Jernbaneentusiasmens fremtid?
Hvordan ser fremtiden ud for vore jernbane museer, klubber osv?
Befolkningen bliver ældre, og alle dem der kan huske tiden med damp, dem der arbejdede med det, dem der havde det indgående kendskab, falder væk. Dermed vil befolkningen med tiden kun have 2. hånds kendskab til den tid.
Det vil sikkert ramme de forskellige jernbanemuseer osv med tiden - at de folk der kan huske tiden med damp, falder væk, og dem der kan huske da der gik spor overalt. Dermed falder den personlige interesse også, og publikums årsag til at besøge museerne ændres. Fra at besøge samlingerne for at se de tog de selv kørte med som barn, til blot at se fortiden.
Jeg gør selv i veteranbiler, og der er en tydelig tendens: Interessen for førkrigsbiler, og biler op til 1950'erne er vigende, og det er nu mere 1970'er og 1980'er biler der er trendy. Fordi folk kan forbinde dem med deres barndom og ungdom! "Sådan en kørte min far i", "det var min første bil".
De helt gamle biler falder i pris, fordi ingen har et personligt forhold til dem - tror i også det går sådan med jernbaneinteressen? Vi ser jo også at antallet af jernbaneklubber falder, at dem der arbejder med det gamle materiel bliver aldre og ældre?
Min egen interesse bunder i at jeg selv har arbejdet ved DSB i mange år, og derfor kender jernbanedriften indefra. Men jernbanen i dag er ikke omgærdet af romantik, tværtimod. Hvetfald ikke i den brede befolkning. Der ses nærmere ned på togdriften som noget klodset, dyrt og overflødigt.