Beldringe lufthavn, OT og NFJ udlejede lokomotiv?
Kære alle
I forbindelse med tyske lokomotivers anvendelse i Danmark under besættelsen - bortset fra lejelokomotiver, der er helt styr på - er jeg stødt på ORGANISATION TODT´s (OT) navn flere steder ved de store anlægsarbejder landet rundt. Det være sig anlæggelse af flyvepladser samt befæstningsanlæg.
Normalt, som jeg ser det, har OT været bygherren, mens i langt de fleste tilfælde, har arbejdet været sendt i entrepriser, f.eks. den tyske Wilhelm Rathjens samt selvfølgelig danske entreprenører. I den forbindelse er det almindeligt kendt, at mindst et par 900 mm smalsporede damplokomotiver BR 99 311-112 har været anvendt. De to nævnte lokomotiver har også gjort tjeneste andre steder før end ved anlæggene af TIRPITZ stillingerne i forbindelse med VOGELNEST/ BÜFFELKOBBEL ved Blåvand.
I oktober 1943 ønsker ”Bauleitung der Luftwaffe” at beslaglægge arealer omkring Lunde, Allesø, Næsbyhoved-Broby og Lumby for en kommende stor tysk flyveplads (senere kendt som BELDRINGE efter krigen).
I forbindelse med en sabotageaktion den 17. januar 1945 ved vi fra en senere rapport at der skulle have været 7 entreprenør lokomotiver (U/I), der blev ødelagt sammen med andet materiel.
Som ved alle andre større byggeprojekter, blev danske jernbaner mere eller mindre inddraget for transport af byggematerialer og vedr. BELDRINGE var det Nordfynske Jernbaner (NFJ).
Det kunne se ud som om, at OT i den forbindelse enten selv har anvendt et normalsporet lokomotiv eller udlejet et lokomotiv til NFJ og her kommer så spørgsmålet:
Er der noget af de agtværdige læsere her, der kender mere til dette evt. udlån/leje af et lokomotiv fra OT og til NFJ?
Med venlig hilsen
Steffen Dresler