Østrig 1988, Montafonerbahn-II (4 illustrationer)

af Niels Munch, 7/4 2020, 10:07 (1697 dage siden)
redigeret af Niels Munch, 7/4 2020, 11:07

Kære Forum,

Via egenproduktion på det lille togværksted i Schruns skaffede Montafonerbahn (MBS) sig i 1965 en moderne to-systems motorvogn ET 10.103 (900V/15kV, Bo'2', 380 kW og 100 km/t), og medens man "samlede kræfter" til en tilsvarende ombygning af den næste, udrangerede DB-motorvogn VT63 907, fortsatte man planlægningen af banens omstilling til 15kV 16,7 Hz ~.

Nedlæggelsen i 1966 af den tyske privatbane Bad Eilsener Kleinbahn GmbH (BEK) gav MBS mulighed for at anskaffe en elektrisk motorvogn derfra. Det drejede sig om den i 1950 af Waggonbau Graaff, Elze og AEG leverede BEK ET 204:

[image]Bad Eilsener Kleinbahn BEK ET 204 (arkivfoto).

MBS værkstedet i Schruns modificerede vognen fra 600V= til 800V= og gearede den om fra 40 km/t til 75 km/t. Desuden forsynede man den med en "last mile" benzingenerator til kørslen ind på/ud af Bahnhof Bludenz. I f.m. omstillingen af MBS til 15kV vekselspænding i 1972 indbyggede man en transformator-siliciumensretter-gruppe (samme type som i ET 10.103), og som ET 10.101 gjorde (1A)'(A1)' vognen med sine 184 kW udmærket fyldest på Montafonerbahn.

[image]Ex BEK ET 204 i sin skikkelse som Montafonerbahn ET 10.101 (MBS).

Det var i den skikkelse, jeg traf vognen under sommerferien 1988:

[image]MBS ET 10.101 i Bludenz, 18.07.1988 (nm).

I forbindelse med, at MBS i 1990 anskaffede schweiziske NPZ-Pendelzüge, kunne ET 10.101 i 1991 afhændes til Stern & Hafferl Verkehrsgesellschaft, der vel er Østrigs største besidder af brugt jernbanemateriel. Her kørte vognen i moderniseret stand på "Haager Lies" som StH ET 24.104 indtil nedlæggelsen i 2012, og vognen ophuggedes.

[image]Stern & Hafferl StH ET 24.104 på Bahnhof Haag am Hausruck, 30.07.2009 (foto: Hufi, Wikimedia Commons).

Desværre har jeg aldrig besøgt nogen af StH's strækninger, hvorfor jeg m.h.t. foto ovenfor måtte låne mig frem. Det hører desuden med til fortællingen, at Montafonerbahn på et af sine ældre websites havde indlagt de materielskitser, jeg her viser i mine indlæg, som pdf-filer, og som jeg i 2002 var "heldig" at downloade.


Bedste hilsener
Niels


1988 Østrigsferien:
Vorarlberg med Seilbahn og MBS Traditionszug
Besøg i Innsbruck, Bregenz og Feldkirch
Montafonerbahn-I, ET 10.103

Østrig 2006, Stern & Hafferl, Haager Lies ( illustrationer)

af ChrBrun ⌂, Helsingør, 11/4 2020, 16:04 (1692 dage siden) @ Niels Munch

I oktober 206 besøgte jeg Haager Lies (Stern & Hafferl strækning Lambach - Haag am Hausruck), og kørte dér med ET 24.104. På den første delstrækning frem til stationen Gaspoltshofen var det en nyere motorvogn (ET 25.103 fra 1989), og motorvognen ET 24.104 kom fra Haag am Hausruck, men i stedet for togkrydsning i Gaspoltshofen , kørte begge motorvogne retur, så passagererne måtte skifte tog.

[image]
Gaspoltshofen (ET 25.103. fra 1989) d.23.10.2006
.
.

[image]
Gaspoltshofen, ET 24.104 fra Haag am Hausruck er ankommet, (til højre ses ET 25.103 to-strøms motorvogn fra 1989) togskifte i begge retninger, d.23.10.2006

[image]
ET 24.104 i Haag am Hausruck d. 123.10.2006

--
Christian Brun

Østrig 2006, Stern & Hafferl, Haager Lies ( illustrationer)

af Niels Munch, 11/4 2020, 18:17 (1692 dage siden) @ ChrBrun

Kære Christian,

Mange tak for dit bidrag!

2-system motorvognen ET 25 var nødvendig, idet de første 4,4 km fra Lambach til afgreningen Neukirchen bei Lambach forløb på ÖBBs Westbahn, elektrificeret (1949) med 15kV AC. Herfra og de resterende 21,9 km til Haag am Hausruck var Haager Lies elektrificeret (1933) med 800V DC.

ET 24 104 havde ikke den fornødne Zugsicherungseinrichtung og pendlede mest mellem Haag am Hausruck og Gaspoltshofen som jævnstrømsvogn og således, som du har beskrevet.


Bedste hilsener
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak