HS 391
Flere fotografer har bemærket dette fænomen, blandt andet W.E. Dancker-Jensen i bogen "Damptog gennem Danmark" fra bane bøger 1996. På side 101 skriver han om et vinterbillede af en P-maskine, at skorstensbåndet ser mærkeligt ud, men at det kan skyldes en kombination af tilsmudset hvid stribe og en filmtype, der gør den røde farve meget lys.
Det er så næppe rigtigt jf. topbilledet i tråden her. Der er nok snarere tale om, at DSB har brugt forskellige kvaliteter af hvid henholdsvis rød maling. Den røde farve var i gamle dage hverken særlig lysægte, varme- eller slidstærk. Skorstensbåndet har ved opmalingen formentlig været grundmalet i helhvidt, hvorefter de røde bånd er påført øverst og nederst. Når den røde farve derpå blev slidt af, kom den hvide farve frem nedenunder, og når den hvide farve i båndets midte (hvor der måske kun var ét lag maling) blev slidt af, så kom jernet frem nedenunder. Noget lignende kan/kunne observeres på afskallede trægodsvogne, der oprindeligt havde haft hvidmalet vognkasse: når den hvide maling var skallet af, så var der kun det rå træ tilbage, og når de sorte påskrifter også var skallet af, så efterlod den underliggende rester af hvid maling, som fik vognen til at fremstå som om den havde haft hvide påskrifter.