Nyt gætteri
Her er et ret nemt gætteri - gætter jeg på. Hvad er dette for en bygning, hvor befinder den sig?
Med venlig hilsen,
FS 1954
--
FS1954
Her er et ret nemt gætteri - gætter jeg på. Hvad er dette for en bygning, hvor befinder den sig?
Med venlig hilsen,
FS 1954
--
FS1954
Nå, den var altså for svær. Her er lidt mere information: Banen, der aldrig fik større betydning, er forlængst nedlagt, og lige rundt om denne bygning er der slet ingen spor af, at der har ligget en jernbane her - der er villaer og andet nybyggeri i det umiddelbare nabolag. Men ikke så langt herfra ligger der stadig skinner fra dengang, banen var i brug - og så må det da være til at gætte?
Med venlig hilsen,
FS1954
--
FS1954
SNB, Bønkel?
Nix.
Og skal jeg være ærlig, så har jeg faktisk aldrig set et billede af denne bygning, mens den var i brug på jernbanen (men derfor kan der godt eksistere billeder derfra, de er bare ret sjældne).
Vi gætter videre. Og jo, det er på en ø. Og banen havde et stærkt bugtet forløb.
Mvh
FS 1954
--
FS1954
Det får mig til at tænke på Odense-Nr.Broby-Faaborg Jernbane, den passer på "bugtet forløb"
Det er den lille bygning til højre som har ledt mig til navnet på stedet D....
Jamen Steen, du har så ganske ret. Det er Dalum Billetsalgssted på Odense-Nr. Broby-Faaborg Jernbane, der blev nedlagt for næsten 66 år siden - den 22. maj 1954.
Bygningen var i det ydre næsten uændret siden da, men haven stærkt tilgroet indtil sidste år, hvor der skete noget. Nu er træer og buske væk, huset sminket op, og således kan det gå en ny tid i møde.
Her er det så, set fra "gadesiden".
Og her fra gavlen. Som det ses, er der ikke mange mindelser om, at der engang kørte tog her.
Men nede ved Dalum Papirfabrik, langs med Svendborg-banens spor, ligger der stadig et par hundrede meter af ONFJ, i øvrigt lige ved siden af de fuldstændigt overgroede spor til Papirfabrikken. Inden længe bliver denne lille tidslomme bebygget, og så forsvinder endnu nogle jernbaneminder (men det er jo blot rustne skinner i dag).
Med venlig hilsen,
FS 1954
--
FS1954
Ja "nostalgi" og gamle minder ender i historiebøgerne, desværre. Og bygningen tja ... jeg har en mening.
Jeg vil istedet glædes over at det er lykkedes at redde/genskabe ONFJ B27 som jo må have kørt forbi
"vinduerne". Gad vide om det bliver i 2020 man kan komme over til Øen og bese B27 ?
Hvis 3 Michelin stjerner betyder at en restaurant er værd at køre efter, så er ONBF B27 en 3 stjernet restaurering. Den har været længe undervejs, men er nu i drift i Nordsjælland og er helt fantastisk kompromisløst restaureret.
Den er bestemt turen værd!
Læs mere her.
Var det ONFJ B27 der sad fast under en bro i går, og hvis, hvor beskadiget er den?
--
Mvh
Erik
Var det ONFJ B27 der sad fast under en bro i går, og hvis, hvor beskadiget er den?
Det er forhåbentlig en rigtig dårlig joke
Der var i hvertfald ikke meget frirum...
Meldingen fra køreren var, at vognen havde ramt broen.
--
Mvh
Erik
Det kan godt ligne ONFJ-vognen, der jf. TV2 Lorry i forgårs havde været udsat for dumt hærværk: https://www.tv2lorry.dk/nyheder/29-04-2020/1930/haervaerk-mod-veterantog?autoplay=1#player .
M.v.h.
Niels
Det er jo totalt ulykkeligt og hvis det er rigtigt at den er skadet der også må jeg indrømme at jeg føler med projektlederen og holdet hos NSJK, der virkelig har lagt så meget arbejde i den vogn!
Man kan så undre sig over at den får lov til at stå ude i længere tid i Rungsted og ikke inde i Græsted, men det er jo en kabale der skal gå op i en højere enhed, hvilket jo også ses af at den flyttes til Græsted på gummi og ikke ad skinnerne.
Fra sædvanligvis meget velinformeret kilde er den uskadt for så vidt angår hjemtransporten.
Så den har ikke siddet fast.
Hvis ordene fra "velunderrettet kilde" står til troende så er det da dagens "solstrålehistorie"
Så kan man jo håbe at fotoet der viste en lastbil med togvogn under bro, "bare" var en Chauffør som var i tvivl
om der var plads nok og derfor havde gjort "naturligt" stop og tjekket
Det med et varmløbent leje kan heldigvis ordnes selvom det giver en del arbejde
Ja tak den kom sikkert og ubeskadiget hjem torsdag.
MR
Læs i denne artikel om forhistorien, bygningen, godkendelsen og ibrugtagningen af nye Siemens Desiro togsæt til DSB i 2002. Tekst og billeder er af DSB´s projektleder for litra MQ Hans Werner Hansen.
Læs mere