Godformiddag
Som opfølger på HTM bemærkninger vedr. Aage Trommers afhandling, der selvfølgelig skabte stor vrede og indignation, især blandt tidligere medlemmer modstandsbevægelsen og nok også blandt efterkommerne, ændrer det ikke noget ved resultatet, at den danske jernbanesabotage set som et middel på lige fod som bombninger, direkte beskydning og kamphandlinger, ikke havde nogen militær virkning overhovedet.
Ingen tysk enhed ankom til deres bestemmelsesområde (udgangsområde) så sendt, at de ikke kunne deltage i den planlagte operation. Det være sig efter JUN 1944 på Vestfronten eller senere. Også den modsatte vej for at bruge Danmark som uddannelses- og opstillingsområde eller afløsninger/forstærkninger til Norge, skete der ikke strategiske forsinkelser.
Selvfølgelig blev dele af ”bevægelserne” (op til bataljon/regiment minus (et par eller tre tog)) i visse tilfælde forsinkede i perioder op til måske 48 timer, men det havde ikke betydning for troppeenhedens planlagte indsættelse (normalt division størrelse, senere regiment og eller kampgrupper). Der blev fra tysk side opereret/planlagt ”Puffer” (buffertid) i bevægelserne, således at forsinkelser kunne opfanges og blev det.
For yderligere at kunne transportere materiel og mandskab anvendtes i meget stor udstrækning konvojsejlads (Geleit) fra havne i Østersøen til Norge og omvendt. Østersøen, Bælterne, Kattegat og Skagerrak var rimelige sikre farvande og først efter årsskiftet 1944/45, kunne der fra RAF og nu også USAAF afgives fly til patruljeoperationer i Østersøen/danske farvande.
Når dette så er bemærket, hersker der vel overhovedet ingen tvivl om, at det moralske aspekt og dermed senere Danmarks anerkendelse som allieret partner skyldtes sabotagen! Men dette sidste nok også set i lyset af, at England ikke havde flykapacitet til kontinuerlig ødelæggelse af nøglepunkter i Danmark. Der var altså ikke noget valg!
HTM sidste bemærkning om manglende ledelse ved jeg ikke om det senere (efter krigen) har været til genstand for en egentlig behandling på lige for som jernbanesabotagen, et ømtåleligt område. MEN, når man ser på de organisatoriske forhold og politiske tilhørsforhold de forskellige organisationer havde, er manglende ledelse en tydelig faktor. Og mange jernbanesabotagehandlinger især i slutningen af krigen, bar faktisk præg af total manglende fokus. Når man tænker på, at de tyske transporter i 1. Distrikt (Sjælland-Falster) faktisk var ophørt, kan det undre hvorfor der stadig fandt sabotager sted her, bl.a. sprængningen af KMP i sommeren 1944 i Hillerød, der var uden militær betydning.
Jernbanesabotagen og flyangrebene set fra DSB kørende personales side, er fantastisk godt behandlet i bogen ”De sorte tog, Lokomotivmænd i krig” af Carl Otto Petersen, Hamlet 1980, ISBN 87-7321-157-5.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler