En arkitekturanmeldelse af Carlsberg

af XAL Olesen, 8/4 2020, 04:58 (1754 dage siden)

God morgen ærede forum

Berlingske har en anmeldelse af det nye hovedkvarter for Carlsberg. Indledningen lyder sådan:

Siden 1847 har Carlsberg holdt til på Valby Bakke. Bryggeriet flyttede herud, fordi her var bedre plads, fordi her var jernbane og nem adgang til rigelige mængder af godt, rent kildevand, som er absolut nødvendigt, når man vil brygge øl.

Er det ikke en "mindre fejl" når anmelderen skriver: "fordi her var jernbane", citat slut.

Jeg ved godt at Station Hof blev etableret i 1937. Men derfor kunne der måske godt have været læsset øl ved Carlsberg i 1847 -1864?

Bortset fra det kan jeg ikke forestille mig at Carlsberg i 1847 sendte øl til andet end København og Omegn.

God dag med en kold HOF i hånden

XAL Olesen

Avatar

En arkitekturanmeldelse af Carlsberg

af Morten Flindt Larsen, København K, 8/4 2020, 06:50 (1754 dage siden) @ XAL Olesen

God morgen ærede forum

Berlingske har en anmeldelse af det nye hovedkvarter for Carlsberg. Indledningen lyder sådan:

Siden 1847 har Carlsberg holdt til på Valby Bakke. Bryggeriet flyttede herud, fordi her var bedre plads, fordi her var jernbane og nem adgang til rigelige mængder af godt, rent kildevand, som er absolut nødvendigt, når man vil brygge øl.

Er det ikke en "mindre fejl" når anmelderen skriver: "fordi her var jernbane", citat slut.

Jeg ved godt at Station Hof blev etableret i 1937. Men derfor kunne der måske godt have været læsset øl ved Carlsberg i 1847 -1864?

Bortset fra det kan jeg ikke forestille mig at Carlsberg i 1847 sendte øl til andet end København og Omegn.

God dag med en kold HOF i hånden

XAL Olesen

Hejsa,

Du har ganske ret. Der kendes ingen dokumentation for, at Carlsberg benyttede jernbanen før 1864 eller at jernbanen skulle have haft nogen som helst betydning for, at brygger Jacobsen valgte at placere sig bryggeri på Valby Bakke. Indtil 1937 afsendtes bryggeriets øl fra Frederiksberg station. Carlsberg anskaffede først egne jernbanevogne til øltransport i 1879 (14 stk.). Bryggeriet kan naturligvis godt have benyttet almindelige godsvogne før da, men de var hverken effektivt isolerede eller isafkølede, så i frostvejr og på varme sommerdage har øllet næppe haft godt af den form for transport.

En arkitekturanmeldelse af Carlsberg

af XAL Olesen, 8/4 2020, 12:05 (1754 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Morten

Tak for dit svar. Nu har jeg altid været til grøn Tuborg. Så jeg ved kun at det væsentligste argument for placeringen var det rene vand og pladsen.

Holger Dahl er af en anden menig. Se hans svar til mig da jeg foreholdt ham fakta om Station HOF:

Kære Glenn Olesen
Tak for information. Selv om læssesporet først blev etableret senere var jernbanen ifølge Carlsbergs egne oplysninger en af grundene til at J. C. Jacobsen valgte Valby Bakke.

Venlig hilsen

Holger Dahl

Sendt fra min stavblender.

Mvh
XAL Olesen

En arkitekturanmeldelse af Carlsberg

af Svend, Storkøbenhavn, 8/4 2020, 14:25 (1753 dage siden) @ XAL Olesen

Hej Morten

Tak for dit svar. Nu har jeg altid været til grøn Tuborg. Så jeg ved kun at det væsentligste argument for placeringen var det rene vand og pladsen.

Holger Dahl er af en anden menig. Se hans svar til mig da jeg foreholdt ham fakta om Station HOF:

Kære Glenn Olesen
Tak for information. Selv om læssesporet først blev etableret senere var jernbanen ifølge Carlsbergs egne oplysninger en af grundene til at J. C. Jacobsen valgte Valby Bakke.

Venlig hilsen

Holger Dahl

.
Afstanden til Frederiksberg station var da også forholdsvis kort (under to kilometer), så skal vi ikke bare give alle ret :-) :-)

Avatar

En arkitekturanmeldelse af Carlsberg

af Morten Flindt Larsen, København K, 8/4 2020, 16:13 (1753 dage siden) @ XAL Olesen

Hej Morten

Tak for dit svar. Nu har jeg altid været til grøn Tuborg. Så jeg ved kun at det væsentligste argument for placeringen var det rene vand og pladsen.

Holger Dahl er af en anden menig. Se hans svar til mig da jeg foreholdt ham fakta om Station HOF:

Kære Glenn Olesen
Tak for information. Selv om læssesporet først blev etableret senere var jernbanen ifølge Carlsbergs egne oplysninger en af grundene til at J. C. Jacobsen valgte Valby Bakke.

Venlig hilsen

Holger Dahl

Sendt fra min stavblender.

Mvh
XAL Olesen

Der var skam læssespor på Valby station fra banens åbning i 1847. Det blev ikke først etableret senere.

Også en fejl

af Niels Buch, 8/4 2020, 10:44 (1754 dage siden) @ XAL Olesen

God morgen ærede forum

Berlingske har en anmeldelse af det nye hovedkvarter for Carlsberg. Indledningen lyder sådan:

Siden 1847 har Carlsberg holdt til på Valby Bakke. Bryggeriet flyttede herud, fordi her var bedre plads, fordi her var jernbane og nem adgang til rigelige mængder af godt, rent kildevand, som er absolut nødvendigt, når man vil brygge øl.

Er det ikke en "mindre fejl" når anmelderen skriver: "fordi her var jernbane", citat slut.

Jeg ved godt at Station Hof blev etableret i 1937. Men derfor kunne der måske godt have været læsset øl ved Carlsberg i 1847 -1864?

Bortset fra det kan jeg ikke forestille mig at Carlsberg i 1847 sendte øl til andet end København og Omegn.

God dag med en kold HOF i hånden

XAL Olesen

Hej

Det er åbenbart ikke kun i ovenstående tilfælde at skribenterne ikke har tjekket for faktuelle fejl. Hver gang jeg står på Carlsberg station græmmes jeg ved at se en af de store plakater på væggen ind mod byggeriet, hvorpå der står at Station Hof blev nedlagt i (vistnok) 1985, hvorefter den bl.a. har været anvendt i en Olsen Banden film.....AAARG på det tidspunkt havde Olsen Banden på sporet 10 år på bagen. Tjek dog fakta...

Hilsen
Niels

Indsend billederHectorrail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak