Fransk pakvogn
Hejsa,
Det meddeles netop i min øresnegl, at DSB Gods i 1993 fra SNCF lejede 2 stk. Dd2s. SNCF havde ca. 70 stk. overtallige af disse vogne.
Det var et forsøg på at sætte maksimalhastigheden for danske posttog op til 140 km/h og samtidig transportere færdigsorteret post i gitterbure.
Færdigsorteret post i gitterbure vejer mere end Dd2s-vognenes bremser var udlagt til, og de 2 vogne blev derfor læsset med sække med bremsesand for at komme op på samme last som færdigsorteret post i gitterbure.
Efter justering af bremserne blev vognenes bremseegenskaber efterprøvet ved slipforsøg i sporspærringer mellem Nykøbing F og ”lossepladsen” syd for Nykøbing F.
Vognenes bremser kunne ikke justeres tilstrækkelig til at kunne køre med den ønskede mængde færdigsorteret post i gitterbure, så vognene blev sendt tilbage til SNCF.
Projekt færdigsorteret post i gitterbure blev senere til de 64 nybyggede Habins-y – godsvogne.