DSB D 863, uheld
Go´aften!
Da der nu er divergerende informationer om hvilken dato D III 863 havarerede, ville jeg lige undersøge hvorfor jeg skrev 31. Marts.
Ved at nærlæse maskinens reparationskort fra CvAr kan man få det indtryk, at ulykken er sket 31/3-59. Men linjen skal rettelig læses således, at maskinen er "hensat urepareret efter et uheld 31/3-1959". Det er altså datoen for hensættelsen, der er refereret til og ikke uheldsdatoen.
Maskinen blev efter en vurdering af skaderne mv. udrangeret den 20/10-1959 jf. skr. M9627/59.
Grunden til at førerhuset ser lidt anderledes ud (sidevinduernes øverste kant op til taget er længere, hvorfor det ser ud som om, at vinduet sidder lavere i forhold til D I og D II) er fordi, at da D III havde større og højereliggende kedel, blev førerhuset det tilsvarende højere, god fjerkendings metode!
Med venlig hilsen
Steffen Dresler