Jernbane - nej, ikke spor
Her har der med garanti aldrig kørt et eneste tog. Men ikke desto mindre er det jernbanerelevant:
venlig hilsen, Bo
af Remisekat, Hc, 29/3 2020, 11:16 (1749 dage siden)
Her har der med garanti aldrig kørt et eneste tog. Men ikke desto mindre er det jernbanerelevant:
venlig hilsen, Bo
af Ole Gold , 29/3 2020, 11:26 (1749 dage siden) @ Remisekat
Her har der med garanti aldrig kørt et eneste tog. Men ikke desto mindre er det jernbanerelevant:
Bygningen til højre har tidligere tilhørt en privatbane. Bygningen til venstres anvendelse kender jeg ikke.
mvh
Ole Gold
af Remisekat, Hc, 29/3 2020, 11:31 (1749 dage siden) @ Ole Gold
DEt stemmer, og pakhuset hørte også med. Der har endda været et skilt engang.
venlig hilsen
Bo
af re20000, 29/3 2020, 23:54 (1749 dage siden) @ Remisekat
Ja men så må nogen jo have flyttet dem, måske ved banens nedlæggelse. Aner dog ikke hvilken bane. Men det gør Ole vist Spændende!
Nold
af Ole Gold , 30/3 2020, 08:28 (1749 dage siden) @ re20000
Ja men så må nogen jo have flyttet dem, måske ved banens nedlæggelse. Aner dog ikke hvilken bane. Men det gør Ole vist Spændende!
Ja - jeg har en anelse. Det var rart at få bekræftet at bygningen til venstre var et pakhus. Bygningen "lugtede da også langt væk" af pakhus, men jeg var ikke sikker. Spændende med skiltet som Remisekat nævner. Gad vide om vi får det at se ?
Uden at komme ind på stedet kan jeg afsløre at bygningen til højre er en rutebilgarage hvis nogle skulle være i tvivl. Måske kan det lokke andre bud ud af busken ?
mvh
Ole Gold
af Remisekat, Hc, 30/3 2020, 11:16 (1749 dage siden) @ Ole Gold
Jeg tror du kender stedet, men til fornøjelse for andre kan det oplyses at
- det er ikke flyttet
- det kan tidligst være fra 1936
- da var der 9 km til nærmeste station
- nu er der 16 km til nærmeste station, og
- skiltet viste et vingehjul og må være fr 50-erne.
venlig hilsen
Bo
af Peter Andersen, Hedehusene, 4/7 2020, 09:23 (1653 dage siden) @ Ole Gold
Her er så lidt oplysninger om den rigtige jernbane på Alrø.
Den lå i den stik modsatte ende af øen, nemlig sydvestspidsen ved Hjarnøsund.
Her anløb skibene fra Horsens Dampbaadsselskab, og i perioder ligeledes skibene fra Horsens til Samsø.
Vandbygningsdir. Afl. 28/1/1975-234 (SA edb-nr. 8004617851)
Alrø bro
1898: Ansøgning fra Alrø Sogneråd om tilladelse til at opføre en anlægsbro.
Udklip fra Horsens Folkeblad 27-3-1940: Alrø dampskibsbro ødelagt af isen. Billeder viser spor.
Broen beskadiget af stormfloden 9-11-1945. Det fremgår her, at broen er ca. 190 m lang, hvoraf ca. 20 m er brohoved af træ, mens resten er stenmole. Broen istandsat.
I vinteren 1954/55 forsvandt broen ved isgangen, og kommunen ønskede ikke at reparere den, da Alrø var blevet forbundet med fastlandet ved en vejdæmning, og man fjernede derefter pælerester mm.
- - - -
2-1-1922 - HORSENS AVIS/SKANDERBORG AMTSTIDENDE
Notits: Oversvømmelserne. ....
På Alrø havde man slemt højvande. Vandet gik op over dampskibsbroen, hvor havet har bortrevet tipvognssporet. ....
Der faktisk også et billede af den på postkort: ALRØ BRO
Og så har der desuden ved Horsens fjord været spor ved anlægspladserne Hjarnø, Endelave, Snaptun og Boller.
af Niels Munch, 4/7 2020, 12:23 (1652 dage siden) @ Peter Andersen
Hej Peter,
S/S AGDA, som optræder på "dit" postkort, havde vi fat i i f.m. troljesporet på Endelaves anløbsbro. Den gode damper kom skrækkeligt af dage under 2VK: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=29108 .
PS: Jeg tillader mig at genoplive billedet fra Endelave anløbsbro her:
Postkort. Ikke postgået. Årstal: Ukendt. "Fot. Aage Petersen. - J. J. N. 9898 - 9795." Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.
M.v.h.
Niels
af G Rithmester, 30/3 2020, 21:46 (1748 dage siden) @ Remisekat
Lå/ligger garagen på Ginnerupvej?
af Remisekat, Hc, 31/3 2020, 09:06 (1748 dage siden) @ G Rithmester
Det gør den ikke.
venligst, Bo
af Remisekat, Hc, 1/4 2020, 01:25 (1747 dage siden) @ Remisekat
DEn må der vist fyres lidt mere op under:
Hint 1: Det er en endestation - man kan køre lidt længere, men så må man nødvendigvis vende
Hint 2: Der var kun betjening et par gange om ugen
Hint 3: En nabobane havde også en rute, der endte her
Hint 4: Naboen er traktørsted
lad os så høre ?
Bo
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 1/4 2020, 07:44 (1747 dage siden) @ Remisekat
DEn må der vist fyres lidt mere op under:
Hint 1: Det er en endestation - man kan køre lidt længere, men så må man nødvendigvis vende
Hint 2: Der var kun betjening et par gange om ugen
Hint 3: En nabobane havde også en rute, der endte her
Hint 4: Naboen er traktørsted
Er vi ude i noget SVJ-noget med skinneløse stationer?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af Remisekat, Hc, 1/4 2020, 10:11 (1747 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Hej igen
Skinneløs, ja, men station, nej. Mærkeligt nok er der heller ikke tale om nogen føderute. Oplandet, dvs. kommunen, kunne i 1960 mønstre 247 indbyggere.
venlig hilsen
Bo
af Carsten Jensen, 1/4 2020, 10:54 (1747 dage siden) @ Remisekat
Min formodning om, at vi var i nærheden af Horsens var rigtig
Jeg kan se, at hvis man ser på google streetview, så er både garage og pakhus der endnu.
af Niels Munch, 1/4 2020, 11:46 (1746 dage siden) @ Carsten Jensen
Min formodning om, at vi var i nærheden af Horsens var rigtig
Jeg kan se, at hvis man ser på google streetview, så er både garage og pakhus der endnu.
Mener du her:
Naboen er et traktørsted, garagens arkitektur stemmer, sognekommunens indbyggertal i 1960 (247) stemmer, men ikke Bo's kilometerangivelser ("da var der 9 km til nærmeste station, - nu er der 16 km til nærmeste station").
M.v.h.
Niels
af Carsten Jensen, 1/4 2020, 12:10 (1746 dage siden) @ Niels Munch
Ja, og det passer så vidt jeg kan måle også nogenlunde med kilometerangivelserne.
ca. 9 km. til Falling Station, og i dag ca. 16 km til Odder.
af Remisekat, Hc, 1/4 2020, 13:13 (1746 dage siden) @ Carsten Jensen
I har alle tre fundet ud af at der er tale om ALRØ.
* Over porten sad et skilt med Horsensbanernes vingehjul.
* Dæmningen er fra 1936. Før var der en pramfærge fra Strevlshoved til Sondrup; vandet er meget lavt og
øen har aldrig haft en rigtig havn. Så først da kunne der køres hertil.
* Nabobanen HHJ sendte et par gange om dagen en bus ud at vende her, men HOJ kom ikke hver dag.
* Hvem der har bygget anlægget har jeg ikke kunnet finde ud af.
* I modsætning til HV og HBS havde HOJ egne lastbiler. Måske er der tale om godstransport?
Tak for svarene, den slags rariteter nyder vi jo. Og måske kan en entreprenørbane-kyndig finde ud af om der blev brugt skinnetransport da man byggede dæmningen ?
venlig hilsen
Bo
af Niels Munch, 1/4 2020, 13:59 (1746 dage siden) @ Remisekat
Hej Bo,
Sjov gætter; befolkningstallet fik mig på sporet - og jeg kvitterer med:
Skånes Järnväger, remisen i Brösarp 16.07.2017 (nm).
Den har du sikkert set før .....
I øvrigt har der været jernbane ved Alrø, nemlig under anlægget af dæmningen:
Alrødæmningen under anlæg, Hanomag 4341/1905.
Alrødæmningen blev anlagt 1929 - 31 af Hoffmann & Sønner. Foruden Hanomag'en kendes Henschel 11210/1912 og Krauss 6623/1912 fra arbejdet. Sporvidden var 785 mm.
Dæmningen, som er 1 km lang, blev indviet 10. juni 1931. Før den tid kunne man køre over en vadegrund fra Gyllingnæs, øst for øen, ligesom der har været bådforbindelse både til nordkysten, Hjarnø og til Horsens (kilde: IBK Forskning hhv. Wikipedia).
M.v.h.
Niels
af Remisekat, Hc, 1/4 2020, 14:11 (1746 dage siden) @ Niels Munch
Hej Niels, det er jo fornemt - lige hvad jeg ønskede. Jo, jeg har også været i Brösarp.
Mange tak !
Bo
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/7 2020, 21:09 (1653 dage siden) @ Remisekat
I har alle tre fundet ud af at der er tale om ALRØ.
* Nabobanen HHJ sendte et par gange om dagen en bus ud at vende her, men HOJ kom ikke hver dag.
Alrørutens sammenhæng med HHJ:
Fra "Jule-TOGREKLAMEN 1957". Arkiv: Det Kongelige Bibliotek, København/Thomas Boberg Nielsen. Kapsel: "Jernbaner. Statsbanerne. Togplan 1893 og 1896, 1936 og 1946, samt Eksempler paa Køreplanen for Statsbanernes Rutebiler: 1937-1848. Togreklamer. Mobiliseringskøreplan. JE4 0134".
af Niels Munch, 1/4 2020, 13:27 (1746 dage siden) @ Carsten Jensen
Ja, og det passer så vidt jeg kan måle også nogenlunde med kilometerangivelserne.
ca. 9 km. til Falling Station, og i dag ca. 16 km til Odder.
OK, jf. Googles ruteplanlægger er der 17,6 km fra Traktørstedet til Odder Station og 9,6 til Falling (som jeg lige havde overset ).
M.v.h.
Niels
af Ole Gold , 2/4 2020, 08:04 (1746 dage siden) @ Niels Munch
Jeg tog nedenstående billede i august 2014, hvor porten var grøn. Nogen har i mellemtiden ofret en gang rød maling på porten. Det samme kunne pakhuset godt trænge til !
Er der mon nogen der har et billede af hele sceneriet mens det var i brug ?
Hr. Remisekat antydede noget med et skilt - findes der et billede af det ?
På traktørstedet overfor - hvor vi indtog en kop kaffe - fandtes et ringbind med lidt historie om Alrø, herunder også lidt om rutebilgaragen.
Med venlig hilsen
Ole Gold
Rutebilgaragen på Alrø - 5. august 2014 - foto Ole Gold
af bedste1, 22/11 2021, 16:05 (1146 dage siden) @ Remisekat
Sådan ser HOJ garagen ud i dag.
Spørg Fagfolket: Hvad er formålet med de V-formede skinner på den gamle lillebæltsbro?
Se billederne af utætheder og rust: Knippelsbro mistænkt for skjulte skader
Overvågning afslører: Skandaletog har kørt med løs container over det halve Fyn
Trods flere tilsyn og skærpede regler: Løse containere skøjter stadig rundt ved Storebælt
Spørg Fagfolket: Hvorfor er gelænder og lamper jordet på togstationerne?