DSB D 863, uheld
Hej alle
Har dette billede, men ingen oplysninger.
Kan nogle hjælpe.
af michael julsrud, 14/4 2020, 19:20 (1682 dage siden)
Hej alle
Har dette billede, men ingen oplysninger.
Kan nogle hjælpe.
af Steffen Dresler, 14/4 2020, 20:14 (1682 dage siden) @ michael julsrud
Elementært Dr. Julsrud!
Den 31. marts 1959 skete et heldigvis mindre uheld ved Holmstrup på Fyn, hvor D III nr. 863 holdt på et sidespor og afventede signal for at komme ind på hovedsporet og videre derfra til Assens. Lokomotivføreren tog fejl af signalerne og kørte frem på et signal sat længere fremme for hovedsporet. Heldigvis var sporskiftet ikke sat afvigende og toget fortsatte derfor ud gennem sandstopperen og kørte ned i en større grøft. Fyrbøderen fik læderet sin hånd ved uheldet. Maskinen blev så beskadiget, at den blev udrangeret.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
af Niels Munch, 14/4 2020, 20:46 (1682 dage siden) @ Steffen Dresler
Hej,
Min familie på Fyn, der vidste, jeg var toginteresseret, sendte mig i sin tid dette udklip:
Desværre er al tekst og evt. datering klippet fra, og hvorfor det i det hele taget er blevet gemt, fortaber sig. Men jeg erindrer et indslag om uheldet i TV-Avisen, som jeg så på mine forældres 17" s/h Eltra fjernsyn hjemme i Buddinge. Jeg havde nemlig aldrig før set en D-maskine med lille førerhus; dem, jeg kendte fra Lersøen, var de ombyggede.
Nå, men så kom der tid & sted på avisklippet også.
Bedste hilsener & tak
Niels
af Morten Flindt Larsen, København K, 14/4 2020, 20:54 (1682 dage siden) @ Niels Munch
Hej,
Min familie på Fyn, der vidste, jeg var toginteresseret, sendte mig i sin tid dette udklip:
Desværre er al tekst og evt. datering klippet fra, og hvorfor det i det hele taget er blevet gemt, fortaber sig. Men jeg erindrer et indslag om uheldet i TV-Avisen, som jeg så på mine forældres 17" s/h Eltra fjernsyn hjemme i Buddinge. Jeg havde nemlig aldrig før set en D-maskine med lille førerhus; dem, jeg kendte fra Lersøen, var de ombyggede.
Nå, men så kom der tid & sted på avisklippet også.
Bedste hilsener & tak
Niels
Hejsa Niels,
TV Avisen havde først præmiere i 1965, så det må være et andet toguheld, en anden TV-udsendelse eller Pressens Radioavis, du har set.
af Niels Munch, 17/11 2024, 11:49 (4 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
TV Avisen havde først præmiere i 1965, så det må være et andet toguheld, en anden TV-udsendelse eller Pressens Radioavis, du har set.
..... og forud for 15. oktober 1965 hed fjernsynets nyhedsudsendelse "Aktuelt", hvis indslag fra uheldet jeg så.
af Niels Munch, 14/4 2020, 21:19 (1682 dage siden) @ Steffen Dresler
redigeret af Niels Munch, 14/4 2020, 21:40
Så bliver man nysgerrig, går på www.arkiv.dk og finder:
4 sh fotos fra Togulykke i 1959. En dag i 1959 var D863 på vej med et godstog til Assensbanen, da den på Holmstrup Station kørte ind på et blindspor. Ved uheldet blev lokomotivet så beskadiget, at man valgte at udrangere det. Bemærkning: Info stammer fra siden www.jernbanen.dk. Årstal: 1959. Fotograf: Ukendt. Arkiv: Lokalhistorisk Arkiv, Tommerup - Nummer: B11421.
Klik på billedet for opr. størrelse. Henvisningen til jernbanen.dk må referere hertil: https://www.jernbanen.dk/damp.php?s=1&litra=D&typenr=3 .
PS: Iflg. Holmstrup Beboerforenings blad skete uheldet den 19. marts 1959, se: http://holmstrup-fyn.dk/wp-content/uploads/2016/09/Beboerblad-29-Maj-1989.pdf .
M.v.h.
Niels
af Ole Lund Jensen, 18/4 2020, 21:39 (1678 dage siden) @ Niels Munch
Kære Niels m. fl.
Efter at der nu i Mediestream er givet midlertidig fri adgang til en del af den digitale avissamling kan man ved et snuptag finde frem til flere avisartikler om uheldet, og de viser, at det fandt sted den 18. marts 1959 om morgenen - kl. 5.02 for at være helt præcis.
Med venlig hilsen
Ole Lund Jensen
af Georg Schmidt, 19/4 2020, 10:32 (1677 dage siden) @ Ole Lund Jensen
Et kig i hjælpevognsbogen viser at uheldet skete den 18/3 1959. Udrykning med kranen fra Aarhus med en styrke på 3 håndværkere og 4 remisearbejdere, leder var lkm Børge Nielsen, en tur på 20 timer. Arkiv: Bjarne Knudsen.
