DSB E 974
En læser mener, at dette billede er fra 1953 eller tidligere - har han ret?
En læser mener, at dette billede er fra 1953 eller tidligere - har han ret?
God formiddag
Jeg ville være stærkt tilbøjelig til at give din læser ret.
Det er efter 1945 og nok før 1950/51 da maskinen har fået monteret side luftkasser ved fyrkassen. Men den har stadig lanterneføring som før krigen (midterstillet AGA?). Fik først Turbo el generator i 1953. Den enkelte trykluftpumpe blev udskiftet med større trykluftpumper fra litra S fra 1949 ff.
Så mon ikke tidspunktet er mellem 1946/47 (lanternen) og 1949/50 (trykluftpumpen).
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
Det kunne godt ligne eksprestog 55 Nyborg-Aarhus med Ec op til lok en sommeraften 1951 ved 19,30 tiden i Fredericia.
Aarhus personalet har lige afløst fredericiafolkene, som kørte den første del af turen, og der er kullempning eller vandtagning. De svenske E-maskiner kørte mest i B-løbet med de internationle tog i Sønderjylland-Fyn, men skulle til udvask i Aarhus. Udvekslingen til Aarhus klarede man med tog 55 og så næste aften sydpå med ilgodstog 2016 til Nyborg for igen at indgå i B-løbet. Landsdelseksprestogene fremførtes mest af Frichs E-maskiner på den tid.
M v h
Georg
God formiddag
Jeg ville være stærkt tilbøjelig til at give din læser ret.
Det er efter 1945 og nok før 1950/51 da maskinen har fået monteret side luftkasser ved fyrkassen. Men den har stadig lanterneføring som før krigen (midterstillet AGA?). Fik først Turbo el generator i 1953. Den enkelte trykluftpumpe blev udskiftet med større trykluftpumper fra litra S fra 1949 ff.
Så mon ikke tidspunktet er mellem 1946/47 (lanternen) og 1949/50 (trykluftpumpen).
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
Den har også stadig det lille skab på tenderen (ved førerhuset) i behold.
Det kunne godt ligne eksprestog 55 Nyborg-Aarhus med Ec op til lok en sommeraften 1951 ved 19,30 tiden i Fredericia.
Aarhus personalet har lige afløst fredericiafolkene, som kørte den første del af turen, og der er kullempning eller vandtagning. De svenske E-maskiner kørte mest i B-løbet med de internationle tog i Sønderjylland-Fyn, men skulle til udvask i Aarhus. Udvekslingen til Aarhus klarede man med tog 55 og så næste aften sydpå med ilgodstog 2016 til Nyborg for igen at indgå i B-løbet. Landsdelseksprestogene fremførtes mest af Frichs E-maskiner på den tid.
Tak - Jeg retter til "ca 1951".
Holbæk Havnebane. Pris 160 kr.
Læs mere