Jernbanebro - I gætter den aldrig (1 foto)

af Niels Munch, 23/4 2020, 16:11 (1736 dage siden)
redigeret af Niels Munch, 23/4 2020, 16:28

Dette - på ingen måde fremragende - lysbillede fotograferede jeg i marts 1969:

[image]

Billedet er fotograferet mod nord med en bjergkæde i baggrunden, og nærmere på en bebyggelse med en flagstang, der flager med et rødt flag.

Jernbanen, der førte over broen, blev åbnet i 1905 og nedlagt 1951. Den var ikke normalsporet. Det er ikke et feriefoto.

God fornøjelse med gætteriet
Niels

Jernbanebro - I gætter den aldrig (1 foto)

af Steen Larsen, Søborg DK, 23/4 2020, 17:13 (1736 dage siden) @ Niels Munch

Albanien?
Mvh
Steen

Jernbanebro - I gætter den aldrig (1 foto)

af nk, 23/4 2020, 17:21 (1736 dage siden) @ Niels Munch

Det kunne være Cypern - der gik en gang en bane fra Farmagusta, ind til Nicosia og videre vestpå.
Hvis det har noget på sig, så er vi nok ret tæt på Nicosia efter bjergene at dømme.
Der var danske soldater på Cypern fra 64, så det kunne være anledningen. Og flaget er så det tyrkiske...

mvh
Niels Kristiansen

Jernbanebro - I gætter den aldrig (1 foto)

af ivar, 23/4 2020, 17:52 (1736 dage siden) @ nk

Det var hurtigt :-)

Jernbanebro - gættet (+7 fotos)

af Niels Munch, 23/4 2020, 19:23 (1736 dage siden) @ nk
redigeret af Niels Munch, 23/4 2020, 19:50

[image]

Det kunne være Cypern - der gik en gang en bane fra Farmagusta, ind til Nicosia og videre vestpå.
Hvis det har noget på sig, så er vi nok ret tæt på Nicosia efter bjergene at dømme.
Der var danske soldater på Cypern fra 64, så det kunne være anledningen. Og flaget er så det tyrkiske...


Hej navnebroder,

Det er et skarpt gæt! Vi er i den nordlige udkant af Nicosia, og bjergene i billedets baggrund er Kyrenia-bjergkæden. Broen førte banen over Pedios-floden, Cyperns længste flod, som dengang var en del af "den røde linie", der i forlængelse af "den grønne linie" delte den græsk-cypriotiske del fra den tyrk-cypriotiske del. Bydelen med det tyrkiske flag er Omorphita.

[image]Cypros Government Railway, lokomotiv på bro over Pedios-floden 1905 (Cyprus Railway Museum).

Lokomotivet er CGR nr. 11, Nasmyth Wilson 1904, f.nr. 707.

Der var i 1969, da jeg var tjenstgørende ved DANCON/UNFICYP X-XI, selvsagt ikke mange rester tilbage af Cyprus Government Railway. På en byggeplads i Nicosia tjente en personvognkasse som skur:

[image]CGR vognkasse Nicosia, april 1969 (nm).

Vognen er af denne type:

[image]CGR third class wagon, CGR 1920 (Cyprus Railway Museum).

Desuden fandt jeg i Omorphita denne overkørsel, set i retning mod Nicosia station:

[image]Nicosia juni 1969 (nm).

Det blev nu og da til lidt jernbane-arkæologi, bl.a. var landevejen mellem Nicosia og Famagusta delvis anlagt på jernbanetracéen, som jeg søgte at følge pr. traditionel cypriotisk transport:

[image]Syngrasi, 05.05.1969 (nm).

Banen blev tidligt truet af biltrafikken og tyede til motorisering:

[image]CGR Nicosia,12 personers WICKHAM Railbus med bivogn, 1934. Cyprus Railway Museum.

Faktisk fandt jeg ved bymuren i Famagusta noget, der måske var bivognen, men som jeg desværre ikke fotograferede .....

I Famagusta havde man pietetsfuldt foran den gamle jernbanestation (i 1969 politistation) opstillet banens første lokomotiv:

[image]CGR nr. 1, Hunslet 1904/846, Famagusta marts 1969 (nm).

..... hvor hegnet skadede mere, end det gavnede.

Det danske FN-kontingent forlod Nicosia i 1970 og flyttede til Lefka distriktet. I 1992 var det slut.


Bedste hilsener
Niels
FLLT-II-R
DANCON/UNFICYP X-XI

Jernbanebro - gættet (+3 fotos mere)

af Niels Munch, 6/5 2020, 14:29 (1723 dage siden) @ Niels Munch

Da det i går var prc. 51 år siden, jeg foretog et "fredsbevarende kamelridt" i f.m. min søgen efter jernbanerester på Cypern, erindrede jeg denne tråd: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=3527 .

Her nævnte jeg bl.a., at "andre steder, der også havde jernbanemæssig interesse, f.eks. kobberminerne på vestøen, efter omstændighederne var svært fotograferbare."

I Xeros-området havde det amerikansk ejede Cyprus Mines Corporation (CMC) allerede i 1919 anlagt jernbane til transport af kobbermalm fra de rige miner til forarbejdningsanlæg og videre til udskibning ved Morphou-bugten. Sporvidden var 762 mm, ganske som Cyprus Government Railway (CGR), hvortil der var tilslutning på stationen Karyotis. CGR blev stort set kun anvendt i f.m. transport af CMC's jernbanemateriel, der overvejende kom fra USA til havnen i Famagusta. CMCs jernbane nåede en udstrækning på godt 8 miles.

Kobbermalmen blev efter raffinering på stedet kørt pr. tog til udskibning ad en pier i Morphou-bugten:

[image]Malmtog passerer landevejen i Xeros på vej ud på pieren til udskibning, 18.03.1969 (nm).

Lokomotivet er CMC Nr. 5, en 60 hk "petrol-mechanic" B-koblet traktor fra Vulcan Iron Works 4227/1938. Da tyrkerne i 1974 besatte den nordlige trediedel af Cypern, kom forarbejdningsanlæg og pier i tyrkisk område, medens minerne forbrev i græsk-cypriotisk område. Minedriften ophørte, og anlæggene blev forladt. Siden har man kunnet finde rustende jernbanemateriel i området, herunder bl.a. damplok fra Baldwin og diesellok fra Plymouth Works USA.

[image]Morphou-bugten, 18.03.1969 (nm).

På billedet ses skibe, der skal lastes med kobbermalm, eller er blevet det, ved ovennævnte pier. Bugten gik under betegnelsen "Det røde Hav", idet CMC efter kobbermalmens raffinering udledte spildevandet urenset i bugten.

På en ekspedition i området i jeep med NK/STKMP/DANCON XI lykkedes det desværre ikke at fotografere mere jernbane derude; CMC passede godt på deres anlæg. På turen fandt vi i øvrigt ruinen efter stationsbygningen i Evrykhou, endestationen for den offentlige CGR:

[image]Cyprus Government Railway, Evrykhou Station (udateret postkort).

Om sommeren stod herskaberne fra Nicosia af toget her og lod sig pr. hestevogn transportere videre op i de kølige Troodos-bjerge.

Desværre fotograferede jeg ikke stedet :-(, der dog siden - heldigvis - er blevet restaureret og nu rummer "Cyprus Railways Museum".


M.v.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak