Gedser - sikringsanlæg

af Anders Madsen, 27/1 2013, 14:50 (4282 dage siden) @ Henrik Hansen

Hej

Faldt over EVP's billeder fra Gedser og specielt dette billede:

http://www.mjk-h0.dk/evp_Df/2064-488.II.06a.DSB.Sidste_lyntog.MS_401-02.Gedseg.30.9.197...

Det ser ud til at Gedser havde mekanisk aflåsning af sporskiftene vha. trådtræk, men der var også PU-signaler, altså daglyssignaler.

Havde man i Gedser et mekanisk sikringsanlæg med 'påbyggede' PU-signaler ???

/Henrik


Det besvarer nok ikke spørgsmålet, men jeg kan supplere med at Gedser i efteråret 1974 fik nyt overkørselsanlæg. Det erstattede at anlæg, der ikke længere var tidssvarende. Det nye anlæg kostede ikke noget videre, da det var hentet fra den nedlagte bane mellem Næstved og Sandved.

Gedser - sikringsanlæg

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 27/1 2013, 15:23 (4282 dage siden) @ Henrik Hansen

Havde man i Gedser et mekanisk sikringsanlæg med 'påbyggede' PU-signaler ???

Ifølge blokposten.dk var der i Gedser et relæsikringsanlæg type 1953, se http://www.blokposten.dk/sikr/oversigt/sikr-strk3.htm - der står det lidt kryptiske for ibrugtaget: 1980 (Ombyg.).

Jeg kendte en tidligere sikringsmontør som boede i Nykøbing F, han fortalte om noget arbejde han lavede dernede. Det kan godt have været i 1980.

Gedser - sikringsanlæg

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 24/6 2014, 22:19 (3769 dage siden) @ Erik Olsen

Sikringsanlægget fra København L tilpassedes til Gedser efter nedlægningen.

Sakskøbing Sukkerfabrik
Sakskøbing Sukkerfabrik

Sakskøbing Sukkerfabrik opførtes i årene 1909-10 og der blev etableret et ret omfattende 700 mm smalsporet roebanenet omkring fabrikken. Inden nedlæggelsen af roebanerne i 1966 nåede banerne at blive Danmarks største private jernbanesystem.

Læs mere
Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak