Heh Niels
Tak for rosen.
Det er godt du spørger, for så kan jeg tage jer yderligere ned i maskinrummet i EEP, og de kollosale udfordringer jeg sidder med. Som tidligere anført, er ALLE modellerne tyske. Modellerne bygges af medlemmerne/brugerne selv, når de bliver så gode til at bygge modeller, at de bliver forfremmet til Konstruktører - eller Kon's, som de kalder dem. Disse Kon's tjener så en håndskilling på salget af deres modeller gennem EEPs shop. Det medfører to store udfordringer for denne bane, idet disse Kon's søger popularitet og mest muligt salg. For det første at alle modeller primært (læs: udelukkende) er rettet mod tyske brugere. For det andet er langt de fleste modeller fra Epoke4 og op, da de genererer mest salg.
Jeg har lige præcis fået ret stor respekt blandt disse tyskere, fordi jeg er den eneste (ikke bare danske) internationale bruger, der bygger så overbevisende scener i hhv Danmark samt Epoke 2 og 3. Jeg har sågar trukket dem helt tilbage til København anno 1019, og lavet det eneste semi-vikinge scenarie i EEPs historie. Der findes få andre internationale brugere, men de bygger stort set kun scener fra Tyskland, eller fra deres eget land. Jeg bliver kaldt eventyreren, fordi jeg har kastet EEP rundt i hele verden. USA, Norge, Sverige, Zimbabwe, Iraq, Israel er blot nogle af de lande jeg har portræteret. Jeg var den eneste i hele deres togverden, der markerede 150 års jubilæet for Transcontinental Railroad, med en tre måneder lang historisk gennemgang af dens fire år lange tilblivelse.
Stort set alle de scener er plastret til med denne type fejl. Jeg havde og har jo kun (mest moderne) tyske modeller at arbejde med. For nylig lærte jeg så selv at bakse elementære stillestående modeller sammen. Det de kalder Immobilien. Jeg er stadig 100% afhængig af support fra etablerede Kon's i samme øjeblik, jeg skal have noget til at bevæge sig. Om det er et tog eller en bil der skal køre, en bom der skal gå op og ned, eller blot et lyssignal der skal kunne lyse eller slukke. Og først nu hvor jeg for alvor har fået deres respekt er jeg begyndt at kunne få denne hjælp fra deres Kons. Og de hopper og springer ikke for mig.
Det er derfor jeg tidligere i tråden gjorde det klart, at jeg ikke er her for at anbefale EEP. Man skal være mindst ligeså stædig som mig, og have min hjælp, hvis man vil i gang med EEP.
Det konkrete svar på din kommentar falder derfor meget naturligt i forlængelse af ovenstående. Stort set alle overskæringerne i EEP er moderne. Den eneste bom jeg har set fra Epoke3, er så uhyrlig grim, at jeg nægter at bruge den. Jeg mener at have set et håndsving, som jeg kan placere ved overskæringen. Men selve bommens udseende kan jeg ikke ændre - ikke i øjeblikket i hvert fald. Så skal jeg rekruttere en Kon, der kan få den til at gå op og ned.
Jeg har i øjeblikket fire Kon's, der sidder og arbejder "for mig", med enkelte modeller. Idet de modeller de laver til mig, laves Con Amore og ikke generer salg. Og kun to af dem laver ting til Danmark. De andre laver modeller til mine amerikanske og/eller internationale scener. Jeg har et Epoke3 semaphor-signal på bedding, som bliver lavet unøjagtigt set med danske øjne, men som jeg har lavet "strategisk" så jeg også kan bruge det i andre lande.
Så du kan med kritiske øjne finde disse unøjagtigheder overalt på mine baner. Jeg kæmper med workarounds, og resten prøver jeg at gemme i buske og bag en bunke skrot. Og så kan jeg langsomt kæmpe mig vej med selv at lave immobilien. En af de store "successer" jeg har lavet af den slags, var da jeg for nogle uger siden introducerede cyklen, til at stå op ad husmure. Der var jo ekstremt mange cykler i trediverne. Men dem havde de ikke skænket en tanke.
Men tro mig Niels. Det er op af et stejlt stejlt bjerg. Og der er lang vej endnu.
VH
Dennis