DSB FS 7306
Ved DSB FS 7306 i databasen står der "Banemotorer på alle fire aksler". En læser merer at vognen kun havde banemotorer på den ene bogie (= 2 aksler). Hvad er rigtigt og hvornår blev vognen ombygget?
af Tommy Nilsson , Ringsted, 12/4 2020, 10:25 (1735 dage siden)
Ved DSB FS 7306 i databasen står der "Banemotorer på alle fire aksler". En læser merer at vognen kun havde banemotorer på den ene bogie (= 2 aksler). Hvad er rigtigt og hvornår blev vognen ombygget?
af Niels Munch, 12/4 2020, 11:49 (1735 dage siden) @ Tommy Nilsson
Ved DSB FS 7306 i databasen står der "Banemotorer på alle fire aksler". En læser merer at vognen kun havde banemotorer på den ene bogie (= 2 aksler). Hvad er rigtigt og hvornår blev vognen ombygget?
Hej Tommy,
I materieloversigten i bane bøgers "Københavns S-bane 1934-1984" (ISBN 87 88632 01-6) nævnes om vognen:
"FS 7306 forsynet med banemotorer på alle 4 aksler. Af den årsag kaldet "Blæksprutten" eller "Krokodillen"."
Af oversigten her: http://web.archive.org/web/20070819174030/http://john-nissen.dk/banesiden/Materiel/S-to... - fremgår:
"FS 7306 havde MM-bogier fra leveringen. Havde banemotorer, men ingen strøm-aftager. Fik strøm fra MM'en, men fungerede ellers som MM. "Normaliseret" i et vist omfang i 4. kvartal 1991. FS 7306 kørt til Sd 11/7 2002, hvor den skal anvendes som bar på Skanderborg-festival."
Hvad en delvis "normalisering" ellers bestod i, kunne være interessant at få opklaret.
M.v.h.
Niels
af Tommy Nilsson , Ringsted, 13/4 2020, 17:33 (1734 dage siden) @ Niels Munch
Ved DSB FS 7306 i databasen står der "Banemotorer på alle fire aksler". En læser merer at vognen kun havde banemotorer på den ene bogie (= 2 aksler). Hvad er rigtigt og hvornår blev vognen ombygget?
Hej Tommy,
I materieloversigten i bane bøgers "Københavns S-bane 1934-1984" (ISBN 87 88632 01-6) nævnes om vognen:
"FS 7306 forsynet med banemotorer på alle 4 aksler. Af den årsag kaldet "Blæksprutten" eller "Krokodillen"."Af oversigten her: http://web.archive.org/web/20070819174030/http://john-nissen.dk/banesiden/Materiel/S-to... - fremgår:
"FS 7306 havde MM-bogier fra leveringen. Havde banemotorer, men ingen strøm-aftager. Fik strøm fra MM'en, men fungerede ellers som MM. "Normaliseret" i et vist omfang i 4. kvartal 1991. FS 7306 kørt til Sd 11/7 2002, hvor den skal anvendes som bar på Skanderborg-festival."Hvad en delvis "normalisering" ellers bestod i, kunne være interessant at få opklaret.
"Vor læser" skriver følgende:
"Det skal forstås sådan at vognen havde en normal boggie om det var en FS eller Mm bogie bag skal jeg lade være usagt men den fik en enkelt akslet 'boggie' op foran således havde vognen kun 3 aksler i alt. Det står i forumet at den blev delvist normaliseret i 1991. Jeg vil mene at det er højst sandsynligt at det var der den fik den enkeltakslede boggie frem. det passer tidsmæssigt med at 4:e gen S-togen kom i 1995 så har man haft tid nok til at køre forsøget med enkelt boggie".
af Niels Munch, 13/4 2020, 18:09 (1734 dage siden) @ Tommy Nilsson
Blot denne kommentar: I det link, jeg refererer til i min besvarelse, kan læses, at "FS 7280 er ophugget i Århus efter 3ax. forsøg".
M.v.h.
Niels
af K564, 13/4 2020, 18:36 (1734 dage siden) @ Niels Munch
Her er så et foto af FS 7280 med enkeltaksel i førerrumsenden. Her på Jernbanen.dk kan vognen også ses med enkeltaksel.
Flintholm maj 1995.
Hilsner Keld
af Bent Van, 15/4 2020, 21:47 (1732 dage siden) @ Tommy Nilsson
redigeret af Tommy Nilsson, 18/4 2020, 14:40
Nedenstående er ikke lige et svar på de spørgsmål, som er rejst her. Men da den tre-akslede udgave af FS 7306 er nævnt, føler jeg trang til lige at opridse historien om ombygningen af dette køretøj.
I et forsøg på at minimere vægt og hjulslid blev det i 1988-89 overvejet at inddrage enkeltaksler i konceptet for de nye S-tog man stod for at skulle anskaffe. Overvejelserne var i høj grad inspireret af forsøg udført i Tyskland af professor Fritz Frederich fra IFS på det Tekniske Universitet i Aachen. Han havde bl.a. til en ældre sporvogn i Düsseldorf konstrueret en "enkelthjulsbogie" (EEF = EinzelradEinzelFahrwerk) som var motoriseret, og som erstattede en frontbogie. Den var selvstyrende ved kørsel i kurver. De første tanker i DSB gik ud på afprøvning af en tilsvarende bogie på et 2. gen S-tog. Der blev lavet en aftale med Duewag om konstruktion af en sådan. Men da man kom et stykke hen i processen blev det klart for Frederich og DSB at det, uanset at det virkede på en sporvogn, ville blive for kompliceret til et egentlig jernbanekøretøj. Der blev derfor lavet en aftale med LHB om konstruktion af en anden type, nemlig en kREF (= kurvengesteuerteRadsatzEinzelFahrwerk), en motoriseret enkeltakselbogie, som ved kørsel i kurver via et stangsystem blev styret af bevægelsen mellem vognkasserne. Dette system blev konstrueret og bygget på MM-FS 7806-7306 i 1989-90.
I juli 1990 kunne transporten af togsættet fra Salzgitter til Taastrup finde sted. Undervejs blev der foretaget indledende målinger af togsættets løbeegenskaber. Der blev senere i 1990 efter 25.000 km's kørsel uden passagerer lavet yderligere målekørsler, hvor det blev godtgjort at de løbetekniske egenskaber for det ombyggede togsæt var i orden, således at togsættet herefter kunne indsættes i passagerdrift. Da det havde kørt yderligere 75.000 km, hvilket skete i efteråret 1991, blev der foretaget afsluttende målinger. Der var herefter et godt teknisk grundag for at kunne specificere de nye S-tog med en tilsvarende konstruktion, som dog fik et hydraulisk system i kurvestyringen.
Med hensyn til motoriseringen af FS 7306 efter ombygningen, så blev det ved et eller kunstgreb, som jeg desværre ikke længere kan huske, muligt at køre med en banemotor på den enkeltakslede bogie i stedet for den oprindelige frontbogies to banemotorer. MM-FS 7806-7306 har altså i den periode kørt med syv trukne aksler. Hvor længe togsættet har været i drift som syv-akslet er jeg ikke helt klar over, men det er der sikkert andre der kan opklare.
Bent Van
af Niels Munch, 15/4 2020, 22:01 (1732 dage siden) @ Bent Van
redigeret af Niels Munch, 15/4 2020, 22:27
Hej Bent,
Mange tak for interessant beskrivelse og billeder!
Det efterlader mig dog med et spørgsmål: Ovenfor i tråden er nævnt, at FS 7280 var forsynet med énakslet bogie. Var der forsøg med 2 forskellige vogne?
PS: I årbogen "På sporet af 1990" omtales FS 7280 som den, der var genstand for intensive forsøg med énakslet bogie.
Bedste hilsener
Niels
af Flemming Jakielski, Rødovre, 15/4 2020, 23:44 (1732 dage siden) @ Niels Munch
Hej Bent,
Mange tak for interessant beskrivelse og billeder!
Det efterlader mig dog med et spørgsmål: Ovenfor i tråden er nævnt, at FS 7280 var forsynet med énakslet bogie. Var der forsøg med 2 forskellige vogne?
PS: I årbogen "På sporet af 1990" omtales FS 7280 som den, der var genstand for intensive forsøg med énakslet bogie.
Bedste hilsener
Niels
Det var ikke 7306-7806, der blev ombygget til dette forsøg. Det var FS 7280 og MM 7764. En bastard sammenkobling efter en afsporing i Ballerup.
Flemming J
af Bent Van, 16/4 2020, 10:25 (1731 dage siden) @ Flemming Jakielski
Hej Flemming og Niels!
Tak for jeres korrektioner til mit indlæg. Jeg må krybe til korset og indrømme at jeg totalt har svedt ud, at vi gik fra den oprindelige plan med at bruge MM-FS 7806-7306 til at bruge MM-FS 7764-7280. Det omtalte kunstgreb i traktionen og de syv trukne aksler passer så heller ikke. Banemotoren på enkeltakslen blev, så vidt jeg husker, koblet ind i traktionsystemet i stedet for en af banemotorerne på MM. Jeg vil godt lægge billederne op igen med ændret angivelse på, men jeg er ikke klar over, om jeg kan fjerne de første jeg lagde op.
Mvh
Bent
af UTJ, 16/4 2020, 10:41 (1731 dage siden) @ Bent Van
Tak for tilføjelse. Her er vi jo nok tænkende, så det går nok med en korrektion. Endnu engang tak for beretning og billeder. Den slags er fremragende.
af Oversmeden, 16/4 2020, 13:38 (1731 dage siden) @ Bent Van
Det omtalte kunstgreb i traktionen og de syv trukne aksler passer så heller ikke. Banemotoren på enkeltakslen blev, så vidt jeg husker, koblet ind i traktionsystemet i stedet for en af banemotorerne på MM.
Der var nogle "specials" imellem på S-togs flåden.
Dels den ekeltakslede, men også (mindst) en hvor der også var motorbogier på styrevognen. Banemotorerne skulle jo forsynes på enelleranden led og det skete via temmelig mange kabler fra motorvognen. Lidt efter hvem man snakker med, så blev den kladt "blæksprutten" eller "John's S-tog" (efter den elektrikker, som havde været med til ombygningne). Spørg ikke til hvad der er lavet af numre i styringen.
Derudover var der "de ukurrante" hvor de sidste cifre på motorvogn og styrevogn ikke passede sammen. Dem var der også nogle stykker af - uden at jeg helt har styr på hvem og hvormange.
Forholdet er rimeligt nemt forståeligt, for hvis du har et togsæt med en ødelagt motorvogn og senere får et sæt med en ødelagt styrevogn, jamen hvorfor ikke parre de gode vogne og dermed få et sæt i drift. De ødelagte vogne kan så enten sendes til skrot eller genopbygning.
I en så stor flåde som S-togene udgjorde (udgør) kan jeg sagtens forstå hvis der er at par specielle imellem - udelukkende fordi etellerandet lige skal prøves af.
af Niels Munch, 16/4 2020, 14:18 (1731 dage siden) @ Oversmeden
Tjae, der var jo også MM 7699, som efter en uheldsreparation blev omnummereret til FS 7293 pr. 15/1 1980 og kørte rundt som "ren styrevogn", men let kendelig på udsparingen i taget, hvor pantografen havde siddet.
Dengang, hvor man kørte i S-tog uden at være distraheret af smartphones o.l., var det sjovt at kigge disse "enere" ud.
M.v.h.
Niels
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 16/4 2020, 19:42 (1731 dage siden) @ Oversmeden
Der fandtes en gang en webside hvor alle S-togene var listet med oprangering osv. hvor man kunne se hvilke "ukurante" der var. Den eksisterer vist ikke mere.
af Niels Munch, 16/4 2020, 20:25 (1731 dage siden) @ Michael Deichmann
Der fandtes en gang en webside hvor alle S-togene var listet med oprangering osv. hvor man kunne se hvilke "ukurante" der var. Den eksisterer vist ikke mere.
Det kan ikke være denne, du mener: http://web.archive.org/web/20070819174030/http://john-nissen.dk/banesiden/Materiel/S-to... - og som der tidligere i denne tråd er henvist til?
M.v.h.
Niels
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 16/4 2020, 23:12 (1731 dage siden) @ Niels Munch
Der fandtes en gang en webside hvor alle S-togene var listet med oprangering osv. hvor man kunne se hvilke "ukurante" der var. Den eksisterer vist ikke mere.
Det kan ikke være denne, du mener: http://web.archive.org/web/20070819174030/http://john-nissen.dk/banesiden/Materiel/S-to... - og som der tidligere i denne tråd er henvist til?
Jo, lige præcis.
af Bent Van, 16/4 2020, 19:49 (1731 dage siden) @ Bent Van
Jeg tillader mig lige at indsende billederne fra i går, denne gang med rigtig tekst. Jeg har også fundet et af den omtalte sporvogn fra Düsseldorf. Det billede kommer også med.
Bent Van
Herren til venstre er professor Fritz Frederich.
Herren til venstre er lokomotivføreren.
af Tommy Nilsson , Ringsted, 18/4 2020, 14:43 (1729 dage siden) @ Tommy Nilsson
Jeg hører gerne, hvis der er noget, jeg skal ændre eller tilføje til databasen i forhold til denne tråd.
Spørg Fagfolket: Hvad er formålet med de V-formede skinner på den gamle lillebæltsbro?
Se billederne af utætheder og rust: Knippelsbro mistænkt for skjulte skader
Overvågning afslører: Skandaletog har kørt med løs container over det halve Fyn
Trods flere tilsyn og skærpede regler: Løse containere skøjter stadig rundt ved Storebælt
Spørg Fagfolket: Hvorfor er gelænder og lamper jordet på togstationerne?
Erindringer fra Præstøbanen. Pris 430 kr.
Læs mere