Det ser ud til at D 863 har fremført persontog eller rettere blandet tog 103 med afg. Odense 4,37 med ophold i Holmstrup 4,54-5,02 og ank. Assens 7,33. Rangering i Assens 7,53-9,13. Efter rangering et par timer om eftermiddagen hjemtur med Assens afg. 18,25 med gedstoget ank. Odense 21,25. Assens havde tidligere en traktor type Frichs af nr. 77-85, men den var fjernet i løbet af 50'erne.
De Sidste D-maskiner i Odense lige inden MT var efter 863' havari 850, 867 og 874.
MT 154 der var nyleveret 15/5 1959 kom til Odense i september 1959 afterfulgt af 155, 156 og 157 der var leverede fra Frichs 4/9, 24/9 og 17/10 1959 kom til Odense okt. november 59.
Af D-maskinerne beholdt man 874 som reserve helt frem til 1963 hvilket man ret hurtigt fik brug for. Der gik ikke lang tid før MT'erne viste svaghedstegn. Den 21/10 1959 konstateredes revner i maskinstativ på MT 155 og den 23/10 det samme på 154. For 155 kostede det 13 dage hos Frichs og for 154 hele 46 dage. På grund af de mange MT nedbrud måtte man en kort periode låne D 865 ifra Esbjerg.
Det største nedbrud i starten af MT-tiden var dieselmotorhavari på MT 157 den 22/1 1960. Det kostede ophold hos Frichs frem til 8/4 1960 eller hele 1840 timer.
M v h
Georg
af Steffen Dresler, 18/4 2020, 22:16 (1678 dage siden) @ Steffen Dresler
Go´aften!
Da der nu er divergerende informationer om hvilken dato D III 863 havarerede, ville jeg lige undersøge hvorfor jeg skrev 31. Marts.
Ved at nærlæse maskinens reparationskort fra CvAr kan man få det indtryk, at ulykken er sket 31/3-59. Men linjen skal rettelig læses således, at maskinen er "hensat urepareret efter et uheld 31/3-1959". Det er altså datoen for hensættelsen, der er refereret til og ikke uheldsdatoen.
Maskinen blev efter en vurdering af skaderne mv. udrangeret den 20/10-1959 jf. skr. M9627/59.
Grunden til at førerhuset ser lidt anderledes ud (sidevinduernes øverste kant op til taget er længere, hvorfor det ser ud som om, at vinduet sidder lavere i forhold til D I og D II) er fordi, at da D III havde større og højereliggende kedel, blev førerhuset det tilsvarende højere, god fjerkendings metode!
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
af Carsten, Valby, 19/4 2020, 03:47 (1677 dage siden) @ Steffen Dresler
god fjerkendings metode!
Vigtigt for ornitologer
Mvh
Carsten
af PeterA, 17/11 2024, 10:35 (4 dage siden) @ Carsten
Hej!
Huskede, at vi engang havde en tråd vedr. et uheld i 1959 ved Holmstrup på Fyn, hvor D 863 endte i grøften og maskinen blev så medtaget, at den måtte udrangeres efterfølgende.
I anden forbindelse stødte jeg på et foto af maskinen fra juli måned samme år. Den er fotograferet af Erik Schou Andersen ved remisen i Odense, tydeligt medtaget efter ulykken. Og på vej til H.I.Hansen nede på havnen måske ??
mvh
PeterA
af Bjarne Knudsen , 19/11 2024, 20:35 (1 dag, 19 timer, 7 min. siden) @ PeterA
D863 blev ikke ophugget af H.I.Hansen men af Joseph Levin & co.
Blev anmodet sendt til Horsens den 8.3.1960 efter udrangering 20.10.1959.
Tv henstår Df131. Den blev hensat 31.7.1959 men først udrangeret 14.3.1963 til trods for at dette ikke henstod som Beredskabsloko.
Foto må således være optaget mellem 1.8.59 og 8.3.60.
Vejmæssigt tyder det vel mest på eftersommeren 1959
Bjarne
af PeterA, 20/11 2024, 09:59 (1 dag, 5 timer, 43 min. siden) @ Bjarne Knudsen
Hej Bjarne!
Tak for dine supplerende oplysninger. Fototidspunktet juli 1959 står dog særdeles sikkert til troende, eftersom billedet indgår i en stor fotoserie fra Odense, som ESA tog ved samme lejlighed.
At DF 131 blev hensat 31.7 forhindrer jo ikke, at maskinen er sat udenfor en tid forinden. Man ville jo gerne anvende de overdækkede remisepladser til det materiel, der var i drift eller stod som driftsklar reserve.
mvh
PeterA
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt
Direkte togrute truet af lukning: »Det vil hægte hele landsdelen af«
Uppercut til Vestjylland: DSB dumper direkte rute til København
Bezos jagter Musk i rummet med kæmpe-raket: Det handler om fremtidens internet
Der kommer tog. Pris 270 kr.
Læs mere