, at der havde været en så stor drejeskive i Varde, og ej heller hvor den havde ligget. Et kig på 1954 lodfotoene på www.krak.dk viser, at der dengang lå en temmelig stor drejeskive for enden af det spor, man skulle rebroussere i for at komme ind til statsbaneremisen.

Et kig i det tilsvarende dokument fra 1950 afslører, at Varde dengang kun havde en drejeskive på 13,1 m.

Jeg forestiller mig, at de to nævnte drejeskiver må have ligget samme sted, men at 13,1 m drejeskiven på et tidspunkt mellem 1950 og 1955 er blevet erstattet af drejeskiven på 18,3 m. Man kan undre sig over formålet med den pågældende udskiftning, som næppe har kunnet begrundes i dampdriften, for hvorfor skulle der være brug for at dreje f.eks. en PR-maskine i Varde? Monstro om etableringen af den relativt store drejeskive i Varde kunne have noget at gøre med ibrugtagningen af Varde kaserne i 1953 og et tilhørende muligt behov for at dreje vogne, der skulle til enderampen for at lastes eller losses med/for militære køretøjer?

Ud over de nævnte drejeskiver var der jo også privatbanedrejeskiverne. Ifølge den i Sinalposten 1985/3 viste DSB-sporplan fra 1949 var der dengang en 11 m drejeskive foran VaGJ-remisen og en 6,7 m drejeskive for enden af VNJ-perronsporet. Den pågældende sporplan viser desværre ikke stationens sydende med DSBs drejeskive.

Til de ovennævnte drejeskiver kommer ydermere drejeskiven på Varde Vest. Den eksisterer vel fortsat, men nu uden sporforbindelse til omverdenen.

Med venlig hilsen

Ole Lund Jensen

Drejeskiver i Varde

af Steen Nielsen ⌂, 5600 Faaborg, 3/5 2020, 17:45 (1714 dage siden) @ Ole Lund Jensen

Hej Ole.

Jeg kan kun udtale mig om Varde Vest. Den lever i bedste velgående sidst jeg fik tilsendt nogle fotos.

Mit store private håb er at den kan få lov at nyde sit "otium" i Faaborg ved Rundremisen. Jeg har skrevet til
SFvJ og Formanden at der ligger en Drejeskive i Varde vest som passer næsten ned i det gemte hul i Faaborg

Hvorvidt SFvJ har prøvet at forhøre sig på Drejeskiven er jeg ikke vidende om. Her i 2020 afgøres det
formentlig om Faaborg Erhvervspark nedlægges og får anden funktion f.eks boliger. Hvorvidt det kan flettes ind
at der kunne blive lidt plads til en Drejeskive foran Rundremisen er så det store spørgsmål om kommunen er
indstillet på. Der sidder et skilt på Veteranbanens banegård om at udvikle attraktionen til et kulturelt "fyrtårn"
opsat og formuleret af Faaborg-Midtfyn Kommune 2014. Men på sådan 6 år kan der jo godt udvikles andre
strategier hvor man istedet satser på andre ting. Tro mig man har et standpunkt til man tager et nyt !

Dette havde så ikke så meget med Varde at gøre ;-)

Drejeskiver i Varde

af Steffen Dresler, 3/5 2020, 18:27 (1714 dage siden) @ Steen Nielsen

………..om ikke andet så her et billede fra Varde vest den 26. maj 2012:

[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Drejeskiver i Varde

af UTJ, 4/6 2020, 14:31 (1682 dage siden) @ Steen Nielsen

Jeg kan kun udtale mig om Varde Vest. Den lever i bedste velgående sidst jeg fik tilsendt nogle fotos.


Passer "næsten" er næsten værre end ingenting. Man skal virkelig regne på vinklerne for ikke at havne i en diameter der ikke korresponderer med eventuelle sporkryds eller undgåelse af samme.

Drejeskiver i Varde

af Steen Nielsen ⌂, 5600 Faaborg, 4/6 2020, 17:28 (1682 dage siden) @ UTJ

Hej Ulrik. Det er jo nok mig du "citerer" :-)

Når der kigges på Rundremisen i Faaborg og i Varde Vest ligner det næsten 2 ens bygninger. Det burde være
den sammen person som her tegnet begge ?

Jeg har kunnet finde et tal der hedder 13 m. på Varde Vest's Drejeskive.
Det forekommer mig at jeg har set et mål der hedder 13,1 på hullet i Faaborg foran Rundremisen

Hvis nogen ligger inde info/tegninger lige omkring disse 2 er jeg ret sikker på at SFvJ i Faaborg kunne være
vældig interesseret i evt. en kopi. Det er den såkaldte "kongestolstype".

Jeg har selv en baggrund som smed og arbejdet 20 år hos klubben, så jeg har ikke bare taget tingene ud af den
blå luft.

Man kommer nok ikke tættere på en løsning med en Drejeskive i Faaborg, så jeg er da interesseret i en evt.
mail fra Ulrik såfremt du kan bidrage med hvad der ellers skal tage hensyn til ved en evt. tilpasning af en
Drejeskive hvor man er så tæt på målene som man næsten kan være ;-)

Men håb om en lille dialog og ellers god lang weekend herfra ;-) Mvh. Steen - Faaborg

Drejeskiver i Varde

af Georg Schmidt, 4/6 2020, 17:53 (1682 dage siden) @ Steen Nielsen

Her et par billeder fra Varde Vest 26/7-73.
[image]


[image]
M v h
Georg

Drejeskiver i Varde

af Lars Henning Jensen, 4/6 2020, 18:00 (1682 dage siden) @ Steen Nielsen

Jeg har kunnet finde et tal der hedder 13 m. på Varde Vest's Drejeskive.
Det forekommer mig at jeg har set et mål der hedder 13,1 på hullet i Faaborg foran Rundremisen

Jeg nåede i starten af min ansættelse som trafikleder hos Arriva Tog - det må have været i slutningen af 2004 - at være på indøvelse på FC Vestbanen på det gamle fjernstyringsanlæg på Varde Vest, og jeg har overnattet nogle gange på en feltseng i det tidligere banemesterkontor. Der var efter omstillingen til AG-drift hen under aften tid til nærmere studium af de faste anlæg, herunder drejeskiven, og jeg mener, at jeg dengang noterede mig, at drejeskiven var blevet forlænget på et tidspunkt - sikkert i forbindelse med anskaffelse af Scandia-skinnebusserne, der vist ikke kunne være på en 13 m. drejeskive ...

Mh
LH

Drejeskiver i Varde - korrektion

af Lars Henning Jensen, 4/6 2020, 18:07 (1682 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Jeg har kunnet finde et tal der hedder 13 m. på Varde Vest's Drejeskive.
Det forekommer mig at jeg har set et mål der hedder 13,1 på hullet i Faaborg foran Rundremisen


Jeg nåede i starten af min ansættelse som trafikleder hos Arriva Tog - det må have været i slutningen af 2004 - at være på indøvelse på FC Vestbanen på det gamle fjernstyringsanlæg på Varde Vest, og jeg har overnattet nogle gange på en feltseng i det tidligere banemesterkontor. Der var efter omstillingen til AG-drift hen under aften tid til nærmere studium af de faste anlæg, herunder drejeskiven, og jeg mener, at jeg dengang noterede mig, at drejeskiven var blevet forlænget på et tidspunkt - sikkert i forbindelse med anskaffelse af Scandia-skinnebusserne, der vist ikke kunne være på en 13 m. drejeskive ...

Mh
LH

Nå, ved hurtig "googling" kommer jeg frem til, at det med skinnebussernes længde var en fejlhuskning ...
/LH

Drejeskiver i Varde - korrektion

af Poul Andersen, 4/6 2020, 20:59 (1682 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Jeg har kunnet finde et tal der hedder 13 m. på Varde Vest's Drejeskive.
Det forekommer mig at jeg har set et mål der hedder 13,1 på hullet i Faaborg foran Rundremisen


Jeg nåede i starten af min ansættelse som trafikleder hos Arriva Tog - det må have været i slutningen af 2004 - at være på indøvelse på FC Vestbanen på det gamle fjernstyringsanlæg på Varde Vest, og jeg har overnattet nogle gange på en feltseng i det tidligere banemesterkontor. Der var efter omstillingen til AG-drift hen under aften tid til nærmere studium af de faste anlæg, herunder drejeskiven, og jeg mener, at jeg dengang noterede mig, at drejeskiven var blevet forlænget på et tidspunkt - sikkert i forbindelse med anskaffelse af Scandia-skinnebusserne, der vist ikke kunne være på en 13 m. drejeskive ...

Mh
LH


Nå, ved hurtig "googling" kommer jeg frem til, at det med skinnebussernes længde var en fejlhuskning ...
/LH

Drejeskiven på Varde Vest, har været brugt til at dreje nogle af de "svenske skinnebusser", hvilket kun kunne lade sig gøre hvis placeringen var meget nøjagtig,
ellers gik hjulflangerne imod de tilstødende spor.

Mvh.
Poul.

Drejeskiver i Varde

af UTJ, 4/6 2020, 18:05 (1682 dage siden) @ Steen Nielsen

Det er nu ikke arkitekten som har bestemt grundplanen af rundremiserne. Og forøvrigt heller ikke samme arkitekt.

Der behøver bestemt ikke være den samme geometri i Faaborg som i Varde - der kan være det, men det er absolut ikke sikkert.

Drejeskiver i Varde

af Steen Nielsen ⌂, 5600 Faaborg, 4/6 2020, 21:57 (1682 dage siden) @ UTJ

Det er nu ikke arkitekten som har bestemt grundplanen af rundremiserne. Og forøvrigt heller ikke samme arkitekt.

Der behøver bestemt ikke være den samme geometri i Faaborg som i Varde - der kan være det, men det er absolut ikke sikkert.


Det er rigtigt, at der ikke kan udstedes nogen "garanti" for at tingene passer sammen. Men der findes en klub
som godt kunne tænke sig at benytte de 6 ud af 7 spor i Rundremisen og der ligger en Drejeskive som ser ud
til at have mistet sin betydning hvor den ligger p.t. Så er det oplagt at undersøge "muligheden". Og jeg ved
at klubben har gjort lidt i den retning, men der er mange ting som skal gå op i en højere enhed. Så det er her
man godt kan tillade sig at krydse fingre for at det måske lykkes på et tidspunkt

Drejeskiver i Varde

af Georg Schmidt, 4/6 2020, 12:11 (1682 dage siden) @ Ole Lund Jensen

Der har i hvert fald været "lidt" brug for drejeskiven søndag aften under sommerkøreplanen 1956.:-D
Persontoget 394 Fredericia-Esbjerg-Varde samt persontoget 369 Varde Esbjerg søndag aften var fremført af Pr-maskine endog med maskinskift til ny Pr i Esbjerg til turen til Varde.
M v h
Georg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak