En 11 km lang smalsporsbane mellem Sjælland og Amager
Hejsa,
Amagerbanen mellem Amagerbro og Dragør var 12 kilometer lang, kun en smule længere end smalsporsbanen mellem Sjælland og Amager[/link], som kan ses eller genses her. God fornøjelse!
Hejsa,
Amagerbanen mellem Amagerbro og Dragør var 12 kilometer lang, kun en smule længere end smalsporsbanen mellem Sjælland og Amager[/link], som kan ses eller genses her. God fornøjelse!
Interessant lille film fra inddæmningen af Vestamager under 2. Verdenskrig, et beskæftigelsesarbejde, som havde hjemmel i den i 1939 vedtagne Lov om inddæmning i Kalvebodstrand m.v. Arbejdet blev forestået af ingeniørfirmaet Rasmussen & Schiøtz.
Men der må være gået hul i dæmningen på et tidspunkt.
Lokomotivet nærmest er JUNG 2029/1913 "TULLE", derefter én af anlæggets Krauss'er, og længst tilbage yderligere ét lok samt gravemaskiner.
På filmen ses i øvrigt en Krauss (cirkulære gavlvinduer) og en Hanomag (rektangulære gavlvinduer).
M.v.h.
Niels
Hejsa,
Amagerbanen mellem Amagerbro og Dragør var 12 kilometer lang, kun en smule længere end smalsporsbanen mellem Sjælland og Amager[/link], som kan ses eller genses her. God fornøjelse!
Steam rules!
Sådan en gang saltvand i mekanikken kan sgu ikke have været sundt!
Go´morn
Jamen selvfølgelig er det da udført på denne måde! Det er jo tydeligt nu når man ved det. Og man kan jo også se hele ideen når man færdes derude.
Hatten af for vore oldeforældre og bedsteforældre, virkeligt "handmade in Denmark"!
Ud over en meget stor del "ny" kolonihaver op til Kongelundsvejen og rekreative områder, et par rideskoler, et tidligere missil affyringsområde, og helt oppe mod nord Ørestaden, ligger det hele jo hen som urørt område (OK, kultiveret urørt område).
Uden at overskride de nugældende regler med afstand er hele området en tur værd i afstand
Tak til MFL for synet, med venlig hilsen til alle og fortsat god påske
Steffen Dresler
NB: Et nyt dæmningsstykke er bygget på tværs af Kongelundsvejen hvor den knækker til Skovvej/Skydebanevej.
NB, NB. Er man alligevel "lovligt" på disse kanter og kan se ind på CPH møder der en et syn, man nok aldrig kommer til at se senere. Næsten hundrede af store hvide "køretøjer" lidt dyrere end dem vi har i Gentofte parkeret på rullebanerne. På en måde et betagende syn, men nok mest uhyggeligt årsagen taget i betragtning.
Der var en notits i Frederiksborg Amts Avis 3-9-1941, hvor der stod, at uheldet var sket i nat. Der er også et andet billede af et druknet lokomotiv (med nr. 5 så vidt jeg jeg se på en dårlig kopi).
Vandbygningsvæsenet overvejede selv at overtage arbejdet, da der var problemer med at få arbejdere, og derfor lavede skibs- og maskinafdelingen en vurdering af, hvad det ville koste at overtage materiellet. Jeg har dog ikke skrevet priserne ned i sin tid, kun data på materiel.
Statens Arkivnr. er EDB 8004700771, hvis nogen vil kigge nærmere på det.
Udover det på listen skrevne fandtes der også et et lokomotiv lejet fra Vandbygningvæsenet.
600 mm lokomotiverne kørte på en separat bane et andet sted på området.
Ved de to motorlokomotiver er det kun motornumrene, man har skrevet ned, og i hvert fald det ene er ikke bygget af Deutz.
Hermed det omtalte udklip fra Frederiksborg Amts Avis 3-9-1941.
..... og fuglene derude bor ligesom menneskene:
Vestamager syd for Ørestad, 12.09.2009 (nm).
PS og apropos: Flyet i filmens start er Marinens Flyvevæsens nr. 98, et Heinkel H.E.8 (H.M.II) licensbygget på Orlogsværftet i 1928, se: https://1000aircraftphotos.com/Contributions/SavinCristian/8378.htm .
Se evt. desuden: http://www.milfly.dk/pdf/mf.pdf .
Bedste hilsener
Niels
Interessant lille film fra inddæmningen af Vestamager under 2. Verdenskrig, et beskæftigelsesarbejde, som havde hjemmel i den i 1939 vedtagne Lov om inddæmning i Kalvebodstrand m.v. Arbejdet blev forestået af ingeniørfirmaet Rasmussen & Schiøtz.
Men der må være gået hul i dæmningen på et tidspunkt.
Lokomotivet nærmest er JUNG 2029/1913 "TULLE", derefter én af anlæggets Krauss'er, og længst tilbage yderligere ét lok samt gravemaskiner.
På filmen ses i øvrigt en Krauss (cirkulære gavlvinduer) og en Hanomag (rektangulære gavlvinduer).
M.v.h.
Niels
.
------------------------
.
Med ved anlægget var formentlig også denne Orensteun & Koppel-maskine.
Orenstein & Koppel-maskine under gravearbejder på Kalvebod-dæmningen. 1940-45.
Bemærk den kønne, karakteristiske hovedbygning for "Slusen" i baggrunden.
Erik V.
www.evp.dk
http://evp.dk/index.php?page=smalspor---diverse
.
Jernbaner blev i forrige århundredes begyndelse anvendt som egnsudviklingsstøtte til udkantsdanmark. Lars Christensen fortæller i denne artikel om begrebet kulturbaner med eksempler fra bl.a. Grindsted og Alhedebanen på den jyske alhede.
Læs mere