Der omtales, den Morten, i et foredrag, men den herskende mening er at bilen er lavet omkring 1888 så i 1895 er det 6 - 7 år gamle oplevelser der omtales. Det jeg efterlyste var dagsaktuelle beskrivelse af et ildsprudlende rygende og lugtende køretøj, der med en frygtelig hast bumler over de toppede brosten på Nørrebro, og det findes tilsyneladende ikke.
Men lad det nu hvile her i dette forum.
Hejsa,
Eftersom det er dig selv, der har bragt emnet frem i dette forum, så skal du da være velkommen til at lade det hvile – for egen del.
Foredraget fra 1895 finder jeg relevant i dette forrum, fordi vi her beskæftiger os med jernbane- og trafikhistorie baseret på konkret dokumentation og ikke noget så ukonkret som ”den herskende mening” (af nogle betragtet som en eufemisme for ”udokumenteret røverhistorie”), og så fordi Bauer for vistnok første gang i Danmark lufter tanken om, at bilerne kan erstatte jernbanerne, i første omgang de smalsporede. Han fik jo ret.
Efter min mening skal man som jernbaneentusiast være ret ”smalsporet”, hvis man ikke også finder Hammel-vognen, den første danske bil, interessant. Spørgsmålet om Hammel-vognens alder har altid været omdiskuteret, uden at dens præcise alder har kunnet fastslås, og dermed er ”den herskende mening” ret irrelevant for alle andre end dem, der "mener".
Vognens historie er i sin tid blevet udredet af Dansk Veteranbilklub af en arbejdsgruppe med deltagelse af bl.a. min desværre nu afdøde gode bekendte Ole Emil Riisager og offentliggjort i "Bilhistorisk Tidsskrift" nr. 89, 1987.
Ole Emils artikel blev suppleret med nye oplysninger i det følgende nummer af BHT.
Den ældste primærkilde til Hammel-vognens alder har hidtil været et juridisk dokument fra 1903, nemlig bo-opgørelsen efter Albert Hammel. Dette har Ole Emil omtalt i Bilhistorisk Tidsskrift 91/1987, og nu har vi så en konkret dokumentation for, at vognen eksisterede i 1895.
Jeg havde i sin tid den store fornøjelse flere gange at drøfte bilens og de to gamle fotografiers historie med Ole Emil, men Mediestream eksisterede dengang endnu ikke, så det var lidt svært at finde konkret avisomtale frem om køretøjet. En god ven i Århus var dog sikker på, at han havde set en avisomtale af bilen fra før år 1900, men han havde søgt efter noget sagen uvedkommende (jernbanehistorie) og havde til Ole Emil og min skuffelse ikke noteret avisens navn og datoen. Længere nåede vi så ikke dengang.
Men nu har vi så en konkret dokumentation for, at vognen eksisterede i 1895, ja redaktør A. Bauer fortæller sågar, at han selv kørt på vognen. Bauer nævner derimod ikke i sit foredrag, at det er 6 - 7 år gamle oplevelser, han omtaler - det er din påstand.
Bauer gør sig i sit foredrag umage med at give en kronologisk fremstilling af udviklingen i udlandet, så hvis bilen vitterlig havde været fra omkring 1888 og ikke fra 1895 (eller måske 1894), så vil jeg mene, at det havde været relevant for Bauer at nævne dette i foredraget. Det gør han ikke. At hans bekendte Hammel og/eller Urban Johansen var europæiske pionérer på bilområdet, er han åbenbart ligeglad med. Hvorfor mon? En dansk bil bygget før 1890 har dog været noget, som ethvert tænkende menneske dengang ville have taget med i sit foredrag – hvis årstallet 1888 ellers passer og ikke bare er von hørensagen fra KDAK’s jubilæum 30 år senere.
Bauers foredrag viser også, at det intet har på sig, når du påstår, at ”aktiviteterne overhovedet ikke har sat sig det mindste spor i nogen som helst aviser eller faglige tidsskrifter fra tiden". Foredraget er gengivet i førende københavnske aviser i 1895, altså så sandelig ”fra tiden”, og Bauers beskrivelse af turen på køretøjet er om ikke ”dagsaktuel” så dog næsten. Det er naturligvis trist, at du ikke har fået den beskrivelse af et ildsprudlende rygende og lugtende køretøj, der med en frygtelig hast bumler over de toppede brosten på Nørrebro, som du efterlyste, men at redaktør Bauer kun beskriver, at han har kørt med bilen, at den kører godt, er bygget af Hammel på Nørrebro og at den i lugter af petroleum. Men sådan går det desværre af og til, når man skruer sine forventninger til datidens aviser urealistisk højt op og måske endda ligger under for en eller anden romantiseret forestilling om, hvordan det hele udspillede sig. Man må nøjes med den smule dokumentation, som rent faktisk findes – undtagen hvis man altså svæver så højt over vandene, at man i stedet for primærkilder og konkret dokumentation tror på herskende meninger.