Uheld i Esbjerg

af Lars, 16/4 2020, 21:05 (1731 dage siden)

Takket være en henvisning fra Niels Munch i en anden tråd (om enakslede S-tog) fik jeg et gensyn med John Nissens ”Banesiden”, som jeg frekventerede jævnligt for mange år siden.

Selvfølgelig ”faldt jeg i” og så på tingene.

I nyhederne for juni 1999 stod denne notits

Uheld i Esbjerg

Søndag den 20/6-99 afsporede tre tog under rangering i Esbjerg. Adskillige passagerer måtte transporteres med busser, da flere togafgange søndag blev aflyst. Ingen mennesker kom noget til. De materielle skader var dog meget omfattende. DSB skønner, at udgifterne for at få vognene repareret løber op i flere millioner kroner. To IC3-togsæt blev svært beskadiget, mens et 3. blev lettere beskadiget. (Sættene var MF 35, 36 og 56 red.) Ikke færre end ti togsæt blev låst fast på skinneområdet efter rangeruheldet, og kunne ikke sættes i drift.

Foruden de tre IC3-togsæt som var impliceret i uheldet, blev yderligere to IC3-togsæt og fem MR-sæt indespærret. Uheldet resulterede i både aflysninger og forsinkelser, og det blev nødvendigt af sende materiel fra Fredericia. IC-afgangen fra Esbjerg 17.47 blev først aflyst, men senere alligevel gennemført. Derimod måtte to dobbeltture Esbjerg-Tønder, og en enkelt tur Esbjerg-Varde aflyses. Passagererne blev i stedet befordret med busser. Foruden de store beskadigelser på IC3-togsættene skete der også skader på skinnelegeme og ledningsnet. Fordi så̊ mange togsæt var indespærret, blev nogle af de tog, der kørte fra Esbjerg sendt afsted med færre togsæt end normalt. Ifølge journalist Ole Hansen, DSB Kommunikation, skete uheldet klokken 12.40, da seks vogne fra to sammenkoblede togsæt ramte et 3. togsæt på rangerområdet — P-risten — til Esbjerg Banegårds perronafsnit. Det kørende togsæt, hvori der kun befandt sig lokoføreren, ragede så meget ud fra skinnelegemet, at det ramte det 3. holdende togsæt. Det store hjælpetog blev sendt afsted fra København til Esbjerg som M 6001 trukket af ME 1531, som dog først ankom ca. 18.45. Forinden var det lykkedes at få ryddet udgangen for nogle af de indespærrede tog, og DSB mente ikke, at der kom yderligere aflysninger eller forsinkelser i løbet af aften og nat.

Et nyt IC3-tog koster 40 millioner kroner fra ny, men DSB forventer, at de kan repareres. Dog må DSB dog undvære de tre togsæt i et godt stykke tid.
(Kilde: Forsideartikel i JydskeVestkysten, mandag den 21. juni 1999)


Det var jeg ude og se på, så jeg måtte lige ned i fotobunkerne. Her er et par billeder fra stationen med remise og personvognsrist, (de blev lidt små, sorry):


[image]


[image]


[image]

Davinde grusgrav (Hans Jørgensen & Søn)
Davinde grusgrav (Hans Jørgensen & Søn)

Entreprenørfirmaet Hans Jørgensen & Søn gravede i næsten 100 år grus i en lang række grusgrave rundt om Odense. Den største lå i Davinde, hvor en stor spandekædegravemaskine fyldte smalsporede tipvogne på 4 spor.

Læs mere

Hectorrail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak