Beldringe lufthavn, OT og NFJ udlejede lokomotiv?

af Steffen Dresler, 16/4 2020, 10:34 (1746 dage siden)

Kære alle

I forbindelse med tyske lokomotivers anvendelse i Danmark under besættelsen - bortset fra lejelokomotiver, der er helt styr på - er jeg stødt på ORGANISATION TODT´s (OT) navn flere steder ved de store anlægsarbejder landet rundt. Det være sig anlæggelse af flyvepladser samt befæstningsanlæg.

Normalt, som jeg ser det, har OT været bygherren, mens i langt de fleste tilfælde, har arbejdet været sendt i entrepriser, f.eks. den tyske Wilhelm Rathjens samt selvfølgelig danske entreprenører. I den forbindelse er det almindeligt kendt, at mindst et par 900 mm smalsporede damplokomotiver BR 99 311-112 har været anvendt. De to nævnte lokomotiver har også gjort tjeneste andre steder før end ved anlæggene af TIRPITZ stillingerne i forbindelse med VOGELNEST/ BÜFFELKOBBEL ved Blåvand.

I oktober 1943 ønsker ”Bauleitung der Luftwaffe” at beslaglægge arealer omkring Lunde, Allesø, Næsbyhoved-Broby og Lumby for en kommende stor tysk flyveplads (senere kendt som BELDRINGE efter krigen).
I forbindelse med en sabotageaktion den 17. januar 1945 ved vi fra en senere rapport at der skulle have været 7 entreprenør lokomotiver (U/I), der blev ødelagt sammen med andet materiel.

Som ved alle andre større byggeprojekter, blev danske jernbaner mere eller mindre inddraget for transport af byggematerialer og vedr. BELDRINGE var det Nordfynske Jernbaner (NFJ).
Det kunne se ud som om, at OT i den forbindelse enten selv har anvendt et normalsporet lokomotiv eller udlejet et lokomotiv til NFJ og her kommer så spørgsmålet:

Er der noget af de agtværdige læsere her, der kender mere til dette evt. udlån/leje af et lokomotiv fra OT og til NFJ?

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

Beldringe lufthavn, OT og NFJ udlejede lokomotiv?

af Niels Munch, 16/4 2020, 11:12 (1746 dage siden) @ Steffen Dresler

Kære Steff,

Af denne beretning: http://www.nordfynsk.dk/Programmer/nordfynskhistorie/Beldringe/beldringe-flyveplads-194... fremgår bl.a., at der var sidespor fra Lumby holdeplads til Allesø til brug for flyvepladsanlægget.

Det vides også, at RAF efter kapitulationen foranledigede entreprenørmateriel fra flyvepladsanlæggene i DK sendt til Tyskland til anvendelse på "Trümmerbahnen" i de udbombede byer, fra Beldringe tipvognsmateriel og blandemaskiner etc.

Mere har jeg ikke i mine gemmer; måske Peter Andersen IBK har - han læser ofte med her. Mon ikke OT's entreprenører overvejende anvendte motorlok til tipvognene i Beldringe?

M.v.h.
Niels

Beldringe lufthavn, OT og NFJ udlejede lokomotiv?

af Steffen Dresler, 16/4 2020, 11:55 (1745 dage siden) @ Niels Munch

Af denne beretning: http://www.nordfynsk.dk/Programmer/nordfynskhistorie/Beldringe/beldringe-flyveplads-194... fremgår bl.a., at der var sidespor fra Lumby holdeplads til Allesø til brug for flyvepladsanlægget.

Mere har jeg ikke i mine gemmer; måske Peter Andersen IBK har - han læser ofte med her. Mon ikke OT's entreprenører overvejende anvendte motorlok til tipvognene i Beldringe?

Kære UTJ og NM

Tak for indspark. UTJ, jeg TROR der mentes den anden vej rundt??

Som jeg forstår det, skulle OT have stillet et lokomotiv til rådighed for NFJ for dets transporter af byggematerialer, da banen åbenbart ikke selv kunne løfte opgaven? På den anden side skal det ikke undre mig det omvendte, at NFJ "har stillet (skulle stille) et loko tilrådighed for OT". Alt kunne jo ske dengang og ikke alt blev bogført;-) .

Linket er ganske interessant læsning og tydeligvis overhovedet ikke farvet af skribentens holdning til de tidligere allierede:-) Det er ihvert tilfælde første gang jeg hører om kvindelige LW piloter som kampflyvere!!

Men tak indledningsvis for gode informationer til jer begge, glæder mig til hvis der kommer mere.

De bedste hilsener

Steffen Dresler

Beldringe lufthavn, OT og NFJ udlejede lokomotiv?

af Niels Munch, 16/4 2020, 12:24 (1745 dage siden) @ Steffen Dresler

Linket er ganske interessant læsning og tydeligvis overhovedet ikke farvet af skribentens holdning til de tidligere allierede:-) Det er ihvert tilfælde første gang jeg hører om kvindelige LW piloter som kampflyvere!!


Hej Steff,

Der har nu nok været tale om Wehrmachthelferinnen, beskæftiget som f.eks. Flakhelferinnen, næppe som kamppiloter som de russiske.

M.v.h.
Niels

Beldringe lufthavn, OT og NFJ udlejede lokomotiv? NOGET OT!!

af Steffen Dresler, 16/4 2020, 13:27 (1745 dage siden) @ Niels Munch

„Denn wir fahren, denn wir fahren
Denn wir fahren gegen Engeland , Engeland“!

[image]


I samme øjeblik inde i en frisørforretning, brændte man håraffald af i stedet for at smide det ud, netop som det delingen med pigerne passerede og det lød fra delingsføreren:

"Gehen wir zu Schnell Mädels?

Her gælder det vist "DUK OG VÆK";-)

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Beldringe lufthavn, OT og NFJ udlejede lokomotiv? NOGET OT!!

af finnjust, 16/4 2020, 15:11 (1745 dage siden) @ Steffen Dresler

Helt O T

Den fortalte min far også. Men her var der tale om Frelsens Hær, der marcherede i Vestergade i Odense.

Danske privatbaner

Jernbanebøger

IC4 - Et studie i en skandale

IC4 - Et studie i en skandale. Pris 290 kr.

Læs mere
Hectorrail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak